[linux-sohbet] Re: Qsim=20benzerli=F0i?=

---------

From: info@teknobilge.com
Date: Wed 21 Jan 2004 - 06:57:33 EST

    Merhabalar,

    Oncelikle, verdiginiz bilgiler icin tesekkur ederim. Sayenizde, neden
    Microsoft diye selpak olmayacagini anlamis olduk.

    Bununla birlikte, hala, hatta verdiginiz bilgiler isiginda daha da
    fazla, MS'un pimapen ureticisine dava acabilmesinin olasi oldugunu
    dusunuyorum.

    Adam "Mike Rove'un okunusu benim Micro'ma cok benziyor, karisir" diye
    dava aciyor.

    Peki Mike Rove degil, Mike Zove adli bir adam, pimapen uretip,
    markasının adına Mike Zove Windows diyebilir mi? Diyemez mi?
    mzwindows.com diye web sitesi acsa MS dava eder mi edemez mi? Bana son
    derecede edebilir gibi geliyor.

    MS'u seytan gibi gormek, dunyaya global bakmak, ve bazi kaliplardan
    kurtulmak... Hmm...

    MS'u seytan gibi gormuyorum. Ama, tekel olup da karini maksimize etme
    amacini guden, bu arada da kullanicilarinin sorunlarini cozmekte
    yetersiz kalan, -hatta sahsen pek de umursamadigini dusundugum- bir
    buyuk sirket olarak goruyorum. Bu "seytan gibi" gormek mi? Sanmam.
    Kimseye "MS urunlerini boykot edin" gibi baskilarda, telkinlerde
    bulunmuyorum. Onlari dusman secmis degilim. Ama benimsemedigim
    politikalarini elestiriyorum.

    Simdi burada "Yok daha neler, Mike Rove Soft'la Microsoft da
    karistirilir mi, bunun icin dava acilir mi daha neler gorucez?" gibi
    yorumlar yapmak MS'u seytan gibi gormek mi? Ben oyle dusunmuyorum. Ama
    dunyanin gelecegini, Acik Kaynak lisans ve teknolojilerde, dahasi onun
    arkasinda yatan "gonullu isbirligi" felsefesinde, ve Internet sayesinde
    insanlarin cesitli amaclarla gonullu orgutlenmelerinde goruyorum. Ve
    giderek, hem tek merkezli, hiyerarsik, buyuk sirketlerin, hem de
    devletlerin yerini bu tur gonullu organizasyonlarin alacagini dusunuyorum...

    Dunyaya global bakmak...

    Ben dunyaya son derecede global bakiyorum. Tahminim, butun
    GNU/Linux'cular da son derecede global dusunen insanlar. GPL lisansinin,
    uretilen programi programi butun insanliga hediye etmesi, hicbir SINIR
    tanimamasi, bence son derece global bir durum. Binlerce programcinin,
    hicbir ulke siniri, gumruk siniri demeden, emeklerini bir araya
    getirebilmesi, ve ortaya GNU/Linux gibi bir isletim sistemi ve binlerce
    uygulama cikarabilmesi son derece global bir durum.

    Gercekten, acik kaynak bir projede, bircok farkli ulkeden insanin emegi
    biraraya gelirken, bu calisma, emek SINIR kapisini nerede gecer?
    Normalde baska ulkede calismak icin izinler almak gerekirken, bakiniz
    acik kaynak programcinin hicbir izne ihtiyaci yok. Tam ozgurluk. Tam
    SINIRSIZLIK. Tam globallesme. Ayni sekilde programin download edilip,
    bilgisayara kurulmasi sirasinda gumruk duvarlirini nerede gecer?

    Kisacasi, globallesme, buyuk sirketlerin tekel olup dunyaya tamamen
    hukmetme hayallerinden once, Gnu/Linux ve internet araciligiyla, su anda
    gerceklesmis durumdadir. Su andan itibaren, devletlerin de, buyuk sirket
    tekellerinin de bircok islevini, insanlar internet araciligi ile,
    kendileri organize olarak halledeceklerdir. Surec coktan baslamistir.

    Ama buyuk sirketler, butun SINIRLARIN ortadan kalkmasini istemezler.
    Yoksa dunyaya hukmedemezler. Oysa ekonominin global olarak bir dengeye
    oturmasinin kurallari cok basittir: Sermaye akisini serbest biraktiginiz
    gibi, emek akisini da serbest birakirsaniz, global dunya, kendi kendine
    dengeye oturur. Son zamanlarda, bilgi temelli ekonomi ile, ve ozellikle
    Internet ve GNU/Linux sayesinde, denkleme bir de bilginin serbest
    dolasimi eklendi. Olan budur. Tartisma budur.

    Bazi kaliplardan kurtulmak... Hmmm. Ne gibi kaliplar ki bunlar? Tekelci
    buyuk sirketlere karsi cikmak mi? Peki bunun tam aksi bir tavir, yani
    buyuk sirketlerin tekellesmelerini ve kitlelerin cikarlarina aykiri
    hareket etmelerini savunmak da bir baska "kalip" degil mi? Oyle
    gorunuyor ki, eninde sonunda, mutlaka bir kaliba oturacak goruslerimiz,
    tavirlarimiz... Acaba benim kaliplarimi sorguladiginiz kadar kendi
    kaliplarinizi da sorguluyor musunuz? Merak ediyorum...

    Acaba ucundan kiyisindan, Acik Kaynak ve Copyleft gibi kavramlarin
    gelisimi, sizin bir patent burosunda calismaniz dolayisi ile, kendi
    cikarlarinizla celisiyor oldugu, ya da kendi kafanizdaki kaliplara cok
    ters geliyor oldugu icin bu tepkileri veriyor olabilir misiniz? Bana
    bazi kaliplardan kurtulmami onerirken, kendiniz baska bazi kaliplara
    kendinizi fazla kaptirmis, bu yuzden bu kaliplarin yavas yavas
    yikilmasini kabullenemiyor olabilir misiniz?

    Sadece biraz beyin jimnastigi yapiyorum...

    Yaptigi isin arkasinda olmak, guven duymak ile ilgili yorumlariniza
    cevap bile vermiyorum. Ne yaptigim hakkinda bile hicbir fikriniz yok,
    biraktim kendime guvenim hakkinda yorum yapmanizi...

    Insanlari tanimadan, ne yaptiklarini bilmeden nasil bu tur
    yargilarda-imalarda bulunabiliyorsunuz, sasiriyorum...

    Iyi calismalar,

    Ozer Tayiz.