[linux-sohbet] Re: Kuramlar ve yorumlar..

---------

From: Serdar KOYLU (skoylu@gizemcafe.net)
Date: Tue 15 Jul 2003 - 13:54:02 EEST

    Selamlar..

    Sal 15 Tem 2003 10:05 tarihinde şunları yazmıştınız:
    > Kuram1; Linux, sunuculukta hizli, masaustunde yavastir!

    X Windows benzer makinede Windows tan aslinda daha hizli calisir. Bunun temel
    sebebi X'in Windows GUI'den cok daha yalin olmasidir.

    Peki sizin refresh hizinin dusmesi nereden kaynaklanir ? Bunu size soyle
    aciklayayim. Windows GUI uzerinde ekranda gordugunuz her sey bir penceredir.
    Yani bir dialog uzerindeki dugme, textbox vs. hepsi bir pencere sinifidir ve
    dogrudan GUI'ye ilintilidir. Halbuki X Windows icin pencerelerin sadece
    kendisi bir penceredir, icindeki dugmeler vs. tamamen uygulamanin
    sorumlulugundadir. Bu noktada refresh (paint/repaint) istekleri birinde
    dogrudan dugme uzerine birakilirken, digerinde uygulamanin kendine birakilir.
    Ayrica, dugmeler vs. her biri Windows'ta dogrudan sistemden event alabilir.
    Oysa X Windows'ta alamaz.

    Hal boyle olunca Windows refresh edilecek bolgeyi daha iyi kestirebilir. Ama x
    Windows pencerenin tamamini refresh ettirmek ister, cunku icinde ne olup
    bittigini bilmez.

    Peki bu X-Windows icin kabahatmidir ? Hayir. Cunku diger turlu calisma bir
    uygulamanin diger uygulamaya erisebilmesini (event yollamasini) mumkun kilar.
    Hatta onun eventlerinide bloke/modifiye edebilir. Kisacasi bu bir guvenlik
    sorunudur herseyin basinda. Diger yandan Windows yaklasimi X gibi bir server
    icin pek uygun olmaz..

    Diger taraftan KDE ve GNOME Gibi pencere yoneticileri isi bir GUI/Window
    manager olmaktan cok otelere tasimislardir. OLE/COM modelinin UNIX modeli
    uzerine tam oturtulamamasi nedeniyle uygulamalar arasi iletisim zordur. Gerek
    KDE gerek GNOME bunu asmak icin son derece grift mekanizmalar kullanirlar.
    Peki neticede ne olur ? Windows (D)COM modeli ile isi bitirmismidir ? Ati
    alip uskudari gecmismidir ? Hayir. Bilhassa KDE ekibi bu ekstralari sistem
    altyapisi uzerinde daha fazla is yapmak yonuyle kullanmistir. Evet, teknik
    olarak KDE API, Windows'tan cok daha ileridir. Ama, maalesef, uygulamalarin
    bunu kullanabilme kabiliyetleri, uygulamalardan dolayi kisitlidir, yani
    kullanmamaktadirlar.

    Genel toplamda bakarsaniz, masustunde temel bazi bir kac islevki, siradan bir
    kullanicinin yaptiklarinin %80'ini olusturur, Windows uzerinde daha hizlidir.
    Ornegin bir dizine bakmak. Windows kabaca dosya adlarina bakar, birer ikon
    koyar gecer. Oysa Konqueror, bu dosyalari teker teker acar, icine bakar, bu
    neymis diyerek. Hatta cogu zaman ikon yerine dosyanin bir preview'ini
    koyuverir. Ama is mesela CD yazarken muzik dinleyip bir seyler oynamak olunca
    Windows oracikta size "game over" diyebilir..

    bile kesleme var ayrintisine inince! ;)

    :)))

    Isin ic yuzunu bilmeyince oyle gorunur. Windows disk cache kullaniminda iyi
    degildir o kadar. Fakat, bir uygulama acilirken DLL'leri vs. daha sonra
    yukler. Yani, uygulama icinde DLL fonksiyonu cagrilinca DLL erisimi
    gerceklesir. Linux ise uygulamayi yuklerken gereken tum DLL'leri de birlikte
    yukler. Yani, runtime esnasinda DLL'leri link eder. Bu yuzden Linux
    uygulamasi acilirken daha yavastir. Windows'ta calisirken daha yavas.. Mutlak
    farketmissinizdir, Word acilir, yazmaya basladiniz mi bir takilir, gerer
    soyle makineyi..

    Asil surpriz calisan bir program icin mevcuttur. Linux'ta memory fragmentation
    yok. Yani ne kadar bos bellek varsa hepsini tek bir blok olarak
    kullanabilirsiniz. Ama boyle olmasi elbette alloc/free cagrilarinda kucuk bir
    latency olusturabilir. Diger yandan bir buyuk surpriz ise calisan
    programlarin ayni bellek alani uzerinden, yeniden yuklenmeden/link edilmeden
    yeni bir kopyasinin olusturulabilmesidir. Bu, bilhassa yogun yukteki sistemde
    buyuk performans ve bellek kazanci saglar.

    Simdi, sizce, ayni yontem/algoritma kullanildigi, kodlamada beceriksizlik
    yapildigi icinmi bu performans farklari olusuyor ? Hayir, performans
    farklarini getiren kodlama degil, kullanilan yontemler, algoritmalar. Windows
    oyle yapmis. Cunku onun yaklasimi All-in-one. Hersey DCOM ve API uzerinden
    grift olarak birbirine entegre edilir. Tek bir urun her seyi yapmaya cikar.
    UNIX/Linux tarafinda ise, "Modus Operande" yaklasimi gecerlidir. Burada basit
    ve tek bir is yapan ama o isi cok iyi yapan bir uygulama bulunur. Kabaca
    stream I/O (stdin/stdout) ve basit IPC cagrilari ile bu uygulamalar
    birlestirilir ve is yapan bir sey cikar. Yani, entegrasyonu kullanici
    gerceklestirir. Bu sayede en iyi optimizasyon kullanicin o anki imkan ve
    isteklerine gore saglanir. Ama bu asla otomatikman yapilamaz, ne Windows, ne
    de Linux'ta.. Linux'un bu yaklasimi, daha kucuk, basit, guclu, guvenilir ve
    hizli uygulamalar getirir. Windows'un yaklasimi ise, hantal,
    ozellestirilemez, genisletilemez, olceklenemez, zor ama tek tikla bir ton sey
    yapan uygulamalar cikarir. Sonucta baslangicta Windows kolay gorunur ama o
    koca cusseyi zaptetmek bir beladir. Ikide birde dumen kilitler, kayaya
    oturur. Iste o durumda benim diyen kaptan o gemiyi kurtaramaz hale gelir.
    Cunku geminin makine dairesi kaptanin (siz oluyorsunuz) denetiminde degil,
    geminin kendi basina buyruktur..

    Saygi ve sevgiler..

    Bu listeden cikmak icin