Re: [Linux-sohbet] �

From: Ozer Tayiz (info@teknobilge.com)
Date: Fri 19 Aug 2005 - 12:08:50 EEST

Merhaba,

Ozan Eren Bilgen wrote:

> [...]
>sizdeki etkiyi yaratan GNU'dan da eski olan acik kod felsefesi gibi
>geldi.
>
>Linux'un harekete katkisi oldugu suphe goturmez fakat bugun yaygin bir
>dagitimin 1000'in uzerinde paketle geldigi ve Linux'un en basinda GPL
>olmadigi dusunulurse oncelikle bir Linux / GNU kavram kargasasiyla karsi
>karsiya oldugumuzu saniyorum. Hatirlarsaniz Stallman "Herkes X Linux Y
>Linux diyor aslinda sattiklari X GNU Y GNU, buna en azindan X GNU/Linux
>denmesi gerekir" demisti fakat onu bir tek Debian dinlemisti (RedHat

Tamam, kabul, bu etkiyi yapan Gnu/Linux olsun... Ben bu ayrımları biraz
gereksiz kelime oyunu gibi görüyorum. Sonuçta ortada olan, paylaşımcı
felsefeye, ister birisi Linux felsefesi desin, ister GNU felsefesi
desin, ister Açık kaynak, ister Özgür Yazılım desin, isterse imece
desin. Bahsettiği şey aynı şey. Bunların arasındaki ıncık cıncık küçük
kavramsal farkları saatlerce tartışmanın kime ne faydası var?

> [...]
>var". Linux ozelinde daha da ileri goturmek gerekirse, Turkiye'de
>"Linux'tan anlayan" cok az kisinin cekirdege adam akilli egildigini,
>derlemek veya yama yapmak haricinde ekleme, gelistirme yaptigini
>dusunuyorum; cekirdek kaynak kodu klasorunde 'grep "\.tr" * -r|grep "@"'
>yazilir veya MAINTAINERS dosyasina bakilirsa su meshur "Japonlar yapiyor
>abi" miskin tavrinin surdugunu soylemek abes mi kacar? Bu durumda Linux
>cozum yolunu degistirdi evet, ama mantigi cok da sarsmadi diye bir
>tespit yapmak isterim. Fikrimce yine eski tas eski hamam...

"Ne kadar bize ait?" eleştirisine katılmıyorum. Soluduğumuz hava ve
faydalandığımız güneş ışığı gibi, tamamen bize ait. Güneşin ışığını da
biz üretmiyoruz, ama bol bol, herkesin istediği kadar kullanmasına
hiçbir kısıtlama yok. Havadaki oksijeni de biz üretmiyoruz, bitkiler
üretiyor, ama istediğimiz kadar solumakta tamamen özgürüz. Giderek,
içinde yaşadığımız evreni, güneş sistemini, dünyayı ve üzerindeki yaşamı
bitkileri hayvanları da biz yaratmadık, ama istediğimiz gibi
kullanıyoruz. Bu zihniyetle *sıfırdan* en ufak bir kum tanesini üretmek
için, bütün evreni baştan yaratmak gerekir.

Benimseyip kullanmak için, ille hepsini sıfırdan bizim yapmamız,
tekerleÄŸi tekrar icad etmemiz mi gerekiyor?

Üretsek de üretmesek de, her satır açık kaynak kodlu yazılım, hepimizin
malıdır. Sanırım artık bilgi için "kime ait?" "ne kadar bana ne kadar
başkasına ait?" diye düşünmekten vazgeçmemiz gerekiyor.

Hiçbir değişim, hiçbir devrim, birdenbire bütün dünyada, %100 geçerli
olmaz. Tarım ve sanayi devrimleri dedik değil mi? Şu anda tarımsız
sanayisiz, avcı-toplayıcı düzeninde yaşayan yerli kabileleri hala var.

Gnu/Linux'un getirdiği başarı örneği ve devrim, daha çok yeni. Elbette,
ancak toplumun çok küçük bir kesinimde değişiklik gösterdi. Belki, bu
sayede zihniyeti kafa yapısı değişen, %0.1 bile değildir. Ama önemli
olan bu değil. Önemli olan, bu değişimin başlamış olması, ve artan bir
hızla devam ediyor olması. Stallman GNU'yu başlattığında, Linux'un
kerneli yazılmaya başlandığında, özgür yazılım geliştirenler kaç
kişiydi, kullananlar kaç kişiydi, şimdi kaç kişi? 5 sene önce Türkiyede
kaç kişi özgür yazılım, yerelleştirme, belgelendirme ile ilgileniyordu,
şimdi kaç kişi ilgileniyor? Şimdi "daha kernel yazan yok" diye bunları
çöpe mi atalım? Bugün belge yazan, yerelleştirme yapan, bakarsın yarın
kernel de yazar, neden olmasın?

O açıdan, "eski tas eski hamam" gidenler %99.9 da olsa, kalan %0.1 bile,
olumlu gelişmedir. Bugün %0.1 olan, yarın %1 olur, öbür gün %10, derken
bakarsın %50'yi aşmış... Önemli olan değişimin yönü...

Kıssadan hisse: Sabreden derviş, betonu delmiş... ;P)

İyi çalışmalar,

Özer Tayiz...