[linux-programlama] Re: LMI

From: Serdar KÖYLÜ (serdarkoylu@fisek.com.tr)
Date: Fri 09 Jul 2004 - 14:36:21 EEST

Selamlar..

> Merhaba,
> WMI (Windows Management Instrumentation) altyapısı, son kullanıcı
> gözüyle, Microsoft Management Console denen `shell'in sistemde yüklü
> bileşenlerin listesini etraftan toplayarak sol taraftaki tree içerisinde
> göstermesi ve bunlardan biri seçildiğinde ilgili yönetim arayüzünün sağ
> taraftaki `pane' içerisinde görüntülenmesi olayından ibaret bir
> oyuncaktır, dersek çok da yanlış olmaz.

MMC != WMI.

WMI, Windows'ların ortak bir management arabirimi üzerinden
yapılandırılmasını sağlayan "altyapıdır". MMC bu altyapıyı kullanır, ama
WMI daha ziyade bir altyapı sunar.

Bu altyapının ilginç özelliği, uygulamaların WMI Provider olabilmeleri,
diğer uygulamalarında WMI üzerinden onları kullanabilmesidir. Hatta,
scripting engine ile, bu işe yönelik scriptlerde hazırlanabilir.

> [...]
> Webmin bileşeni, kendisini Webmin içerisinde uygun section içerisine
> ekliyor, bu sayede istersek onu kullanabiliyoruz. Gayet tabii, perdenin
> arkasında tam bir çöplük var, ama kimin umurunda? Sonuçta çalışıyor :)
> [Bu benim fikrim değil, ben aksini düşünüyorum.]
> WMI gibi bir yapıya gerçekten ihtiyaç var. Aslında ÇOMAR projesinin
> (buralarda bi yerde bir düğme olacaktı) grafik arayüzü yazılmaya
> başlandığında belki kullanıcı olarak sizi tatmin edebilir, ancak
> geliştiricileri tatmin edebilmesi için ÇOMAR architecture içerisinde

COMAR WMI'ya benzer (bir saksağan ile kanarya ne kadar benzerse) bir
yapı sunuyor. Ama WMI'in Schema, query vs. bileşenleri çok karmaşık.
KISS'lemeyi severim daha ziyade.

COMAR yapı olarak WMI veya WEBMIN'den biraz daha farklı. Doğrudan bir
yönetim aracı fakat yapılandırma aracı değil. COMAR üzerinde uygulamalar
ben şu görevi yaparım derler ve o görevi yapabilmek üzere sadece
uygulamanın bileşenlerini ve diğer COMAR görevlerini kullanabilirler.
Kullanıcı arabirimi ise COMAR için sadece bir diğer uygulamadır.
Atıyorum, web sunucu, firewall'a bana yol aç nasıl diyorsa, GUI'deki
firewall yapılandırma programıda aynı şeyi aynı şekilde söyler.

COMAR bu noktada, uygulamaların birbirine uyum içinde çalışabilmesini
gözetir. Yapılandırma kısmı, uygulama ile birlikte gelen bileşenlerin
sorumluluğundadır. COMAR kullanan bir GUI üzerinde gerçek manada "Apache
Yapılandırması" göremeyeceğiz. Ama mesela, TV kartı üzerine sağ tıklayıp
"Yayınla" dediğimiz zaman onu webten broadcast edebileceğiz. Bu mesela
VideoLAN veya fmmpeg'in işi olacaktır, ama bir klasöre bu işlemi
yaparsanız Apache bunu yayınlayacaktır. Kısacası, siz sistemden
istediğiniz görevi söylersiniz, yapılandırma seçeneklerine o görev için
uygulamalar kendi karar verir.

> Buna karşın, WMI gibi bir yapı, daha önce Uludağ listesinde de
> belirttiğim gibi, günümüzde oluşmaya başlayan "guru-düzeyinde detaylı
> bilgiye sahip Linux kullanıcıları kültürününü" yavaş yavaş öldürebilir.
> "Eline tornavida alanın bilgisayarcı olduğu günümüzde eline RedHat CD'si
> alan Linux profesörü geçinebilir ve bu sayede birçok insanı
> yanıltabilir" demişim, 2001'de, LKD listelerinden birinde. Aynı endişeyi
> yineliyorum, ama yapılmasın/yapmayalım da demiyorum.

Kabul ediyorum ama, şu listedeki ne yapacam ben bu modemi, niye
yasaklayamiyor squid diyenleri de birinin düşünmesi gerekiyor. Bugün
squid kurup neden mail yollayamıyorum diyen arkadaşlar var listede. Bu
bir kınama olarak görülmesin. Ama bunu soran arkadaşın okuması gereken
en az 500 sayfa döküman sözkonusu. IP, TCP, Proxy, NameServices, NAT vs.
vs. Peki bu arkadaşın başka işi yokmu bu kadar şey okuyacak ? Dahası
onun bir guru olmak istediğine de ne kadar eminiz ? Bir interneti
paylaştırmak (!?) için guru olmak gerekiyor olmamalı en azından..

Bu sonuçta, gerçek guruları daha kıymetli yapacaktır. Şimdi,
iptables -zart -zurt yazmayı öğrenen guru geçiniyor (başta ben). Tıpkı
bizim Linux-ileri, linux-başlangıç vaziyeti gibi bir şey. Kimse "mutlak
guru" olamaz. Ancak başkalarından "daha fazla guru" olabilir. Eğer biz
günlük işleri sıradan insanlara yaptırabilirsek, gurular da gerçekten
guru gerektiren işlere yönelebilirler.

Diğer taraftan MS Diyorki :"Bir münhal zaman sonra, kimse 'ben bu
programı şöyle yazdım' demeyecek, 'Bu programı şöyle görsel olarak
tasarladım' diyecek" MS'un eli armut toplamıyor. Biz herkes guru olsun
derken o atıyla otoban'a çıkmış gidiyor. Ve niyeti gitmek olanlar, "Ya
işim yok bu saatten sonra bir de bir çuval kitap mı okuycam, o kadar
kitabı Müh.Fak. + 2 Yıl Master ... yaparken bile okumadım beee, dahası
arak etmiştim doktora tezini pakistanlı birinden, töbe tööbee..."
diyenlerde ücretini verip koltuğuna oturuyor. Hal bundan ibaret.
Katılırmısın ?

Bence, elinde tornavidayı bile zor tutan, sıkacağım derken anakartı
çatlatan tipin, Windows ile guruluk taslamasından, Linux ile guruluk
taslaması daha evladır.. Ya sizce ?

Saygı ve sevgiler..

Saygı ve sevgiler..