Re: [Linux-sohbet] copyrigtt - copyleft

From: Ozer Tayiz (info@teknobilge.com)
Date: Sat 12 Feb 2005 - 14:14:19 EET

Merhabalar,

Eğer bugünkü telif hakkı yasalarından, eser sahibinin, temel telif
haklarıyla korunması ise, bu gerekli ve önemlidir, buna katılıyorum.

Ancak, bugün öyle bazı telif ve patent yasaları var ki, evet, bunların
yarın öbürgün tamamen ortadan kalkmasının çok daha iyi olacağını
düşünüyorum...

Örneğin, Amerika'daki yazılım dahil, sınırsız patentlenebilirlik
yasaları. Yine örneğin, "DMCA" gibi DRM yasaları. Bunlar, kendi satın
aldığınız müzik/film cd-dvd'sini kendi bilgisayarınızda
kopyalayabilmenize yarayabilecek yazılım/donanım üretmenizi bile
yasaklıyor. Yani, eser sahibinin haklarını dengeleyen, eseri -veya
kopyasını- satın alan kişinin adil kullanım haklarını (fair use rights)
hiçe sayan, ortadan kaldıran yasalar var. Ben bugün CD'sini aldığım
müziğin, bilgisayarımda yedeğini alabiliyorum, MP3'e çevirip yanımda
taşıyıp dinleyebiliyorum, kendi kullanımım için, kendi seçtiğim
şarkılardan, derleme bir CD basabiliyorum, orjinallerini satın almış
olmam, ve başkalarına satmamam veya bedava sunmamam kaydıyla. İleride,
yalnızca bir bilgisayarda/cd çalarda dinlenebilecek, yalnızca 3 kere
dinlenebilecek, ve son kullanıcının hiçbir şekilde yedeklemesinin, başka
ortama aktarmasının mümkün olmadığı, bunu yapabilen program ve
donanımların yasadışı ilan edildiği bir hale doğru gidiyoruz. Bakınız
DeCSS vakası... Bakınız Palladium projesi, Windows 2003'deki DRM
uygulamaları, vs...

İyi çalışmalar,

Özer Tayiz.