[linux-sohbet] Re: Dunyayi yerinden oynatmak?...

From: Ozer Tayiz (otayiz@superonline.com)
Date: Sat 16 Nov 2002 - 00:38:35 EET

Merhabalar,

BO>Bozuk duzende saglam cark olmaz.

Benim anladigim anlamiyla, "duzen" veya sistemler, araclar, yasalar,
notrdur. Isleyisteki sonuclari belirleyen, onu kimin, ne maksatla, nasil
kullandigidir.

Siyasete genel bir guvensizlik ve onyarginiz olustugunu goruyorum.
Siyasetin ve siyasetcilerin bu kadar kirlendigi bir ortamda bunu dogal
karsiliyorum. Ancak, siyaseti, bir cikar, bir ayricalik, "koltuk"
mucadelesi olarak degil, "toplumun butunu icin cozum uretmek" anlamindaki
gercek tanimi ile tanimlarsaniz, o zaman siyaset, hem profesyonel
calismanin, hem her turlu sivil toplum orgutlenmesinin faaliyetlerinin, ve
aslında yasamin her alaninin (bilim, kultur, sanat, sosyal yasam...) dogal
bir parcasi haline gelir.

Benim kafamdaki bu degil ki. Ben tam aksine "olasi en dogrusu ve ideali
nasil olurdu?" ve "ben bunu nasil hayata gecirip uygulayabilirim, ornek
olabilirim?" gibi kaygilarla, bastan "ideal bir parti", "ideal bir dernek",
ve "ideal bir sirket" modelini ortaya koyabilmek amacindayim.

Bilisim ise agizda bir sakiz degil, bunun altyapisini olusturacak en onemli
etken, yani "sinir sistemi".

Mesela, parti-dernek-sirket, toplam kac kisiden olusursa olussun, her
hayati karar, tum katilimcilarinin soz ve oy hakkina sahip oldugu bir
ortamda hepbirlikte karar alinsin, arada yok delege yok araci olmasin
istiyorum. Milyonlarca uyeye sahip bir dernek veya parti iseniz, bunu
herhalde dumanla isaretleserek becerip organize edemezsiniz. Dolayisi ile,
cozum uretmek icin tek tek her uyenin katilimi, aradaki diyalog,
organizasyon vs. icin cok saglam bir bilisim altyapisi, sistemin sinir
sistemini ve omurgasini olusturuyor. Bu acidan onemli. Yoksa, sakiz da
degil, sizin oyunuzu almak icin elma sekeri de.

>linux-sohbet listesinde siyaset konusmak ne kadar dogrudur bilemem ama, size
>cevap yazmadan da duramadim.

Siyaset konusmak derken, eger yok sag-sol, yok sen-ben gibi kisir ve
duzeysiz partizanliktan bahsediyorsaniz, buna ben de karsiyim.

Yok eger ozellikle bilisim alanindaki gelismelerin ve teknolojilerin
Turkiye'nin faydasina olasi en yapici bir sekilde nasil
kullanilabileceginden bahsediyorsaniz, bu noktada cozum uretmekse amac, -ki
benim buradaki tartismamin amaci bu- buradan daha uygun baska bir yer
dusunemiyorum.

Ornegin, e-devlet kavramlarini buralarda tartismiyor muyuz? E-secimler
olsun, secim maliyeti dussun, hem de cok daha guvenli, otomatik falan olsun
demiyor muyuz? Ayni zamanda e-secim altyapisi maliyetleri neredeyse sifira
indirerek, sadece 3-4 yilda bir oy vererek degil, 3-4 haftada bir mini
referandumlar yaparak halkin her konuda ne istedigini acikca ifade
edebilmesine ve cok daha dogrudan ve katilimci bir demokrasiye olanak
tanimaz mı? Acaba bugun Isvec'in son derecede ileri durumda olmasinda,
30,000$ mill gelirinde, "avrupa bizim standartlarimiza gelsin, katilalim"
diyebilmesinde, senede 15-20 referandum yapilmasinin bir katkisi yok mudur?

Yukaridaki tartismalar, bence son derecede siyasi tartismalardir. Bununla
birlikte, son derecede de bilisim sektorunun, ve -bence- lLinux sohbet
listesinin konusudur.

Peki simdi ben "bu siyasi partilerle bir sey olmaz, bir cozum bulunmaz"
yargilarina karsi, "ideal bir siyasi parti nasil olurdu?" "bilisim
teknolojilerini parti ici demokrasiyi cok daha ileri boyutlara tasimak icin
nasil kullanabilirdi?" "bir oneriniz var mi?" veya "boyle bir iste gorev
alir miydiniz?" gibi sorular sordugumda, burada kotu ve Linux sohbet
listesine zararli bir sey mi yapiyorum?

Veya "Resmi egitim sistemimiz, zamanin gereklerini karsilamakta cok hantal
kalmistir, yasanan hizli degisimlere gereken hizda yanit verememektedir. Bu
yuzden, toplumun acil bilgi ve beceri ihtiyacina, Linux camiasinin acik
kaynak program gelistirmekteki dayanismasini ve basarisini ornek alarak,
toplumda ihtiyac duyullan her bilgi ve beceri icin hizla ve serbestce
kopyalanabilen, yayinlabilen, gelistirilebilen ozgur lisansa sahip ders
kitaplari, egitici kasetler ve her turlu materyal hazirlanmasina oncelik
vermek, toplumun egitim duzeyini hizlandirmak icin temel politikamizdir.
Olusan egitim materyallerine bilisim sektorundeki standart sinavlar gibi,
bilgisayar destekli, standart, ancak her isteyenin istedigi zaman dusuk
maliyetlerle katilabilecegi sekillerde organize etmek, ve yuksek nitelikli
egitimi onaylayan sertifikasyonlar olusturmak da, sinav sistemi
politikamizdir. Bu 'herkese esit kosullarda, ucuz, ve nitelikli egitim'
idealinin gunumuz kosullarinda geldigi son noktadir. Bugun egitim
kurumlarimiz ve ogretmenlerimiz ise, ogrencilerin gelismelerinde rehber,
danisman, ve destekleyici bir konum icin yenide egitileceklerdir." desem,
bu Linux Sohbet listesinin konusu ve kapsamina aykiri midir? Hic
konusulmamasi, tartisilmamasi gereken konular midir?

Sanmam. Elbette, yine de karar sizin. Kimse konuyla ilgilenmezse, buradan
oneriler, cozum fikirleri cikmazsa, aranizda ragbet gormezse, zorla da
degil tabi. Bir iki gune kalmaz, bu durgunluktan SIKILIR, konuyu kapatirim.

---

----------------------------------------------------------------------- Liste üyeliğiniz ile ilgili her türlü işlem için http://liste.linux.org.tr adresindeki web arayüzünü kullanabilirsiniz. http://www.linux.org.tr/listeler.php sayfasina bakiniz.