Re: [Linux-sohbet] Bitkeeper

From: Ozer Tayiz (info@teknobilge.com)
Date: Thu 05 May 2005 - 16:14:59 EEST

Merhaba,

Murat Koç wrote:

>Selam,
>
>Özer sanırım ben anlatmak istediklerimi doğru düzgün anlatamıyorum. Ondan
>dolayı 1-2 noktayı açıklığa kavuşturayım.
>
>1-) Özgür yazılım düşmanı değilim :) (Bunu birgün söylemek zorunda kalacağım
>hiç aklıma gelmezdi)
>2-) Bitkeeper kullanmadım, kullanmıyorum, kernel için kullanılmasına da
>karşıyım.

Bunları zaten doğru anlamıştım, ben aksini idda etmedim.

>3-) Biz nasıl li GPL lisansına saygı gösterilmesini istiyorsak diğer
>yazılımlarında lisanlarına saygı göstermeliyiz dedim.

Buna ben de katılıyorum. Buna aykırı bir şey de demedim.

>4-) Lisanslarına saygı gösterilmedi diye şirketlerin desteğini çekmesi Özgür
>Yazılımın gücü filan değildir.
>5-) Fanatik olup gözümüzü herşeye kapatmayalım.

Bunlara da bir itirazım yok.

>Öyle veya böyle açık yazılımı tehdit eden tehlikeler var ve olmaya devam
>edecek bunları bilmek ve alınabilecek önlemleri almaya çalışmak gerekli.
>Gözümüzü kapatırsak ve yokmuş böyle tehlikeler gibi davranırsak ne kadar
>mantıklı olur.

Buna da katılıyorum. Ama benim özgür yazılımı korumak için yapılacak
şeyler listem, öncelikle yazılım patentlerine karşı çıkmaktan başlıyor.
Sanırım, burada, bu tehlikelere karşı ne yapılması gerekir, öncelikler
neler konusunda, biraz farklı düşünüyoruz.

>Bundan dolayı Novell indemnification program sunuyor. Olası tehlikelere karşı
>registered olmuş kullanıcılarını korumak için.
>
>http://www.novell.com/licensing/indemnity/
>
>"Through the Novell Linux Indemnification Program, you can deploy qualified
>Novell Linux solutions with the peace of mind that Novell will protect you
>against any future copyright challenges against the technology in those
>solutions."
>
>Umarım bu daha açık anlatır ne demek istediğimi.

Şimdi, yani sence, birkaç büyük Linux firması, Novell, Redhat, bu tür
"indemnication" garantisi verdiğinde, yazılım patentlerinin açık kaynak
yazılımına ve hatta kapalı kaynak da olsa, küçük yazılım üreticilerine
olumsuz etkisi ortadan kalkacak mı? Yine tekelleşme ve yazılımın birkaç
dev firmanın işi olması sorunu ile karşılaşmayacak mıyız? Hadi Novell,
kendi lisanslı kullanıcılarını Linux'la ilgili bir takım yazılım
patentlerinden korudu, Amazon'un tek tuşla alışveriş patentinden vs de
koruyabilecek mi? Bu korumanın sınırı ne? Bu korumaya karşın çeşitli
patent iddalarından zarar görürsem, bana ne garanti veriyor? Hiçbir şey.

Bu olsa olsa, birkaç endüstri devinin "karşılıklı saldırmazlık
anlaşması" imzalaması, ancak, bu anlaşmaları yapamayacak kadar az
patenti olan küçük yazılımcıların -ister bağımsız bir açık kaynak
yazılımcı olsun, ister küçük bir kapalı kaynak yazılımcı- piyasadan
silinmesi anlamına gelecek. Yazılım, tekellerin hakimiyetindeki bir
sektör olacak.

Şimdi, böyle tehlikeler var diye, mesela, biz de silahlanma yarışına
girer gibi patent başvurusunda mı bulunalım? Ya da ne yapalım? Apache
için, Debian apt için, bind için, kim patent başvurusunda bulunacak? Ya
Zemberek veya Muhasebeci için? Patent başına, kayıt ettirilen ülke
sayısı ve dökumanların kaç dile çevrildiği gibi etkenlere bağlı olarak,
5,000-30,000 Avro arası değişebiliyor. Siemens'in, IBM'in 30-50,000
patenti olduğu düşünülürse, bu kadar patent için gereken maddi harcamayı
düşün. Açık kaynak dünyasında bunu kim karşılar? Novell mi? Redhat mi?
Debian mı? Gentoo mu?

>Yazdığım mailde "yazılım dünyasında güç dengeleri değişiyor" yazan kısmı
>buraya kopyalarsan ne demek istediğimi anlatırım. Böyle birşey demediğim için
>anlatamam. Dediğim ise "Linux cephesinde ticari dengeler değişiyor". İkisi
>birbirinden farklı şeyler.

Peki, o zaman, "Linux cephesinde ticari dengeler değişiyor" demekle ne
demek istediğini açıklar mısın? Linux programları, -petrol gibi, altın
gibi- kısıtlı bir kaynak mı? Linux yazılım ve hizmet üretip satmaya,
"hiçbir koşulda X$'ın üzerinde toplam para kazanılamaz" gibi bir sınır
oluşturan bir etken mi var? Birinin kazandığı para, -poker oyunu gibi-
öbürünün cebinden mi çıkıyor? Belirli tekellerin kontrolünde mi? Veya
öyle olmaya doğru mu gidiyor? Veya öyle mi olmalı?

Linux ve Açık Kaynak yazılım ve hizmetleri, kurtlar sofrasında
paylaşılan, kısıtlı bir kaynak değil. Yazdıkça, daha çok üretilen, daha
iyi pazarladıkça daha çok satılan-kazandıran, sınırsız bir kaynak.
Sorun, sınırlı, sabit büyüklükteki bir pastanın paylaşılması sorunu
değil. Pastanın sürekli büyümesine en çok katkıyı verebilme kapasitesi
sorunu. Bu yüzden, petrolde, altında, "ticari denge" olabilir, ama
Linux'da, yazılımda olamaz.

Sanki, yazılımların lisans haklarını savunurken, yazılım patentlerini de
savunuyorsun gibi bir durum ortaya çıkıyor yazdıklarından. Halbuki,
küçük -ve binlerce patent sahibi olmayan- bir bilişimci olarak, yazılım
patentlerinin yasallaşması, senin de aleyhine. Ben telif haklarını
savunmakla, yazılım patentlerini savunmak arasındaki bu ayrımı net bir
şekilde ortaya koymak istiyorum. Hepsi bu.

Yoksa seni hiçbir şeyle suçluyor, yargılıyor falan değilim, yanlış
anlaşılmasın.

İyi çalışmalar,

Özer Tayiz.