[linux-sohbet] Re: acikyazilim-turkiye

---------

From: Umit Bozkir (bozkiru@itu.edu.tr)
Date: Wed 24 Mar 2004 - 10:35:51 EST

     Cizgiler arasindaki bolumu Ozgur Bey haricindekiler okumayabilir.
    Ben neden kisisel alinmis oluyorum ki?Daha dogrusu ben mi kisisel alinmisim,
    topluluk mu?Sonra hangi topluluk?LKD listelerindekiler mi?Kernel toplulugu
    mu?Yoksa Ozgur ya da acik kaynak adi altinda sayabilecegimiz tum camia mi?
    Bu tanimlari yaparsak,sorunlarimizi daha rahat cozeriz.
    Saldirgan olmama gelince,evet saldirgan tavir takindim.Bu
    sizin ozgurlugunuzu kisitlayacak,susmanizi saglayacak bir tavir
    degildi.Aksine sizin elmalarla armutlari karistirmanizin yani sira bazi
    savlarinizin ("Microsoft oluyorlar!") desteksiz olmasina karsilik
    konusmanizi daha saglam temellere oturtmanizi saglayacak bir tavirdi.
    Bir kac ornek vermek istiyorum.Ornegin Microsoft hakkindaki dusuncelerinizden,
    Microsoft un kotu bir sirket oldugunu anliyoruz ama hangi acidan kotu oldugunu
    anlayamiyoruz.Bir diger nokta ise biz ustune basa basa "GPL kolay kolay
    delinemez" dedikce,altta yazdiginiz gibi "Benim korkum ve sizin
    anlamadiginiz bu sirketlerin olanca lisansa karsin buyuyup karsimiza birer
    Microsoft olarak cikmasi idi" demeniz.Peki bu dediginiz nasil olacak?Bu
    konuda okumus/yazmis/dusunmus oldugunuz neler var?GPL nasil delinir?
    Bizim anlamadigimiz ama sizin anladiginiz nedir?Burasi cok buyuk bir
    muaamma!Size buna benzer bir mesaj daha
    once atilmasina ragmen ayni tavrinizi surduruyorsunuz.Yine soruyorum
    Microsoft hangi acidan kotu bir sirkettir?Farkinda degilsiniz
    herhalde,sozleriniz cok gizli bir seyler biliyor musunuz izlenimi veriyor.
    Sizin yazilarinizdan bolumler alip ona gore savlar uretip, buraya elim
    yorulma pahasina yazmiyorum.Siz kendiniz diyorsunuz bunlar "bolum".Bu
    bolumleri oyle bir birlestiriyorsunuzki,karsimiza bir felaket senaryosu
    cikiyor.Ama o bolumlerin baskasi tarafindan bambaska sekilde
    birlestirilmesine "uyanin,buyuyun" gibi cevaplar veriyorsunuz.Bu
    gibi durumlarda tahammul sinirlari zorlanir.
    Kaldiki buradaki tartismalarin cogu diyalektik sekilde
    yurur(Tez-antitez-sentez).Ne yazik ki biz daha tezi dahi ortaya
    koyamadik.Neden?O kadar cok kavram karmasasi varki,neyi,hangi zeminde
    tartisacagimizi bilemiyoruz.Yazilar anlamsiz bir sekilde uzuyor.
    *Yazilarim sahsiniza degil,fikirlerinize yonelik.Ayni tavrimin devam
    etmesini istiyorsaniz,sizde bu sekilde yazmaya calisin.*
    Sizin "kisisel alinmis" sozunuzden anladigim,acik-ozgur yazilimcilarin
    kisisel alinmis oldugu.Ancak bu durum kesinlikle toplumsal.
    1)Kerneli yuksek mimariler icin gelistirenler buyuk bir topluluk
    2)Kerneldeki son gelismelere karsi,gelistirici olmayan ama ne yapildigini
    bilip endise duyan ise baska bir topluluk
    Tutupta bir bildiri yayinlayip,gelistiricelere tavir almadilar ama
    ortam olustukca endiselerini dile getirdiler.
    Kaldiki saydiginiz ve dusundugunuz firmalarin en fazla, gelirleri Microsoft
    a benzer.Cunku o sirketlerin kurulus temeli ,Microsoft'tan cok
    farkli.GPL lisansina ragmen birileri Microsoft olsa dahi.Kernel grubunu ve
    hatta bu ise gonul vermis herkezi satin alsa/kandirsa dahi, kodlar kamunun
    mali oldugu icin baskalari tarafindan gelistirilebilir.Cizmek istediginiz
    tabloyu anlamaya calisiyorum ama sizinde anlamaniz gereken birsey var.GPL
    kod sahiplenilse ve GPL den cikarilsa (SCO davasi) dahi ,ayni islevi yapan
    bambaska bir kod yazilabilir.Linus Torvalds in deyisiyle "Kerneldeki
    kodlarin sahipli oldugu ispatlanirsa -ki degil- ona benzer kodlari
    yazmamiz en fazla 2 yilimizi alir."Kaldiki SCO davasinda herkezin gozunden
    kacan bir nokta var.O da SCO davayi "kodlarim calindi" diye acmadi.SCO
    "kodlarimin lisans antlasmasi ihlal edildi" diye dava acti.Boyle bir
    yola basvurdu cunku diger turlu kazanirsa hakim bilirkisileri
    cagiracak,soz konusu kodlar bulunup Linus Torvalds'a "kodlari ya cikarin,
    ya da pay verin" diyecek.
    SCO davayi 3-4 koldan yurutuyor,amaci Linux a sahiplenmek ama boyle bir
    seyin olanaksiz oldugunu bizden daha cok kendisi biliyor.Bu arada SCO batmis
    bir sirket.Bu gun Linux altin tepside sunulsa,sagdan soldan harac keser
    gibi lisans ucreti alsa dahi,yeni surumu cikartamaz.Yeni surumu
    gelemeyecek bir programi cok fazla kimse kullanmayacagindan,hayali
    baslamadan biter.
    Red Hat konusu ,IBM konusu bambaska konular.Bu ikisinin "ticari"
    politikalarinin ustune SCO davasi hicbir anlam ifade etmez.Yaptiklariyla
    ozgurluklerimizi kisitlayamazlar.Onlar Linux u cok sonra ogrendiler.Yani
    onlar olmadan da kernel ve ustundeki uygulamalar gelistirilir.
    Bence bu eforunuzu,ilerde palladium ve patentlerle ugrasmamak icin
    harcayin.
    En azindan bunlar kabus degil,kapimizdaki gercekler.