Re: [Linux-sohbet] Yalnýzca Eðlenmek Ýçin

From: Ozan Eren Bilgen (oebilgen@uekae.tubitak.gov.tr)
Date: Fri 19 Aug 2005 - 11:25:52 EEST

Merhaba,

Yo elbette din degistirmekten bahsetmiyor, bu kesin. Ancak bir degisim
soz konusuysa Linux'un payinin boyutlari biraz tartismali. Bahsedilen
degisim Stallman'in baslattigi ozgur yazilim hareketinin eseri; hatta
sizdeki etkiyi yaratan GNU'dan da eski olan acik kod felsefesi gibi
geldi.

Linux'un harekete katkisi oldugu suphe goturmez fakat bugun yaygin bir
dagitimin 1000'in uzerinde paketle geldigi ve Linux'un en basinda GPL
olmadigi dusunulurse oncelikle bir Linux / GNU kavram kargasasiyla karsi
karsiya oldugumuzu saniyorum. Hatirlarsaniz Stallman "Herkes X Linux Y
Linux diyor aslinda sattiklari X GNU Y GNU, buna en azindan X GNU/Linux
denmesi gerekir" demisti fakat onu bir tek Debian dinlemisti (RedHat
Linux, SuSE Linux - Debian GNU/Linux).

Bir baska nokta da bugun Linux ucretsiz temin edebildigimiz bir cekirdek
fakat ne kadar bize ait? Kodlarin elimizde olmasi, derleyebilmemiz veya
birilerinin bilgi ve emeklerini ucretsiz paylasmasi bize cok da bir sey
katiyor mu? Neredeyse tum teknolojik hususlarda oldugu gibi yine
aletimiz var, yine kullanabiliyoruz fakat yapmayi bilmiyoruz veya daha
alisilageldik bir ifadeyle "istesek yapariz, ama yapmiyoruz nasilsa
var". Linux ozelinde daha da ileri goturmek gerekirse, Turkiye'de
"Linux'tan anlayan" cok az kisinin cekirdege adam akilli egildigini,
derlemek veya yama yapmak haricinde ekleme, gelistirme yaptigini
dusunuyorum; cekirdek kaynak kodu klasorunde 'grep "\.tr" * -r|grep "@"'
yazilir veya MAINTAINERS dosyasina bakilirsa su meshur "Japonlar yapiyor
abi" miskin tavrinin surdugunu soylemek abes mi kacar? Bu durumda Linux
cozum yolunu degistirdi evet, ama mantigi cok da sarsmadi diye bir
tespit yapmak isterim. Fikrimce yine eski tas eski hamam...

Ote yandan ornegin Hurd veya baska bir GNU cekirdek Linux'a karsi biraz
dis gosterebilseydi, inanc degisikliginin nedeninin Linux oldugu iddiasi
ne kadar gercekci olurdu?

Iyi calismalar,

Ozan