[linux-sohbet] Re: Rv: Re: Acik kod yazan,proje gelistiren arkadaslar

From: Cem Kamil Külekçi (editor@penguen.web.tr)
Date: Fri 20 Aug 2004 - 11:41:57 EEST

Merhabalar Turgay Bey,

Ya aslinda basindan buyana sessiz kalmak istedim ama bikac noktaya
deginmeden gecemeyecegim. Oncelikli olarak yazdiginiz ilk yazi cok
radikal ve asi bir baskaldiris gibi oldu. Ama tum listeye karsi ben
seklinde bir dusunce icine girmeniz son derece yanlis.

Gelelim soylediklerinize, bir israil firmasi acik kaynak kodlu bir
yazilimi alip derleyip alin size diye satiyor. Bundan da epeyce para
kazaniyor. Keske turkiyede de boyle uyaniklar olsa ama yok. Yoksa var
mı? Mesele teknolojik olarak neler kazandiklariniz ise Acik koddan
yanayim. Eger acik kod gibi bir kavram olmasa sizin de dediginiz gibi
herseyi sil bastan kendimiz bulmak zorundaydik. Amerikayi yeniden
kesfetmenin anlami yok. Eger yazilim konusunu milliyet ile bagdastirmis
olsaydik su an bulundugumuz gelismislik seviyesini daha yillar yili
yakalayamazdik. Bilgi paylastikca buyur unutmamak lazim.

Diger soylediginiz boyut (belki de konunun esas amaci) ekonomik boyut.
Evet turkiye bugun milyar dolarlik bir yazilim ihtiyacini yurt disindan
karsilamak zorunda. Elbetteki neden bu ulke icinde kalmiyor, bunun bir
cozumu yok mu sorularini sormak zorundasiniz, zorundayiz. Bugun
hindistan, cin veya israil turkiyeden cok ote ulkeler degil. Turkiyenin
onlara gore yadsinamaz buyuk bir artisi var; genc ve yeniliklere acik
bir nufus. Inanilmaz genc beyinler. Dediginiz gibi bu ulkenin yazilim
konusunda atilimlar yapmasi hepimizin arzusu. AMA evet bu ama epeyce
buyuk bir ama olacak, butun bunlar olmadikca yazilim konusunda
yurtdisina bagimlisiniz, yada oyle misiniz?

Aslinda degilsiniz. Iste bu yuzden acik koddan yanayim diyorum. Ekonomi
yonunden bakiyoruz olaya, eger herkes suanda acik kaynak kodlu yazilim
kullansaydi ulkemizde ne kadar paranizi yurt disina kacirmis olurdunuz?
En basitinden firmamda (gerci bir virus problemi yuzunden kacildi ama)
windows uzerinden linux uzerine gecilerek elde edilen kazanc 15.000 $
civarinda. Bu para turkiyede kalacak bir para degildi ama simdi
turkiyede. Cunku tum sistemin XP'ye gecisi ve Server 2003'lerin meblagi
bu. Simdi debian, suse, gentoo, fedora, mandrake gibi sistemler var su
anda bilgisayarlarimizda. Windowsu ozleyen yok su anda.

Soylemek istediklerimi kısaca bir toplarsak, ekonomik olarak yazilimlar
yuzunden somurulmemek icin acik kod tek care. Aksi taktirde su andaki
mevcut tekel carkinin icine girecek ve parayi ister istemez yurt disina
postalayacaktir. Keske Turkiye icinden de boyle firmalar ciksa ama onlar
cikmasa bile somurulmek zorunda degiliz.

Saygilar sevgiler

Cem

20-08-2004 Cuma günü saat 11:08 sularında, Turgay Okten dedi ki:

http://liste.linux.org.tr/ adresini kullanabilirsiniz.