[linux-sohbet] Re: [düzeltme] E-ticarete patent tehdidi

---------

From: info@teknobilge.com
Date: Tue 29 Jul 2003 - 17:30:38 EEST

    Merhabalar,

    Iyi de, "Borderless Order Entry System"'da, patenti alinan sey, yani
    sistem tam olarak ne? Belirli bir kapalı kaynak program mı? Mesela
    ticari Shopping Cart'lar gibi? Hayır. Yeni Zelanda'daki adamdan
    10,000$'lik kayit, ve her islemden %1.5 komisyonu ne için istiyor? Kendi
    programını veya hizmetini kullandığı için mi? Hayır, ortada öyle bir
    program veya hizmet de yok. Belirli bir proseduru, belirli bir yontemi,
    patentlemişler. Yani ne diyor, "Kullanıcı kendi dilini secebiliyorsa,
    farklı kataloglardan urun begenebiliyorsa, sonra odemeyi kredi kartiyla
    otomatik, istedigi para birimiyle, dunyanin istedigi yerinden yapiyorsa,
    benim patentli yontemimi kullaniyor, o yuzden, bana para odemesi lazim.
    Benden once bunu akil edip yapan yoktu, bunu ben buldum, patenti benim."

    Bir de, tabi ki ilerde Amazon.com'u da dava edebilir bu sirket, ama
    taktik olarak once kolay lokmalari seciyor. Yani ilerde Amazon'u dava
    ettiginde, oncen kazanilmis davalari da belgelere ilistirince, "bakin
    benim hakliligim su su mahkemelerde de onaylandi" diyecek...

    Simdi, bu bende kaygi uyandiriyor, arastiralim, duyuralim, tepki verelim
    diyorum. Hata mi ediyorum?

    Patentlerin (ve markan telife her turlu Zihinsel Mulkiyet yasasinin),
    genel anlamda, giderek de ozellikle yazılım ve dijital haklar alaninda
    baskici, ve kisitlayici hale gelmesi gibi bir durum ayrica, ozelde bu
    olayin disinda da var. Ve bu durum, giderek acik kaynak ve Linux'a da
    tehdit olusturuyor. Linux camiasi da, kendi icinde cok iyi orgutlenip
    harika programlar yazar, mukemmel cozumler olustururken, yasalar
    cikarilirken ayni etkinligi gosteremiyor. Neden? Cunku, bircok ulkede,
    yasaları cikarma gucunu dolayli olarak para babasi tekeller elinde
    tutuyor, gerekirse rusvet veriyor, gerekirse medyada haber cikartiyor,
    gerekirse secim kampanyasi destekliyor falan derken, istedigi yasayi
    cikartiyor. Yani murphy'nin altin kurali gecerli oluyor: "Altini olan
    kurali koyar. Kurali koyan altini alir".

    Isterseniz, bu durum icin benim "paranoyak" olabilecek suphelerimi bir
    kenara birakin, ama en azindan, acik kaynak ve Linux camiasinin bu
    patent ve telif olaylarina bakisini biraz daha derinden inceleyin:

    www.eurolinux.org

    www.digitalspeech.org

    Ve yeni istenen patent ve telif hakkı yasalarının ne kadar
    genisletildigi, bildigimiz "fikirlere patent alinamaz, ancak ozgun
    ifadelere patent alinabilir" sinirlamasinin nasil ortadan kaldirildigini
    gorun...

    Bir de yeri gelmisken, ben de zaten bu listede dogrudan size hitab
    etmiyorum, bu bilgiler, kaygılar, oneriler, butun listeye, son yaniti
    siz yazmis olsaniz da. Gayri resmi "kafaya takmama" oneriniz icin
    tesekkur ederken, ben de size -ve listedeki herkese- tam tersine, konuyu
    derinlemesine incelemeyi, tartismayi, gerekirse hep birlikte tepki
    gostermeyi oneriyorum. Ve "adam sende"cilikle, "bana bir sey olmaz"
    duyarsizligiyla, nerelere gelindigini, ne sonuclar alindigini bizzat bu
    ulkenin yakin tarihinde -buna gunumuz dahil- gorebileceginizi
    hatirlatiyorum.

    Bana sorarsaniz, gercek risk, birilerinin bugunku sahip oldugumuz
    ozgurlukleri kisitlayabilecek yasalar cikarmaya calisiyor olmasi degil,
    bunun kimsenin umurunda veya farkında olmamasi...

    Saygilar,

    Ozer Tayiz.

    Bu listeden cikmak icin