RE: [Linux-programlama] java hakkýnda

From: Hüseyin Ergün (huseyin@su.sabanciuniv.edu)
Date: Fri 03 Dec 2004 - 10:34:16 EET

 Ben elle dugme yaparim, acarim notepad'de yazarim, assembly'ye en hizli calistiririm, oturur harware yaparim demek o kisinin programlama bildigini degil, hala aklinin 70'lerde kaldigini, kendini tatmin etmekten baska bir ise yaramadigini gosterir.

En iyi program pythonla yazilan, veya bios interruplari kullanarak yapilmis program degildir. En iyi program ihtiyaclari karsilayan, sorunsuz calisan programdir. Program amac degil aractir. Programcilik ta oyle. Hedefin neyse onu karsilayacak en uygun araci, en hizli gelistirecegin ortami secersin. Oyle en asi takilan low level coder'a "Ulan rampalarin ustasisin, linux'un kralisin" dersek, halimiz yaman.

java swing kendi grafik library'sini kullanir. SWT gtk kullanir. Bakin bakalim bildiginiz gtk'mi, veya yazdiginiz herhangi baska bir dile benziyor mu?

Programlama zor zenaattir, once ateste pismen, ardindan nirvanaya ulasman, bu uzun meskatli yolda kendini koruman, kendi text editorunle oturmadan 90 saatte yazman gibi terimler kisiyi hedefinden saptirir. Ufkunu acip, buyuk yazilim projeleri gerceklestirmeni engeller.

--
Hüseyin Ergün          huseyin@su.sabanciuniv.edu
Computer Scientist    http://www.turquaz.com

-----Original Message----- From: linux-programlama-bounces@liste.linux.org.tr [mailto:linux-programlama-bounces@liste.linux.org.tr] On Behalf Of Serdar KÖYLÜ Sent: Friday, December 03, 2004 9:00 AM To: linux-programlama@liste.linux.org.tr Subject: Re: [Linux-programlama] java hakkında

Selamlar..

Genelleme yaparim bal gibi. Cunku button cizmek icin gereken seyler sistem cagrilaridir bir sekilde (Yada direct fb'ye cizersiniz). Bu cagrilari biliyor ve kullaniyorsaniz, cok buyuk oranda ayni cagrilari baska dillerde de ayni sekilde yaparsiniz. Mesela dogrudan X11/XLib veya Win32 GDI cagrilari kullanmadan, Qt ile calistiginizi farzedin. pyQt, javaQt (var mi bilmiyorum), C++ Qt vs. icin hepsinde QText ayni ozelliklere sahip olacaktir.

Hic bir dilde button cizme destegi yoktur. Delphi ile cizeceginiz button mesela aslolarak ctl3d buttonu olur. Yada ne bileyim wxwindows, gtk, qt buttonu vs. Ama programcinin cikipta "C ile button cizilebilir mi?" diye soruyor olmasi, onun zaafiyetini gosterir. Ayiplanacak sey degildir. Piyasadaki kitaplar filan hep boyle gudulerken insani bu gayet dogaldir. Ama bir programci, X11/Win32 GDI ve FrameBuffer'e dugme cizmeyi bilmeden programci olamaz. Germeyin kendinizi kardesim, hesap tablolari, basit db programlari filan sizin isinizi 10 kere gorur. Herkes programci olacak diye bir kaide yok. Ama olmak istiyorsaniz, tam olun, dort dortluk olun. Burada "siz kim.." degil demek istedigim, "programlama gercekten zor zenaattir" sadece.. Bilmek sarttir, ama sagolsun form designer, UML gibi araclar var, hamalligi aliverir uzerinizden..

Sorun su. Eger cikip daha dugme cizmeyi bilecek kadar dil hakimiyeti ve sisteme ulasma yollarini bilmiyorsaniz, programci oldugunuzu iddia edemezsiniz. O kadar programciligi dedem de yapar. Pek coklari bunu kabullenmek istemez, dogal olarak. Ama nedense yazdiklari program oglene kadar ancak calisir. Bu aci verici bir durumdur. Bir sirketin musterisine yazdigi programin bakimi icin tam zamanli adam tahsis etmesi nasil bir programcilik oldugunun gostergesidir. Adam gibi bir program, sadece yazan adamin isletebildigi program degildir.

Eger burada "tamam, X Form designer'in Y tusuna basmayi ogrenmissin, efferim oglum husmen, sane de pravo semsettiiinn.." seklinde millete gaz nevi davranirsak yanlis yapmis oluruz. Bence bize dusen yolun nasil uzun oldugunun idrak edilmesini saglamak, onlara kilavuzluk edip, ellerinden tutup bu zor ve uzun yolu asmalarini saglamaktir.

Saygi ve sevgiler..