[linux-sohbet] Re: Biktim bu linux denen seyden!!!!!!!!!!!!!!!!!

From: Ozer Tayiz (info@teknobilge.com)
Date: Thu 08 Apr 2004 - 14:23:38 EEST

Merhabalar;

Serdar Bey'in bu ifadesine acayip katılıyorum. İnsanlar, Linux'un
"Windows'la aynı" olmasını bekleyince, tam aynı donanımı, aynı şekilde
desteklemesini, arabiriminin aynı olmasını falan umunca, böyle oluyor.
Windows kurulurken, her donanımın "Windows uyumlu" olmasına bilhassa
özen gösteriliyor, ama Linux'a geçerken, bu donanım Linux'da çalışır mı
diye araştırmıyor, Windows çalışıyorsa, bunun da çalışması lazım diye
bekliyor... Ama Solaris sunucu veya iş istasyonu kuracaksa, kesinlikle
Sun'ın onayladığı kendini sistemini, yada MacosX kullanıyorsa, Macintosh
donanım kullanmayı, rahatlıkla kabul ediyor. Ama Linux'a geçecekken,
ille her donanım, Windows'da çalışıyorsa, aynı şekilde Linux'ta da
çalışabilecek...

Benim de Conexant Modem sorunum olmuştu, sonra ne yaptım, paşa paşa bir
external modem aldım... Sonra da zaten kablonet'e geçtim...

Eğer "hangi işletim sistemi, hangi donanım üzerinde çalışıyor?" diye
sidik yarışına girerseniz, Windows Linux (Ve BSD gibi diğer açık kaynak
işletim sistemleri) karşısında açık ara kaybeder. Sadece işlemci
mimarisine bakın, Linux'un ve FreeBSD'nin çalışabildiği, bir de
Windows'un çalışabildiği, sonra bu durumu değerlendirin...

Kullanıcı dostluğuna gelince... Eğer arabirimin "next next de kur"
şeklinde düzenlenmesinden, şirin görünümlü boyalı makyajlı olmasından,
%80 sorun çıkarmadan işinizi mousela menülerden görmesinden
bahsediyorsanız, Windows'u kullanıcı dostu bulabilirsiniz. Ama ikide bir
kitlendiğinde, o sınırlı ve şirin arabirimin çözemediği bir sorun
olduğunda, bir virus bulaşıp göçtüğünde, parasını verip aradığınız
teknik servis, sorununuzu çözemediğinde, acaba aynı "kullanıcı
dostluğu"ndan bahsedecek misiniz, o kadar emin değilim...

Windows "iyi gün dostu". Ona paranızı verdiğinizde, makyajını yapıyor,
yüzünüze gülüyor, bir süreliğine sizi pohpohlayıp kendinizi iyi
hissetmenizi sağlıyor... Ama ciddi bir aksilikte, sizi yüzüstü
bırakıyor... MS'un keşfedip te yamayamadığı bir güvenlik açığı
olduğunda, eliniz kolunuz bağlı, yapabileceğiniz hiç bir şey yok...
Linux'da, her şey açık, sizin için hayati önemde ise, oturup kendiniz
yamamak gibi bir seçeneğiniz bile var. Ona da %99.9 gerek kalmıyor, 4
saat kadar kısa sürelerde çıkan güvenlik yamaları var.

Birçok başka arkadaşın da belirttiği gibi, burada kimse, ne Windows
kullanmanızla, ne de Linux kullanmanızla, para kazanmıyor. Tercih sizin.

Tercihiniz ne olursa olsun, şunu unutmayın: Her seçiminizin sorumluluğu
size ait. Faydasını da, zararını da görecek sizsiniz. MS Windows, bu
sorumluluğu -ve yetkiyi- sizden alıyor. Bir kere onu kullandığınızda,
seçenekleriniz, özgürlükleriniz, yetkileriniz çok sınırlanıyor.
Windows'un, MSSQL'in, veya Exchange Server'ın performansı hakkında bile
MS'dan izin almadan, karşılaştırma yapamaz, ve fikir beyan edemezsiniz,
ve bu madde okumadan imzaladığınız Son Kullanıcı Lisans Sözleşmelerinin
(EULA) bir parçasıdır. Yani MS, bıraktım kopyalama, kodu değiştirme ve
kullanma gibi özgürlüklerinizi, müşteri olarak kullandığınız ürünün
performansı hakkında konuşma ve fikrinizi ifade etme özgürlüğünü
-dolayısı ile de düşünme ve doğru bilgilendirilme, haberalma
özgürlüğünü- bile kısıtlar.

Bu özgürlüklerinizin, uygun bir external modem satın alıp, ekran kartı
ayarlarınız için de bir iki "how-to" dokuman okuyup, sorunuzu da daha
açık net, yapıcı bir şekilde sormak için gerekli çaba ve özeni
göstermeye değer olup olmadığına, kendiniz karar verin...

Yoksa şu anda size bıkkınlık yaratan çabadan çok daha fazlasını, yarın
öbürgün Windows'da çözemediğiniz bir sorunla karşılaşınca -örneğin Virüs
sorununda- harcamak zorunda kalabilirsiniz... Ve bir kere MS'a tamamen
bağımlı olduğunuzda, Linux'a -veya başka bir alternatife- geçmek çok
daha zor olur...

Ben de yıllarca Windows kullandım... Hatta bilişime geçmek için gittim
2000$ verip MCSE oldum... Ama her zaman bana sunulan bilgi, onların
"gerekli ve yeterli" gördüğü kadardı, daha detaya inemedim, onların izin
vermediği hiçbir şeyi yapamadım... Bir yıldan uzun süredir, Linux
kullanıyorum... Çok usta, uzman falan değilim... Ama kendi işimi
görüyorum... Ne zaman bir aksilik çıksa, kendi kendime çözebiliyorum.
Tamam, biraz döküman okumam, elle komut satırından bazı metin
dosyalarını değiştirmem gerekiyor, "şirin" grafik arabirimler yerine,
ama onu bir kere göze alınca, kabullenince, hem sistemi daha iyi
öğreniyorum, hem de giderek daha fazla hakimiyet kazanıyorum. Tam
aksine, ben artık, Windows'da MS'un şablon çözümlerinin yetmediği yerde
yapabileceğim hiçbir şey olmayınca, bin kat daha fazla sinir oluyorum...

Ben de Windows'dan bıkmıştım... Ama Linux'u giderek daha çok seviyorum...

How to ask smart questions:

http://catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html

Neden Windows değil de Linux?

http://sss.linux.org.tr/?p=a&category=27&qid=311