Re: [Linux-sohbet] Bitkeeper

From: Ozer Tayiz (info@teknobilge.com)
Date: Wed 04 May 2005 - 13:13:43 EEST

Merhaba,

Bitkeeper olayından bağımsız olarak, iki şeyi birbirinden ayırmak lazım.
Bitkeeper, telif hakları yasası çerçevesinde korunan eserinin hangi
koşullarda kullanılabileceğini gönderdiğin lisansda belirtmiş. Sonra da
o lisans delindi diye verdiği izni geri almış.

Olay hakkında ben yorum yapmıyorum. Öncesini bilmem. Ama sanırım, açık
kaynak camiasının kendi en önemli projesi olan çekirdek geliştirmek için
kendi araçlarını da açık kaynak geliştirmesi, herkesin anlaştığı ideal
durum.

Öte yandan, yazının sonunda MS'la ilişkin verdiğin, "MS OpenOffice'i
dava edebilir" şeklindeki bilgi ve makaleler, telif hakkı dışında,
patent yasalarına dayanan hak iddası davalarına ilişkin şeyler. Bu da,
tıpkı SCO'nun meşhur davası gibi, ortada delili olmayan, aba altında
sopa gösterip korkuyla tehditle caydırmaya çalışan, Avrupa Birliği dahil
birçok ülkede henüz yasal altyapısı da olmayan, yazılımların
patentlenebilmesine ilişkin tartışmaya giriyor.

Hele ki "yazılım dünyasında güç dengeleri değişiyor" demekle ne demek
istediğini hiç anlamadım. Güç dengesi dediğin şey, kıt kaynakların söz
konusu olduğu durumlarda, baskı, şiddet, ve her türlü hile-kandırma
kullanılarak oluşan hiyerarşik yapıdır. Mesela, dünyanın petrol ve
enerji kaynakları ile ilgili böyle bir güç dengesinden bahsedilebilir.
Ama yazılım sınırlı, kıt bir kaynak değil ki, güç dengesi olsun.
Yazdıkça, piyasada daha çok yazılım olur. Daha iyi pazarlandıkça,
yazılımlar daha çok satılır, gelir getirir. "Üretilebilecek ve
satılabilecek maksimum yazılım şu kadardır, sonra biter." denemez hiçbir
zaman. Buradaki kıt kaynak ne, güç dengesi ne, güçlü kim, zayıf kim,
açıklar mısın?

Yazılım, adı üstünde, yazılan bir eserdir. Yani, tıpkı kitap yazmak
gibi. Biri gider "fakir genç erkek zengin kızı etkileyici bir şekilde
dans ederek tavlar" fikrini patentlerse, birçok kitap bu fikri
kullanamaz hale gelir, ve birçok aşk romanı (ve filmi) bağımsız olarak
yazılamaz hale gelir (aynı tema Kirli Dans (Dirty Dancing) de de,
Titanik'de de var...), ve giderek her tür bilgi ürünü tekelleşir.

MS gibi bilgi tekeli olmaya çalışan firmalar, patent mafyası [1] da
dahil olmak üzere, bu yasaları desteklemektedir, ve bu yasalar gerçekten
dünya çapında geçerli olduğu taktirde, bilgi temelli tüm ürünlerin
yaratılması, paylaşılması, dağıtılması tekelleşecektir ve ortada açık
kaynak gibi bir şey, en azından yasal olarak, kalmayacaktır. Aynı
zamanda küçük yazılım firmaları da , ortadan kalkacaktır.

Bu bağlamda, patent meseleleri ile, telif meselelerini birbirinden ayrı
tutmak ihtiyacına dikkat çekmek için bu epostayı atıyorum. Yazılım
patentlenebilirse, her şey patentlenebilir. Çünkü yazılım dediğiniz şey,
bilgisayarın anlayacağı belirli dillerde yazılmış yönergelerden başka
bir şey değildir. Yazılım patentlenirse, pekala yazılımla birlikte,
algoritmalar, iş yapma şekilleri de patentlenebilir. Mesela Mc
Donalds'da "Büyük seçim ister misiniz?" diye sormak standart uygulama
olduğu için "satışları arttırmak için, satış anında biraz daha pahalı
bir ürünün veya başka bir ürünün satışı için müşteriye seçenek sunularak
satışların arttırılması" nı patentlerse, dünya çapında hiçkimse, satış
anında bir artsatış yapamaz. Halbuki bu, en az 100 yıldır, başarı ile
uygulanan bir yöntemdir...

McDonalds'ın (veya Amazon'un) kendi sistemini "ticari sır" "telif hakkı"
olarak koruması ile, bu tür fikir ve yöntemlerin, bir yazılımla
yapıldığında patentlenebilir olması birbirinden dünya kadar farklı
durumlardır.

[1] Patent mafyası terimi, aşağıdaki kaynaktan alınmış, ve orada
belirtilen anlamda kullanılmıştır:

http://www.nosoftwarepatents.com/en/m/basics/mafia.html

İyi çalışmalar,

Özer Tayiz.