Re: [Linux-sohbet] Re: liste gorgu kurallari

From: Ozer Tayiz (info@teknobilge.com)
Date: Sun 31 Jul 2005 - 19:40:23 EEST

Merhaba,

Sanırım, konu kapsamından çıkıyor...

> Öncelikle ESR gibi bir adamın "uygun tavır" olduğunu düşündüğü her şeyin
>bizim için de geçerli olabileceğini düşünmüyorum. Öyle ki, örneğin ESR'ın
>bilişimsel ve sosyal yaklaşımlarını tam olarak benimsemiş bir dernek olsa LKD
>yakınlarında bir dakika dahi durmam.. Bu yüzden onun belgesine referans
>vererek hangi tavırların gerekli olduğuna karar vermeden önce iki kez
>düşünmeliyiz bana kalırsa. Neyse, diğer mevzuya geleyim.

"her şey" vs girince, konu çok dallanıp budaklanıyor. Konuyu
listelerdeki tavırla kısıtlasak? Malum Stallman'la falan da atışır
dururlar, yerine göre...

> [...]
>koyanlara hakaret" kapsamında değerlendirilemeyeceği aşikar olan, seviyeli
>her eleştiri saygıyı hak eder, baş üstünde yeri vardır bence. Bu şekilde
>düşünmeyi LKD'ye daha fazla yakışan bir tavır olur diye değerlendiriyorum
>(yaşlanıyor muyum ne).
>
> Bizim bakamadığımız şekilde olayları değerlendirme şansı olan insanların
>konuşmasını kolaylaştırmalı, bunu yaparken de onlardan herhangi bir şey
>beklememeliyiz. Sizin yukardaki cümlenizle değerlendirme yaptığı bilinen bir
>yerde kimse eleştirilerini dile getirmez, istediğinizin bu olmadığını tahmin

"Eleştiri", "yapıcı" olma iddasını da taşıyorsa, "daha iyisi" ne ilişkin
bir şey de içermeli. Öneriyi getiren, bütün sorumluluğu değilse de, bir
parça çalışma ortaya koyabilmeli. Yoksa, oturduğun yerden hiçbirşeyi
beğenme herşeyi eleştir. "Bu ne berbat dünya kardeşim!" demek çok kolay,
ama onu bir zerre kadar bulduğundan iyi durumda bırakmak, bir o kadar
zor. Ve önce o "daha iyi durumu" bir tanımlamak gerekiyor. Bugün mağara
yerine evlerde yaşıyor, bağırmak yerine internetle iletişim kuruyorsak,
bu "yapıcı" olabilenlerin eseri. "Yapıcı" olmayan eleştiri, seviyeli
sayılabilir mi, bilemiyorum...

> [...]
>cayır cayır yanarlar.
>
> Burda bir hizmet vermilmiyor olsa da kendisini sorumlu hisseden bir kaç kişi
>tarafından ayakta tutuluyor bütün bu e-posta sunucuları, web sayfaları,
>seminer çalışmaları, etkinlik çalışmaları, projeler... Eğer objektif şekilde
>söylenenleri -söyleyene iş buyurmadan- ciddiye alıp bir şeyler yapmazsa o
>sorumlular çok ayıp ederler bence. Çünkü sorumlular, sorumlu. Kimi zaman
>aksini yapmak için çok fazla bahane olmasına rağmen onlar, onlara duyulan
>saygının hakkını verircesine hareket etmeliler.

E tamam. Ben buna bir şey demiyorum ki. Ama şimdi liste yöneticimiz kim?
Devrim Gündüz. Şimdi bu bir iki kişi "bu ne biçim cevap kardeşim, git
google'da ara diye, şu belgeyi oku diye, cevap mı olur?" dediğinde ne
yapacak? Bu cevapları verenleri mi cezalandıracak, mesela listeden mi
atacak? O cevapları yazanlar, aynı zamanda en faydalı detaylı cevapları
yazanlarla genelde aynı kişiler. O zaman soru sorunca kim cevap yazacak?
Bugün bu eleştirileri yapanlar örnek olabilecek davranışları, ömür boyu
cevap yazarken (ve aynı cevapları binlerce kez yazarken)
sergileyebilecekler mi? Yoksa şimdiden verdikleri şiddetli tepkilerle,
acaba aynı konuma, bilgi birikimine gelince beterini yapacaklarını mı
belli ediyorlar?

