[linux-sohbet] Re: acikyazilim-turkiye

---------

From: Umit Bozkir (bozkiru@itu.edu.tr)
Date: Tue 23 Mar 2004 - 10:01:22 EST

     Vallahi tamda ibm linux a destek vermedi diyenler icin linux-2.6.x tokat
    gibi cevap diyecektim,biri benden once yazmis:))) (Ercin Abim bu kadar
    ugrasmana gerek yoktu,1-2 liste mesaji,bir makale linki)
    Ozgur Bey sizin endiseleriniz,kodlar GPL olmasaydi cok yerinde
    endiselerdi.Kaldiki bu endiseleriniz v2.4.x icin belki gecerli
    olabilirdi.Hatta sagda solda yazilan yazilarin cogu kernelin babalara
    (IBM,HP,Oracle vs..) yazildigina isaret ediyordu.Ancak kernel2.6 bu
    endiseleri bertaraf etti.Yani icinde son kullaniciyi ilgilendiren o kadar
    cok ayrtinti varki,incelemenizi tavsiye ederim.(Belkide o zaman konusanlar
    simdi utaniyorlardir)

    Peki bundan once neden boyle endiseleri takmayip,IBM gibi buyuk firmalarin
    isine yarayacak gelistirmeleri yaptilar?
    Burada seminerlerde,surda burda hep anlatilan, "GPL programdan nasil
    para kazanilir?" sorusuna verilen cevaplar aklima geliyor.
    Birileri yazdiginiz programa ek ozellikler isterse,bu ondan emeginiz
    karsiligi para almayacaginiz anlamina gelmez.Yeni yazilan kodlari da
    programina ek ozellikler gelistirdiginizden baskasi
    kullanmayacaksa,kodlari ondan baskasina vermezsiniz olur biter.
    E IBM de ek ozellikler istediki -bu ozellikler cok teknik ,bunu benden
    daha iyi aciklayacak insanlar var- proje birazda onun istedigi yone
    kaydi.(Sanirim bu ozellikler coklu islemciler ve hayatimizda hic
    goremeyebilecegimiz donanimlar icindi)
    Belki IBM cekirdek grubuna para vermemistir ama paradan daha degerli olan
    bazi kodlari verdigini biliyoruz.Bu da IBM in sahiplenme degil,oyuna ortak
    olma duygusu icinde oldugunu gosterir.
    Diger taraftan tartismayi "IBM le Microsoft cok yakin,burada bir is
    vardir" noktasina getirmek cok yanlis.Microsoft ve IBM birer sirket olarak
    her zaman icin ortak-rakip olabilirler.Ama IBM kernel grubunun
    sahibi,kar ortagi olamaz.
    Red Hat konusunu bence yanlis yorumluyorsunuz.Red Hat bir sirket ve
    amaclari,ortaya koydugu urunler cok farkli.Tutupta Debian Projesi gibi
    degerlendiremezsiniz.Red Hat iyi kazanan bir sirket parayi bastirip
    istedigi projeyi,istedigi yonde gelistirebilir.
    Burada size sormak istedigim bir sey var.Size GPL den bahsedildikce
    neden konuyu sirketler arasi iliskilere getirmeye calisiyorsunuz?
    Sizce GPL ve para yan yana olamaz mi?Ortada para varsa ozgurluk yok mudur?