RE: [Linux-programlama] java hakkında

From: Enver ALTIN (ealtin@parkyeri.com)
Date: Tue 07 Dec 2004 - 13:19:42 EET

On Tue, 2004-12-07 at 10:38 +0200, Serbulent UNSAL wrote:

> Hazir konu monodan acilmisken. Birisi bana standartlari MS tarafindan
> belirlenen bir projeyi özgür yazilim dünyasina tasimak icin emek ve
> kaynak harcmanin mantigini anlatabilir mi lütfen. Ayrica su haberde
> ilginizi cekebilir.
> http://www.fazlamesai.net/modules.php?name=News&file=article&sid=2446

Konuya ustun koru, detaylarina bakmaksizin, .NET'in Linux portu olarak
bakacak olursaniz varacaginiz sonuc bundan farksiz olur. Bir Linux
fanatigi olarak yazilimlarinizi daha az olanaklar icerisinde, daha fazla
zorlanarak gelistirirsiniz.

.NET'in Microsoft tarafindan gelistiriliyor olmasi .NET platformunun
*tasariminin* (implementasyonunun degil) kotu oldugu, kullanilamaz
durumda oldugu anlamina gelmez.

.NET'in cekirdegini olusturan bolumler, ECMA'nin onayladigi acik
standartlardir. CLR/CLI, garbage collection, C# programlama dili ve .NET
uyumlu derleyiciler tarafindan olusturulan MSIL bicimi gibi .NET ile
ozdeslesmis konularin nasil calistigini anlatan specification (belirtim)
belgeleri yayinlanmis durumdadir. Herkes ulasabilir ve okuyabilir.

Ayrica bu yazilimlarin nasil calistiklari konusu Microsoft'un patenti
altinda da degildir, herhangi biri oturup .NET benzeri birseyi bastan
yazabilir.

Mono projesi tam olarak bunu yapiyor. Tek satir Microsoft kodu
kullanmaksizin bir IL interpreter, bir IL-level JIT-compiler, bir C#
compiler (MCS), bir VB.NET compiler (MonoBASIC -- henuz deneysel), bir
debugger (henuz deneysel) ve .NET Framework 1.1 surumundeki siniflarin
buyuk kismini kapsayan bir sinif kutuphanesi yaziliyor Mono projesi
kapsaminda. Tek satir Microsoft kodu kullanilmadan.

Mono icerisinde Linux'da kullanilan bircok kutuphanenin de nesne
yonelimli programlama diyalekti ile kullanilabilmesi icin de bir suru
proje var: Gtk#, Qt#, Gecko# (Mozilla GRE embedding) gibi.

Mono projesi kapsaminda bir de MonoDevelop adinda bir IDE var,
Windows'daki SharpDevelop'un Gtk# kullanilarak gelistirilmis bicimi.

Simdi gelelim standardi Microsoft'un belirliyor olmasi konusuna,
insanlarin genel korkusu "ya Microsoft standartlari degistirip nasil
calistiklarini da kimseye aciklamazsa" gibi absurd bir mevzu. Bunu
gercekten anlayamiyorum ve buna verdigim genel yanit da su:

        Eger Microsoft, .NET'in yonunu degistirecek ve Mono ile uyumsuz
        hale getirmek isteyecek olursa oncelikle .NET'in 1.1 surumu ile
        de uyumsuz hale getirmis olacak; bunu goze alabileceklerini
        sanmiyorum fakat yine de, eger Mono projesi .NET uyumlulugunu
        kaybetse bile, su andaki bicimiyle dahi Mono projesi Linux'da
        yazilim gelistirme sureclerini kisaltmak ve basitlestirmek icin
        yeterli araclari sunuyor. Microsoft kendi yoluna gidebilir, Mono
        projesi de farkli bir yonde gelismeyi surdurecektir, cunku bir
        ozgur yazilim projesidir.

Bir baska konu da, Mono projesinin Linux'a degil de Microsoft'a daha cok
yarayacak olmasi, Windows'da .NET ile yazilim gelistirebilen sirketlerin
yazilimlarini Linux'a daha kolay tasiyacak olmasindan korkuluyor galiba.
Ben bunun Linux'a neden daha az yarayacak olmasini anlamiyorum, sacma
buluyorum. Zaten Wine ve DosEmu gibi oyuncaklarla yeterince ugrasiyoruz
bunun olmasini saglamaya, Mono ayni seyi daha makul bir metodla yapinca
ne degismis oluyor?

Iyi eglenceler,

--
Enver ALTIN                   |        http://skyblue.gen.tr/