Re: [Linux-sohbet] adsl uzerinden web yayini

From: Timuçin Kızılay (tim@ideefixe.com)
Date: Wed 07 Dec 2005 - 16:41:22 EET

Durum öyle değil. :)
DNS sunucularının hepsi değil root dns sunucu denilenler dünya üzerinde az
sayıda ve bunlar denetleniyor. zaten biryerden domain satın alınca aslında
bu root dns sunucularında kaydınızı tutturmanın parasını ödüyorsunuz. Bu
root dns sunucuları yalnızca sizin aldığınız domainle ilgili o domainden
hangi dns sunucunun sorumlu olduğunun kaydını tutuyor. Olayı bir örnekle
açıklamaya çalışayım : Ben bilgisayarımdan www.turgayzengin.com.tr diye bir
adrese ulaşmak istediğimde benim bilgisayarımın network ayarlarında girili
olan dns sunucusuna (Buna A dns sunucusu diyelim) bu adresin ip adresi nedir
diye sorar. A dns sunucusu kendi veritabanına bakar ve kaydı oradaysa bana
cevap verir. kaydı orada değilse kök DNS sunucularına sorar, onlardan .tr
uzantılarından odtüdeki X ip adresindeki dns sunucusu sorumlu, ben karışmam
ona sor der. Bu sefer A dns sunucusu X dns sunucusuna .tr'lerin kaydı
sendeymiş bana bu kayıt lazım diye sorar, X dns sunucusu da Bendeki
kayıtlarda o domainden Y dns sunucusu sorumlu der. Bu sefer A dns sunucusu Y
dns sunucusuna bağlanır ve www.turayzengin.com adresi hangi ip diye sorar ve
www.turayzengin.com adresi orada kayıtlı olduğu için yanıtı alır ve benim
bilgisayarıma gönderir. Tabi bu iş bu kadar basit değil, bir sorguda bile
arada bir sürü sorgu oldu, bu her seferinde olmasın diye dns sunucuları bir
süre bu bilgileri kendilerinde cache olarak tutarlar ve bir sonraki sorguda
bildikleri birşey için tekrar tekrar sormazlar.

Bu sistemde de göreceğiniz gibi kendiniz bir dns sunucusu kurarsanız orada
tutulan domainlerle ilgili biryerlerde sizin dns sunucunuzun yetkili olduğu
kaydı girilmezse internetin sizin dns sunucunuzdan haberi olmaz, yani
ibm.com = v.x.y.z gibi bir ip giremezsiniz. Ama kendi dns sunucunuzdan bir
networke hizmet veriyorsanız ibm.com = v.x.y.x gibi bir adres girerek
yalnızca size bağlı olan bilgisayarları kandırabilirsiniz...

Bildiğim kadarıyla anlatmaya çalıştım. Yanlış bildiğim için yanlış
aktardığım birşeyler varsa beni uyarın da doğrusunu öğrenmiş olayım.

Sevgiler,
Timuçin Kızılay