Re: [Linux-programlama] Özgür Veritabanları ile Data Mining (veri madenciliği) ?

From: Mustafa Karakaplan (mkarakaplan@inonu.edu.tr)
Date: Wed 27 Jul 2005 - 15:13:44 EEST

Universitemiz hastanesinin Oracle daki laboratuvar sonuclarini postgresql e aktararak
bu verilerde DM calismasi yapti bir arkadas. Istatistik ve veri isleme Veri
madenciliginden sonraki asamadir. Arayuz olarak php kullandi. Tip alanindaki
arastirmacilarin her turlu veri elde etme isteklerine yonelik bir calismaydi.
Yas, cinsiyet, analiz gruplari, hastalik belirtileri, tanilar, analiz turleri, tedavi
vb. gibi parametrelerden istenilen sekilde veri elde edilmesiydi amac.
Veri tabanina tamamen ticari amaclarla kaydedilmis verilerden anlamli seyler elde etmek
istiyorlardi. Arayuzde secilen parametrelerle elde edilen veriyi csv olarak bir doyaya
kaydedip bunu arastirmacinin SPPS vb paketlerle yorumlamasi gerekiyor. Veriler 50-60
alandan olusan bir tabloda yer aliyordu ve bu tablodan sorgulamalar yapilmasi
gerekiyordu. Iliskisel tablolar kullanilmadigi icin is kolaydi.
Arastirmacilar hazir paket kullanarak veri uzerinde istatisiksel sonuclar elde
ediyorlar. SPSS daha kolaylarina geliyor. Aslinda istedikleri cogu sey SQL sorgulariyla
da yapilabilir. Ama yinede SPSS kullanarak gormek istiyorlar.
2000 yilindan beri universiteye yeni kaydolan ogrenciler uzerinde yaptigimiz bir anket
calismamiz var. Yine postgresql uzerinde veriler. Ilk zamanlarda ham veriyi veriyorduk
onlar SPSS ile degerlendiriyorlardi. Sonra yaptiklari seylerin capraz sorgular ve
yuzdeler bulmak oldugunu gorunce birkac SQL sorgusu ile hallettik isi. Simdi anket
basladigindan itibaren istedikleri her sonucu online goruyorlar. Bire bir yapilan
ankette sonuclarin 300-400 ogrenciden sonra ne olacagini kestirebiliyorlar.
Istatikci veya matematikcinin sosyal ya da saglik bilimcinin ne istedigini anlamasi
gerekiyor. Bir parametre ile diger bir parametre arasinda lineer veya lineer olmayan
korelasyon kurmak, iki grup sonuc arasinda uyumluluk testleri yapmak, Bir parametrenin
diger parametrelere bagimligini bulmak gibi seyler istiyorlar biraz daha ileri
asamalarda. Bilisimci olarak hangi asamaya kadar isin icine girmek istemenize bagli.