[Linux-sohbet] Re: liste gorgu kurallari

From: Ozer Tayiz (info@teknobilge.com)
Date: Sun 31 Jul 2005 - 16:28:52 EEST

Merhaba,

Aykut ARDIÇ wrote:

>Bence burada bi sıkıntı var arkadaşlar
>
>Bilmeyen destek vermesin yaklaşımı :
>
>Bu konuda çok sert eleştirilerde bulunan arkadaşlar işi iyi bildiklerini
>kanıtlamış kişilerin destek vermesi taraftarı ama nedense yada ne hikmetse
>bu arkadaşların ( kazanç ve geçim dünyası ) hiç bir zaman vakitleri olmuyo e
>şimdi sonuç olarak nereye geldik yani bilenlerin vakit zaman ve maddi imkan
>yetersizliği sebebi ile bişey öğrenemeyen öğrenmek istese de kör topal
>öğrenen bir grubuz. iyi ki google diye bişi var tüm linux camiasını kurtarır
>(!) bırakın bu muhabbetleri

Arkadaşlar, destek vermek demek, sorumluluk almak demektir. Sizin şu
kapsam ve düzeydeki sorunlarınızı, şu kadar zamanda çözerim demektir.
Eğer destek veriyorum deyip, size gelen destek talebini
karşılayamazsanız, camiaya faydadan çok zarar vermiş olursunuz.

Listelerde verilen şey, destek değildir. Kimse, istenen hiçbir soruyu
yanıtlamakla, yükümlü değildir. Listelerde yapılan, gönüllü yardımdır.
Gönüllü yardım alabildiğiniz, işinize yarayabildiği oranda iyidir, ama
"24 saat içinde yanıt gelmedi" "senin verdiğin yanıt sorunumu çözmedi"
gibi ifadelerle *sorumlu* tutabileceğiniz kimse yoktur. Listelerde
hiçkimse bu tarzda bir taahhüdün altına giremez, bu bambaşka bir şey.

Bunu isteyen, istediği ticari firmadan, istediği düzeyde bir destek
hizmetini satın almakta özgürdür.

Ayrıca benim kendi deneyimlerim, LKD linux listelerinden aldığım gönüllü
yardımın, ortlama MS teknik desteğinden iyi olduğu, aynı zamanda da,
soru sormayı bilmeyenlere (bkz aşağıdaki link) çok yumuşak davrandığı
şeklinde. Ben kendim yurtdışı listelerinden "RTFM" (Read The Fucking
Manual) veya "STFG" (Search The Fucking Google) yanıtlarını çok daha
fazla aldım.

>Birde açıkçası artık o kadar çok agresif bi grup olduk ki bu listeye soru
>sormadan önce 30 kez düşünüp yazssammı kargaşası içerisinde çekinerek mail
>atıyor olmak açıkçası özgür yazılım sevgi, saygı sloganlarının ( sadece
>özgürü) doğru gerisi yalan zaten bu tip mailler geldikçe de git gide
>insanlar bu platformdan soguyor. Öcü müsünüz kardeşim siz

Kimse öcü değil. Mesaj atmaktan *korkmanız gerekmiyor*, fakat, linux
camiasının farklı bir alt kültür olduğunu, burada soru sormanın dahil
bir adabı olduğunu bilmeniz, ve bu basit görgü kurallarına uymanız
bekleniyor.

Bakınız, size Eric Steven Raymond'ın "Doğru düzgün soru sormanın yolları
- Biz sizin projenizin destek bölümü değiliz!" adlı belgesi, Türkçeye de
çevrildi, belgeler.org'da duruyor, adresi aşağıda:

http://belgeler.org/howto/smart-questions.html

> [...]
>takınacak arkadaş destek vermesin kardeşim onların desteğine mailine ve
>kirliliğine ihtiyacımız yok bizim ha bide Burası Linux Ücretsiz Destek
>Merkezi değil diyenlere de bu zihniyetle siz öldükten sonra sizden sonra
>geleceklere bi ........ kazandırmamış olacagınızın mesajını da verdiğiniz
>için teşekkür ediyorum.
>

>-----------
>NOT: gerçekten bişiler yapmaya çalışan arkadaşları ve AKGUL hocayı bu maille
>meşkul ettiğim için özür diliyorum yukardaki mail kendini aşmış olarak görüp
>agresif agresif mesaj yazan ilgililere yazılmıştır.

Hmm... İlginç. "Burası Ücretsiz Linux Destek Merkezi Değil" diyen
bendim. Ve şu anda da, sanırım "kendimden sonrakilere hiçbir şey
kazandırmamakla" falan suçlanıyorum... Başkanı olduğum proje-cg'nin
toplantısından geldiğim, arkadaşlarla MEB'de linux'a geçiş için, 5
yıllık bir yol haritası çizdiğimiz gün hem de... Hem de muhtemelen
Linux'la ve bilişimle ticari olarak en uzak olan kişilerden biri olmama,
Linux'a temel ilgimin, GNU Felsefesi, ve bireysel özgürlüklerin
savunulması olmasına rağmen...

