Re: [Linux-sohbet] Yalnızca Eğlenmek İçin

From: Ozer Tayiz (info@teknobilge.com)
Date: Fri 19 Aug 2005 - 10:32:23 EEST

Merhaba,

İnanç değiştirmek derken, herhalde Müslümanken Hristiyan olmaktan
bahsetmiyor. Ancak, üretmenin, bilgiyi illa ki "en değerli hazine" "en
gizli sır" olarak saklanması gerektiği yönündeki inançların yerine,
paylaşmanın, hepbirlikte imece usulü bir şey yapmanın, "tekelci
kapitalist" zihniyetten daha başarılı olabileceği inancının, en canlı
örneği oluyor...

Bu anlamda mesela linux, benim inançlarımı, hayat felsefemi cidden
etkiledi. Eskiden, sömüren/sömürülen, ezen/ezilen, ayrımının insan
doğasının kaçınılmaz bir gerçeği olduğunu, bir çıkış umudu bulamadığım
için, düşünmeye başlamıştım. Kaynakların kıt olduğunu, herkesin birden,
zengin, mutlu, bolluk içinde bir yaşam sürmesinin mümkün olmadığını,
olabildiğince sömürülenlerden değil sömürenlerden olmak gerektiğini,
kendini kurtarıp gerisine boşvermeyi teşvik eden bir kültür ortamı
içinde yaşıyoruz...

Açık kaynak ve özgür yazılımın felsefesi, tam olarak da bunun tersini
savunuyor. Bilginin paylaştıkça arttığını, sınırsız, bol bir kaynak
olduğunu, paylaşılan bilginin herkesin bolluğunu zenginliğini
arttırdığını, birlikte bolluğu yaratmanın gücünün, kıt kaynakları için
çatışmanın gücünden kat kat fazla olduğunu ortaya koyuyor.

Bu şekildeki bir inanç değişimi de, hiçbir şekilde küçümsenecek bir şey
değil... Dünyanın en büyük devrimlerinin, ekonomi temelli olduğu, üretim
modellerinin değişimine dayandığı düşünülürse, açık kaynak ve özgür
yazılımın yarattığı devrimin, mesela tarım veya sanayi devrimiyle
karşılaştırılabilecek düzeyde bir değişim olduğu söylenebilir...

İyi çalışmalar,

Özer Tayiz.