Re: [Linux-sohbet] Bitkeeper

From: Murat Koç (muratkoc@kivi.com.tr)
Date: Thu 28 Apr 2005 - 12:09:06 EEST

> Ozgur Yazilim Toplulugu bitkeeper kullanimini surekli elestirdi. Ozgurlugun
> teknik ustunlukten daha onemli oldugunu anlatmaya calisti. Ama buna verilen
> yanit:"Ozgur yazilim toplulugu daha iyisini uretene dek bunu kullanacagiz"
> oldu cogu zaman.
>
> Simdi Bitkeeper firmasi onceki kampanyasini sona erdirdi.
> Tarih Stallman'i ve Ozgur Yazilim felsefesini bir kez dahga hakli
> cikardi...

Bu tür bir yaklaşım bence yanlış olur.

Çünkü tarih Stallman veya Özgür Yazılım Felsefesini haklı çıkarmış filan
değil.

Adamlar tutuyor bir yazılım yapıyor bitkeeper diye buna kaynak ayırıyor.
Lisansında diyor ki bunu kullanıyorsan reverse-engineering yapmayacaksın.

Ticari nedenlerle (reklam) bunu kernel developerlara free (beleş) olarak
sunuyor.

Sonra elemanın teki (ki kendisi sağlam bir herif) çıkıyor bitkeeper ı
reverse-engineering yapmaya başlıyor. Sebep onun gibi bir program yazmak.
Bitkeepercı amca diyor ki bak bunu yapmayın. Benim programımla kapışacak
birşey yazacaksanız oturun yazın ama bunu benim yazdığım kodu
reverse-engineering yapmaya çalışarak yapmayın. Son derece mantıklı ve haklı
bir istek.

Dinlemiyor adamlar ve doğal olarak Bitkeepercı amca desteği filan kesiyor.

Nerde burada özgür yazılım felsefesi nerede burada Stallman.

Buna besle kargayı oysun gözünü derler.

Bitkeeper kodunu reverse-engineering ile çözmeye çalışıp onunla kapışacak ürün
yapmak BELEŞCİLİKTİR bunun özgür yazılım felsefesi ile uzaktan yakından
alakası yoktur.

Fakat nedense gördüğüm yorumlarda hep "vay be işte özgür yazılım kullanmazsan
böyle olur" türü şeyler var. Bitkeepercı amca durup dururken desteği çekmedi.
Özgür yazılımcılar terbiyesizlik yaptı ondan çekti.

Hep bu taraftan bakmak yerine biraz da karşı taraftan bakmaya çalışın
olaylara.

Yapılan hata baştan bitkeeper kullanımını reddetmek olabilirdi. Buna da kimse
karışamaz. Linus kimseyi kullanın diye zorlamadı. Ki bir sürü kişi de
kullanmadı zaten.

Şunu da unutmamak lazım ki 2.6 kernel bu kadar ilerledi ise bunun
sebeplerinden birisi de bitkeeper kullanılması oldu.

--
Murat Koç
Kivi Bilişim Teknolojileri