[linux-sohbet] Re: Egitim, Lisansli/Kacak Yazilim ve Para uzerine (Linux Terminal Server ve Windows TerminalServer)

---------

From: cagri coltekin (cagri@xs4all.nl)
Date: Fri 11 Jul 2003 - 16:38:11 EEST

    Merhabalar,

    [ Birkac listeyi bir suredir liseyi izlemeye calisiyorum, ama
      sanirim bir linux@*.tr listesine yazmayali belki bir 10 yil
      oluyor ;) surc-i lisan edersem affola. ]

    Karsi cikilan davranisin/dusuncenin yanlisligina katiliyorum, ama
    birkac noktada yorum yapmadan edemeyecegim.

    Bastan, yanlis anlasilmamak icin: Kapali program paketlerini
    kirmanin, "yasa disi" isler yapmanin dogru oldugunu idda
    etmiyorum. Eger yasalari ya da kurallari dogru bulmuyorsaniz,
    yapilmasi gereken uymamak degil, degistirmeye calismaktir.

    Etik oldukca goreceli birsey, bu nedenle asagidakiler konusunda
    herkesle ayni fikirde olmak mukun degil. Ama izlenimim o ki, acik
    kod gelistiricisi, kullanicisi, destekcisi bircok insanla
    asagidaki yazdiklarim konusunda yakin fikirdeyiz.

    "intellectual property" her duydugumda tuylerimi diken diken eden
    bir terimdir. Bence "intellect"i "property" olarak gormek, ciddi
    bir etik sorun. Bilgi'nin ticaretini yapmanin, yuzyillardir
    uygarligin gelistirdigi bilginin uzerine koydugunuz bir gidimi
    ilerlemeyi buyuk birsey sayip hemen ustunden rant kapmayi
    hedeflemenin oldukca dogal oldugu (hatta tersini dusunmenin abes
    bulundugu) bu dunya duzeninde cok az kisi tarafindan
    anlasilabilecegimin farkindayim. Ancak, acik kaynak kodlu yazilim
    gelistirmenin, acik protokoller kullanmanin altindaki temel
    fikirlerden biri de bu. Bu isin ucu, patentlere, yazilim ya da
    muzik/kitap kopyalama haklarina vb. giden ucu acik, politik bir
    konu.

    Varmak istedigim, buyuk etik yanlis, insanlarin arkadaslairndan
    bir programi kopyalamalari degil. Yillarin toplumsal birikimi
    olmadan edinilmesi olanaksiz olan, topluma yararli bilginin
    sadece rant kaygisiyla ozel tutulmasi; ozgurce program yazmak
    icin lisans korumasina gerek duyuyor olmamiz; insanlara bir
    programi kullanmak icin (para kismi bir tarafa) bir suru abuk
    subuk kuralin kabul ettirilmesi daha buyuk yanlislar.

    Bunlari degistirmek mi? Zor, uzun soluklu seyler. Gunun birinde
    degisir mi bilmiyorum, ama ozgur yazilim akimi dogru yolda bir
    gidis.

    Yapilmasi gereken, dogal olarak yazilim kirmak degil. Gerekiyorsa
    biraz konforlarinizdan vaz gecip ozgur alternatifini kullanmak,
    gelistirilmesine katkida bulunmak.

    Bircok ozgur yazilim (orn. Linux cekirdegi), kapali kutu
    alternatiflerine gore kendini kanitlamis, daha kullanilir
    durumda. Ancak, ozgur yazilim kullanmayi secmek bircok insan ya
    da kurum icin sadece "daha kullanlir" olmasindan dolayi alinan
    bir karar degildir. Ayni zamanda farkli nedenlerle alinmis
    "politik" tavirdir da.

    Birkac da satir arasi not:

    On Fri, Jul 11, 2003 at 03:15:19PM +0300, Serdar KOYLU wrote:
    > Eger 3D Studio kullanacaksaniz, onu kurmaniz lazim. Kurmak icin EULA'sini
    > kabul etmis olmak ve lisans ucretini yatirmis olmak gerekiyor. Sizinkiler
    > gibi bir bakayim, bir deneyeyim gibi yaklasimlar icin bazi firmalar trial ve
    > demo surumlerini cikarirlar. Onlari kullanmalisiniz. Aksi acik ve secik
    > olarak emege, bilgiye ve "intellectual property" ye tecavuzdur. Buda diger
    > tecavuzlerden farksiz, hem onur kirici hemde kanunsuz bir durumdur. Simdi,

    Bu durum icin "tezavuz" oldukca goreceli bir kavram (ahlak/etik)
    uzerine kurulu oldukca agir bir ifade bence. Temelde bu durumda
    benim ahlaka aykiri bulabilecegim tek sorun, vermis oldugunuz bir
    sozu tutmuyor olmaniz.

    Yasalarin herzaman ahlakla ortusmedigini, hatta yasalarin da bazi
    durumlarda ahlak disi olabilecegini unutmamak gerek.

    > Kisacasi, lisans kavrami oncelikle onemli bir kavramdir. Pek cok buyuk yazilim
    > ureticisi urunlerinin ogrenmek isteyen ogrenci ve ogretmek isteyen egitim
    > kurumlari/egitimcilere kolaylik saglarlar. Mesela MS Office 400 $
    > civairndayken, akademik versiyonu 100 $ civarindadir.

    Onemli degil ama, soylemeden gecemeyecegim, bu MS'in sahip oldugu
    tekeli korumak icin oldukca guzel bir taktigi. Burda lisansin
    onemini, gerekliligini ya da guzelligini goremiyorum.

    Sevgi, Saygi, Linux...

    --
    cagri

    linux-sohbet listesinden cikmak  ve tum listeci islemleri icin