[linux-programlama] Re: tablo tasarımı (konu disi)

---------

From: Serdar KÖYLÜ (serdarkoylu@fisek.com.tr)
Date: Mon 01 Mar 2004 - 07:04:36 EST

    Selamlar..

    Bu muhasebe kayit kuregi tutarken son derece faydali bir yaklasimdir
    ama, porgramlama icin ayni seyi soylemekte biraz tereddutluyum.

    Soyleki, bu noktada ileriye dogru kodlama mantalitesinin getirdigi bazi
    limitler sizi zorlayabilir. Yani uzun donemde kodlanmis bilgiler icine
    yeni bilgiler eklemek/degistirmek isterseniz sorunlar yasayabilirsiniz.

    Bu yuzden bu tur olaylari ayri ayri field'ler uzerinde tutmak daha
    mantikli olacaktir. Ornegin, asagidaki sistemde, uygulama yarin
    yurtdisina satis yapacak olursa isler nasil karisir ?

    Bir diger sorunda genellikle bu tur belirlenen hesap numarasinin aslinda
    belirleyici kayit alani olmasi durumudur. Yani hesap numarasi ayni
    zamanda veri tabaninda kayidi gosteren bir deger ise uzun vadede sizi
    zorlayabilir. Basitce, ogrencinin okul numarasini, kayit numarasi
    yapmayin. Kayit numarasi sadece uygulama tarafindan o kaydi kullanmak
    uzere mevcut olsun. Ayni sekilde, hesap kodu/nosu degeri de kaydin
    kendisi veya icerigini niteleyici bilgileri tasimasin. Bu KISS kaidesine
    uygun olur oncelikle. Bir koda bir suru bilgi yuklememis olursunuz.

    Burada sizin, fatura bilgilerini dogrudan sorgulayarak, hangi sehirdeki
    ilcedeki vs. musterilerin ne kadar bakiye verdigini gormeniz mumkundur.
    Bu durumda tek duzen hesap plani icindeki bu bilgi gereksiz bilgi
    tekrarindan ibaret olur. Eger olaya bu yonden yaklasirsaniz, insanlarin
    adres degistirdiginde yasanacaklari onlemeniz kolaylasir. Kisaca, izmit
    musterilerinden birisi gebze'ye tasinirsa, onun eski satislari izmit
    bolgesi olarak kalmasi (sattiginiz arabalar izmit'tedir hala) gerekirken
    ondan alacaklarimiz Gebze bolgesine tasinmalidir. Bu noktada eger
    muhasebe hesap kodlari uzerinden calisiyorsaniz, programin alt hesaplar
    arasinda bilgileri aktarmak uzere daha karisik kodlamaya gerek duymasi
    sozkonusu olur. Demekki bunlari daha stupid hesaplar olarak dusunup akli
    bu isi yapan fatura vs. gibi yerlere tasimak daha kolay olacaktir.

    Pek dilim donmedi ama sanirim anlasiliyordur. Anlasilmiyorsa daha farkli
    yollardan da yazmayi deneyebilirim saniyorum, mutemadiyen ve de
    bilahare..

    Saygi ve sevgiler..