Re: [Linux-sohbet] Bitkeeper

From: Murat Koç (muratkoc@kivi.com.tr)
Date: Thu 05 May 2005 - 16:45:40 EEST

Altta yazdığın paragrafları yukarıya alıyorum.

İşte aşağıda yazdıkların tamamen Linux cephesinde ticari dengelerin
değiştiğinin açıklaması. Benim açıklama yapmama gerek kalmayacak şekilde
neler olduğunu yazmışsın zaten.

son 5 yıldır özellikle dikkat edin büyükler işin içine girdi. Bunu esas IBM
başlattı ama RedHaT ın artık tamamen kurumsal tarafa destek veriyor olması,
hem kendisinin testlerini daha iyi yapması hem de Linux camiasına oyuncak
sunması için Fedorayı ortaya koyması, Novell'in SuSE i satın alması kendi
ürünlerini buna port etmesi vs vs. bunların hepsi ticari dengelerin ne kadar
değiştiğine örnekler.

Eskiden Linux ile uğraşmak akademisyenlerin, meraklıların vs işi iken bugün
büyükler ve hatta RedHat gibi bizzat içinde olanlar daha fazla para kazanmak
için çeşitli yöntemler uyguluyorlar ve buna karşı tepkileri azaltmak için de
illa ki Linux camiasına oyuncaklar sunuyorlar. Fedora, forge.novell.com vs
vs.

Çünkü artık tamamen kurumsal pazara göz dikildi ve bu pazarda etkin olan ister
kabul edin ister etmeyin iki tane firma var RedHat ve Novell/SuSE. Bütün
olaylar bunların etrafında dönüyor. Çünkü kurumsal ortamda sadece açıkkod
ile iş yapamazsınız Linux ve açıkkodlu yazılımlar o ortamı yönetmek için
hazır değil bunlar için illa ki 3rd party ürünler kullanacaksınız ve bu
ürünlerin sahipleri de destek için ya RedHat Enterprise ya da SuSE Enterprise
diyor yoksa benden destek alamazsın diyor. İki taraflı para kazanma yolu
yani.

> [...]

> Şimdi, böyle tehlikeler var diye, mesela, biz de silahlanma yarışına
> girer gibi patent başvurusunda mı bulunalım? Ya da ne yapalım? Apache
> için, Debian apt için, bind için, kim patent başvurusunda bulunacak? Ya
> Zemberek veya Muhasebeci için? Patent başına, kayıt ettirilen ülke
> sayısı ve dökumanların kaç dile çevrildiği gibi etkenlere bağlı olarak,
> 5,000-30,000 Avro arası değişebiliyor. Siemens'in, IBM'in 30-50,000
> patenti olduğu düşünülürse, bu kadar patent için gereken maddi harcamayı
> düşün. Açık kaynak dünyasında bunu kim karşılar? Novell mi? Redhat mi?

Neler yapılabilir neler yapılmalı şu an için bilmiyorum. Konuyu henüz
Türkiyedeki Linux camiası içinde tartışma fırsatı bulduğumuzu düşünmüyorum.

Ki bu mail threadine başladıktan sonra da hemen kötü adam ilan edilip kafama
sopa ile vurmaya kalkanlar oldu :)

Özgür yazılım, özgürlük diyoruz ama ama nedense tartışmaya kalktığınız zaman
kötü adam oluyorsunuz ve tartışılmıyor çok da hoş bir durum değil.

> Sanki, yazılımların lisans haklarını savunurken, yazılım patentlerini de
> savunuyorsun gibi bir durum ortaya çıkıyor yazdıklarından. Halbuki,
> küçük -ve binlerce patent sahibi olmayan- bir bilişimci olarak, yazılım
> patentlerinin yasallaşması, senin de aleyhine. Ben telif haklarını
> savunmakla, yazılım patentlerini savunmak arasındaki bu ayrımı net bir
> şekilde ortaya koymak istiyorum. Hepsi bu.

nasıl böyle bir durum çıktı anlamadım gerçekten ama öyle değil.

> Yoksa seni hiçbir şeyle suçluyor, yargılıyor falan değilim, yanlış
> anlaşılmasın.

Tamam :)

--
Murat Koç