Çok istiyorsanız, bu tartışmayı dernek listesinde yapalım, liste nasıl
yönetilir, soru nasıl sorulur, yanıt nasıl verilir kendi belgemizi
oluşturalım. Bu tartışmayı birkaç ayda bir yapıp hiç sonuç almamaktan,
aynı şeyi tekrar etmekten iyidir.

O standardı hep birlikte oluşturunca da, hepimiz uyalım, uymayanları da
ESR'ın belgesine değil, ona yönlendirelim. Ben genel olarak ESR'ın
tavrını benimsiyorum, ve onu referans veriyorum.

Soru: "Sorumlular" her ne yaparsa yapsın, her durumda memnun olmayan
birileri çıkacak. Farklı kişiler birbiriyle çelişkili taleplerde
bulunacak. O zaman ne olacak? Fiilen ne uygulanacağına nasıl karar
verilecek? Cevap: "Sorumluluk" sahipleri kendi aralarında karar verecek.
Yani, kararlara etki gücü ile, sorumluluk almak birebir paralel. Hiç
sorumluluk üstlenmeden eleştiren, bir şey değiştiremediğini gördüyse de,
razı olacak...

Ben de eleştirdim sizi, "Pardus Çalışan CD" ne demek, diğer CD'ler bozuk
mu, "Pardus'un CD'den çalışan sürümü" falan deyin, Türkçesi bozuk bu
ifadenin dedim. "Pardus'un ismi budur, değişmez, biz dedik oldu,
LiveCD'nin Türkçesi bu." dediniz diye cehennemde mi yanacaksınız? Onlar
yapıyor, benden daha iyi bilirler dedim oturdum yerime. Yoksa benim
dediğimi mi, yoksa başkası "Pardus olmasın, latince kökenli, Türkçe Pars
olsun" dedi diye, onunkini mi uygulayacaksınız? 1000 kafadan 1000 ses
çıkar, herkes eleştirir de, hiçbiri bir yere varmaz...

Neyse yeter, benim tavrım anlaşılmıştır, ben yazdıkça yanlış anlaşılma
miktarım -ve ortalama gerilim- artıyor, burada bu konuyu -kendi adıma-
sonlandırıyorum.

Dediğim gibi, illa listelerdeki tavrı ve durumu tartışacaksak, Dernek
listesinde tartışalım. Yeter ki ortaya net bir belge çıksın, dernekçe
benimsediğimiz (ESR'ınkini de benimsemiyorsanız madem). Ben kendi adıma
listelerin şimdiki halinden memnunum. Hatta "sert" ve "kaba" bulanlara
rağmen, "google'da ara" "kahrolası el kitabını oku" gibi yanıtlara da
taraftarım. Linux kullanan, kendi sorununu önce kendi çözmeye çalışmaya
alışsın. Kendi sisteminin sorumluluğunu almaya alışsın. Sorumluluk
almıyorsa, desteği parasını verip alsın, bedava beklemesin. Listeye soru
sormanın adabını öğrensin, "google'da ara" diyene isyan etmeden önce.
ESR'ın belgesini de destekliyorum. Daha farklı ve daha iyi bir
alternatifi olan, ve bu alternatif doğrultusunda üzerine düşeni yapmaya
hazır birileri varsa, bu tartışmayı açsın, önerilerini sunsun, hatta
çeşitli alternatifleri oylayalım da, ama ben artık kendi sözümü burada
noktalıyorum.

İyi çalışmalar,

Özer Tayiz.