Re: [Linux-sohbet] 14 yaşında bir penguen adayı

From: Ozer Tayiz (info@teknobilge.com)
Date: Sat 12 Feb 2005 - 13:25:01 EET

Merhabalar,

Çocuklara baştan M$ yerine Linux kullandırmanın çok daha kolay olduğuna
%1000 katılıyorum. Aynı zamanda, bunun, bahsettiğiniz "özenti
kültürünün" gelecek nesillerde azaltılmasına ve ortadan kaldırılmasına
da katkı sağlaycağını düşünüyorum.

Batıya özenme ve kendini aşağılama, aslında bizim "Batı" dediğimiz
ülkelerin sömürgeci emperyalist politikalarının başarılı olduğunun
göstergesidir. Roma imparatorluğundan bu yana, kendi kültürünü, yaşam
tarzını, inancını, "üstün bir ideal" olarak insanlara sunmak ve onları
özendirmek, bu sırada da, "sizden adam olmaz" diye diğer ırkları,
kültürleri, dinleri, yaşam tarzlarını aşağılamak, ve farklı
ulusların-kültürlerin-ırkların özgüvenini yitirip kendilerine bağımlı
kılmalarını sağlamak, emperyalist politikaların en önemli dayanağıdır.
Şimdi ismen hatırlamıyorum ama, Osmanlı'nın dağıldığı "Hasta Adam"
döneminde İngiltere'den gelen bir gazeteci, "siz parçalanıyorsunuz,
çünkü kendi kültürünüzü imparatorluğunuza dayatmadınız, yaymadınız" diye
açıkça ifade etmiştir.

Kısacası, emperyalizm, topla takla tüfekle verdiği savaştan çok daha
önemli bir savaşı, medyayla, popüler sanatla, kültürle verir. Ele
geçirmek istediği şey, insanların zihinleri ve gönülleridir. O olmadan,
kendine bağımlı sömürgeler kuramaz. Özgüveni olan, "ben bundan iyisini
yapabilirim" diyen bireyler ve uluslar, emparyalist bakış açısında,
tehdittir.

Öte yandan, İmparatorluk döneminde bile, farklı kültürlere, dinlere,
yaşam biçimlerine saygı göstermiş, hoşgörülü davranmış bir uygarlığın,
kültürün devamı olarak, Türk kültürü, özündeki dayanışma, paylaşma,
imece kültürüyle, bence Amerika'nın, "Batı"'nın
yağmacı-çapulcu-sömürgeci kültüründen kat kat daha fazla, Açık Kaynak
üretim ve paylaşım modeline yakındır. Bu yüzden, önümüzdeki 10-30 sene
içerisinde, Türkiye'nin, 86 yıl önce başlamış Kurtuluş Savaşı Mücadelesi
ile, dünyanın bağımsızlığını kazanmamış diğer uluslara örnek oluşturacak
bir başarıyı sağladığı gibi, Açık Kaynak modellerini benimsemesi ve
topluma yaygınlaştırması ile başlayarak, dünyaya örnek olabilecek bir
teknolojik/ekonomik bağımsızlık mücadelesini de kazanması mümkündür.

Hatta, dünyanın şu aşamada ihtiyaç duyduğu, bu kadar aşırı tüketici,
"maddi refah bağımlısı" olmayan, doğayla, diğer insanlar ve kültürlerle
barışık, her durumda mutlu olmayı ve -kimseye ve çevreye zarar vermeden-
pozitif bir katkıda bulunmayı bilen bir kültürün oluşmasında ve
yaygınlaşmasında öncülük rolünü de üstlenebilir. Bu değerler, Türklerin
kültürel kökenleri olan Şamanlık'tan tutun da, Mevleviliğe, Sufiliğe,
halk törelerine ve kültürüne kadar her yerde görülebilir.

Bu aynı zamanda, komplekslerden ve özentilerden arınmanın, ve tam aksine
"ben daha iyisini yapabilirim" diyen bireylerin, şirketlerin,
kurumların, özgüvenlerinin, girişimciliklerinin gelişimiyle olacaktır.
Önüne şablon olarak dayatılan çözümleri uygulamaya çalışan değil,
kendisi için düşünüp, kendi çözümlerini üreten insanların artmasıyla
olacaktır. Yalnızca fiziksel güç ve savaşçı karakterle değil, aynı
zamanda "Türk gibi zeki" "Türk gibi girişimci", "Türk gibi sözüne
güvenilir", "Türk malı gibi kaliteli", "Türk gibi yaratıcı" "Türk gibi
yenilikçi" "Türk gibi bilişimci" sözleriyle de tanınır olduğumuzda, her
anlamda durumumuz çok daha iyi olacaktır.

Bu bağlamda bizim payımıza düşen, "işte bu ahval ve şeraitte dahi"
özgüvenimizi, olumlu kültür ve değerlerimizi korumak, "ben tek başıma ne
yapabilirim ki?" diye pes etmemek, canla başla çalışmak, işbirliği içine
girmek, ses getirecek başarılı çalışmaları, kim ne derse desin yapmak,
eleştirilerin, yergilerin, engellemeye çalışanların da, doğru yolda
olduğumuzun bir göstergesi olduğunu bilerek, güçle, inançla, gururla,
yolumuza devam etmektir...

Not: Biraz fazla mı "Vatan millet sakarya" retoriği yaptım bilmiyorum
ama, bence Pardus'tan tutun da, açık kaynak Linux eğitim müfredatı
oluşturmaya, k12ltsp gibi çözümleri okullara yaygınlaştırmaya, ne
bileyim açık kaynak muhasebe programı geliştirmeye, e-dergiye, hatta
insanlara debian kurmaya, knoppix cd'leri dağıtmaya kadar bütün
çabaların, en az cephede çarpışmak kadar önemli ve değerli olduğunu, bu
tür ekonomik ve teknolojik bağımlılıkardan ötürü, siyasi
bağımsızlığımızı da, giderek kaybettiğimizi düşünüyorum. Bütün camiada
her türlü çabası olan herkese teşekkür, tebrik, ve iyi çalışmalar...

"Yaşasın Özgür Yazılım Mücadelemiz!..."
Slogan tonunda okunacak... ;)

Özer Tayiz.