Kendimi aşmış görmüyorum, bilakis aranızda en az Linux bilenlerdenim.
Kendi tavrımı agresif bile bulmuyorum. Sizin kendi sansürlediğiniz argo
kelimeler içeren mesajınızdan sonra. Kendi yaptıklarımı çok büyük veya
çok önemli de görmüyorum, bilakis, 10 kat daha iyisini yapabilmek
isterdim, yüzlerce, binlerce hatam olmuştur, ben de kendi kusurları ve
sınırları olan, fani bir insanım. Ama elimden geleni yaptım. İnşallah
yarın sizler daha iyisini yaparsınız.

Eh, en azından, ben yalnız değilim. Koskoca E.S.R. bile, bu tavırdaysa,
ve "Biz sizin projenizin destek ekibi değiliz, o yüzden sorularınızı bu
şekilde sormanızı bekliyoruz" diye oturup belge yazdıysa, ve bu belge de
gönüllülerce, türkçe lehçe, macarca, ibranice rusça estonyaca gibi
dillere çevrildiyse, üç aşağı beş yukarı, aynı sorunlar, dünya çapında
her yerde yaşanıyor demektir.

İşin ilginç yanı, benim gördüğüm şu ki, "olur mu ya kardeşim, bu ne
agresif tavır, vs vs şeklinde yakınanların hiçbiri, uzun vadede, sürekli
listelerde sorulara cevap veren, veya başka çalışmalarda aktif, düzenli
ve sürekli çalışmış kişiler değil. Ücretli destek veren firmaların,
cilalı-boyalı müşteri memnuniyeti politikalarını uygulayanların, cicili
bicili sözlerini, ücretsiz, gönüllü yardım listelerinden bekleyenler. Ve
söz konusu "agresif tavrı" gösterenler de, Derneğe veya ticari bir
firmada Linux camiasına ciddi katkıda bulunmuş kişiler.

Bu eleştirileri yapanları, derneğin kendi çatısı içerisinde aktif olarak
bir işte 1-2 yıl bir görev, bir sorumluluk üstlenmeye, ve kendi
bekledikleri "anlayış"ı, "saygı"yı, diğer çalışan üyelere de göstermeye
davet ediyorum.

Benim bir prensibim vardır: Kendim daha iyisini yapamadığım şeyi
başkasında eleştirmem. Daha iyisini yapabiliyorsam da, eleştirmem, "hadi
yapalım" deyip, yaparım, kendim tamamlayamıyorsam, en azından başlarım...

Kısacası, "bu ne biçim liste, bu ne biçim tavır, öcü müsünüz siz?"
diyenler, LKD listelerinden daha iyisini, daha faydalısını kendileri
yapmakla ve ancak ondan sonra "şöyle yapsanız daha iyi olur" şeklinde
öneride bulunmakla yükümlüdürler. Eleştirmek kolay, daha iyisini yapmak
zordur.

Tamamen ücretsiz ve karşılıksız, sürekli, düzenli, destek isteyene karşı
sorumluluk üstlenen "şu kadar zamanda bu sorununuzu çözerim" diyebilen
bir oluşumu gerçekten başarabilen olursa, ne ala, tebrik ederim. Ama, bu
heveslerin yürümediği dernek bünyesinde defalarca görülmüş. O yüzden bu
derneğin "destek sorumluluğu üstlenmemek, hizmet üretmemek, özel
firmalarla rekabete girmemek" gibi bir takım ilkeleri var. Ve bunlar da,
belli deneyimler sonucu alınmış kararlar.

Bir köy kahvesine girerken, üzerinizde deri ceket, zincirler, 7 farklı
renge boyanmış sivri punkçı saçıyla "naaabeer moruuklaar? nası gidiyo
araba?" falan derseniz, bedava tarafından temiz bir dayak yemeniz, büyük
bir ihtimaldir. Mütevazi bir kıyafetle, "selamın aleyküm" derseniz,
aralarına girip sohbet etmeniz, ve belki yardım almanız, daha kolaydır.

Aynı şekilde, birçok durumda küfür olarak algılanan, baş parmağı işaret
ve orta parmak arasına sokarak yapılan hareket, Afrika'da şans dilemek
anlamını taşır. Burada yaparsanız, karşınızdaki öyle anlamayabilir.
Burada bile, farklı durumlarda farklı anlam taşır. Mesela kamyoncular
arasında aynı işaret, "iki teker arasına taş girmiş" anlamında, eşli
okey oynayan oyuncular arasında da "ara taşa tekim" diye işaretleşmek
için kullanılır...

Olay budur. Linux kullanmakla, sadece bilgisayarınızın işletim sistemini
X'den Y'e geçirmiş olmuyor, başka bir kültürün içine girmiş oluyorsunuz,
o yüzden, o kültürün görgü kurallarına da dikkat etmeniz gerek. Yoksa,
kaş yapayım derken göz çıkarmış, beklemediğiniz tepkileri görmüş
olabilirsiniz.

İyi çalışmalar,

Özer Tayiz.

P.S.:Tekrar veriyorum, nasıl soru sorulur belgesinin linkini:

http://belgeler.org/howto/smart-questions.html