[linux-programlama] Re: tablo tasarımı(konu disi)

---------

From: Yüksel ÖZCAN (yukselozcan@celiknet.com)
Date: Mon 01 Mar 2004 - 09:38:16 EST

    > Selamlar..
    Selam ustat,

    Aslinda ben anlatmak istedigimi tam olarak anlatamadim. Biraz farkli yoldan
    anlatayim;
    Benim ayni tabloda cari_id, cari_kodu ve cari_adi diye 3 ayri field'im var.
    Burada konu ile ilgili bizim icin onem tasiyan cari_kodu alanidir. bu alan
    varchar(255) olarak tanimli. butun tasarim olayi budur. Fuat bey'in
    kullanmak istedigi yontemi kullanici kendisi bu alani akillica kullanarak
    cozmelidir. ornegin kullanici bu alani icin
    001 - x firmasi
    002 - y firmasi
    003 - a firmasi
    seklinde tanimlayarak ta kullanabilir,

     120 <-- musteri hesaplari (bu hesap karti degildir, kodlamanin nasil
    yapildigi ile ilgili aciklamadir)
     120.34 <--- istanbul musterileri ()
     120.34.001 <--- istanbul 1. bolge (anadolu yakasi) musterileri
     120.34.002 <--- istanbul 2. bolge (B.Cekmece- catalca hadimkoy) musterileri
     120.59.000.<---- Tekirdag tum musterileri
    Seklinde de kullanabilir. Nasil isterse oyle kullansin. Fakat fuat bey'in
    istedigi sey firmaya ozeldir. Eger global olarak herkesi hedef alirsak.
    benim onerdigim kullanicinin kendi belirleyecegi kodlama standardi daha
    uygun olur. Ki sorgulama yaparken
    120.34% dediginde ile basliyan tum istanbul musterilerini secmis olur.
    120.??.???.YO
    ---- -- --- ---
      | |------------ il kodu
      |--------------- -Hesap tipi (120= musteri, 320 = satici )

    120.??.???.YO dediginde de yuksel ozcan musterilerine ait dokumleri
    rahatlikla alabilir. Siz nasil yaparsaniz yapin, onemli olan kullanicinin
    kendine gore bir kodlama mantigi kurmasidir. Ve bu mantigi da programa
    programci eklememeli. Zaten sozkonusu muhasebeciler olunca, her muhasebeci
    kendine gore birtakim kodlama standardi gelistirip bunu uygulamaktadir.
    Programcilarin da cari_kodu icin varchar(50) gibi bir tanimlama yapmasi
    normal sartlarda yeterli olur. Fakat global degilde, isyerine, tek bir yere
    ozel bir yazilim gelistiriliyorsa isteyen istedigi gibi hareket edebilir.
    Ben sadece bu bahsettigim yontemle bir muhasebecinin istedigi raporlari
    rahatlikla alabilip onemli detaylari stok_kodu ve cari_kodu alanlarini bu
    sekilde kullanarak yapabilindigini soyluyorum. Zaten piyasadaki mevcut
    muhasebe programlari da yazilimlarini bahsettigim sekilde sizlere sunarlar.
    Sizin mevcut olanlardan daha iyisini yapmak adina yapacaginiz seyler en
    fazla ozel_kod1, ozel_kod2, ozel_kod3 gibi cari_kartlar tablosuna ek alanlar
    eklemek. Bu alanlarin da isimleri icrali, blokeli gibi degil, ozel_kod1,
    ozel_kod2 gibi kullanicinin kendisinin tanimlayip ta tutabilecegi alanlar
    olmalidir. Bu da sizin ayri field olayiniza geliyor. :-) fakat ek field ta
    ekleseniz benim ornedigimle birlikte ek fieldlari da birlestirince iste o
    zaman bu is kokunden cozulmus olabilir. Birde benim onerdigim sadece il
    bazinda ayirimlardan ibarettir. Siz bunu belli urunu alan musterilere gore
    yapabilirsiniz, buyuk firma - kucuk firmaya gore yapabilirsiniz. Kriterler
    farkli olabilir. Farkli olan kritere gore de siz 3 - 5 tane field koyun,
    gerisini kullanici bu ek fieldler ile, ve hesap_kodu alanlari ile birlikte
    tek basina halledebilir.

    Yuksel OZCAN
    http://muhasebeci.sf.net