[linux-sohbet] Re: [düzeltme] E-ticarete patent tehdidi

---------

From: info@teknobilge.com
Date: Mon 28 Jul 2003 - 22:34:47 EEST

    Merhabalar,

    >Bu adamlarin konusuyla ilgili bir kac sayfa okudum ama oyle aman allahim
    >
    >kapatalim e-ticaret sayfalarimizi diyebilecegimiz birsey goremedim.
    >Cok da iyi inceleyemedim acikcasi.

    Ilk link'in haberinden alinti:

    Among the first to be threatened with legal action is two-man operation
    www.productsfromnz.com, which advertises and accepts payment for New
    Zealand-made products over the internet.

    The firm received a letter from James & Wells, a law firm acting for
    DET, which demanded a "signing fee" of US$10,000 ($16,762) and a
    "royalty rate" of 1.5 per cent of website transaction value. DET also
    wanted 11USc for documents generated - from commercial invoices to
    packaging lists and import declarations.

    Yani siz simdi diyebiliyor musunuz ki, Türkiye'nin herhangi bir
    uluslararası e-ticaret sitesi, bu sirketin isteyebileceği 10,000$+%1.5
    "lisans ucreti" odemeye zorlanamaz? Bu durum bana acik bir yasal tehdit
    gibi geldi.

    Ayrıca ben de e-ticaret sitelerini kapatalım demiyorum, ama bu durum
    ciddiye benziyor, arastiralim, tepki verelim, duyuralim falan diyorum...

    >Kisaca patentler le savasacak birsey yok. Herkesin ozgur dusunce
    >urunlerine, patent belgesi alma
    >haklarina saygimiz olmali. Bu saygi cercevesinde ve sayesinde su an
    >arastirma yapin bakin
    >900 'den fazla bilye uclu tukenmez kalem patenti var.. Yani sistem
    >aslinda direk olarak
    >yaraticiligi tesvik ediyor.. Bizim gibi kucuk ulkelerdeki kucuk
    >girisimcileri=20
    >ise hamalliktan kurtariyor.

    Yanlis anlasilmasin, patentlerin tamamiyla savasiyor falan degilim.
    Yaraticiligi tesvik ettigini goruyorum, ozellikle fiziksel, AR-GE'nin
    pahali oldugu urunlerde, havacilik, uzay arastirmalari, tip gibi
    alanlarda. Ben de isterim, Turkiye'nin her yil binlerce yeni patenti
    olsun, tasarimi olsun, markasi olsun...

    Ancak, bu patent, telif hakki vs gibi Zihinsel Mulkiyet haklarinin
    çarpıtılıp, genişletilip, giderek neredeyse tum bilgi ve haberlesmenin
    yayilmasina -en azindan gunumuz tekellerinin islerine gelmeyen
    alanlarda- karsi, bu konu bir silah olarak kullanılıyor diye
    dusunuyorum. Belki benim asiri paranoyalarimdir, komplo teorisi
    kitapları okuya okuya...

    Yarin oburgun 2x2=4 yazabilmek icin birilerine para ödemem gerekecekmis
    gibi bir endiseye kapiliyorum.

    Umarım yanılıyorumdur...

    Ozer Tayiz.

    Bu listeden cikmak icin