[Linux-programlama] Re: Linux ta C programlama?

---------

[Linux-programlama] Re: Linux ta C programlama?

From: Atif CEYLAN <atifceylan_at_gmail.com>
Date: Mon, 18 Feb 2008 09:55:34 +0200

Levent SARI wrote:
> Herkese merhabalar,
> Ben kısa bir süre önce "ansi c" öğrenmeye başladım. Ancak konuyla ilgili
> çok acemiyim ve bazı sorularım var. İnternetten gerekli araştırmaları
> yaptım ancak bulduğum şeyler pek yeterli gelmedi, bu yüzden sizlerinde
> görüşlerinize başvurmak istedim. Daha açıklayıcı olması için sorularımı
> maddeler halinde sıralamak istiyorum;
>
> 1-)İnternette "ansi c" yi öğrenmek için en kullanışlı ve rahat
> dağıtımların "SuSE, Debian, Gentoo, Slackware,Redhat ve SuSE de
> KDevelop" olduğu yazıyor. Ben Linux sistemini az çok bildiğim için bu
> [...]
Merhaba, diğer arkadaşlar biraz fussa takılmışlar. :) (velveleye vermek
manasında değil, elit, herkesin anlamadığı dil anlamında kullandım.
sonra kavga dövüş çıkmasın :))

Öncelikle C dili işletim sisteminden bağımsızdır. Microsoft işletim
sistemlerindeki editörleden bahsetmişsiniz, C kodları herhangi bir
ortamda yazılabilir.
Önemli olan yazdıklarınızın program olarak üretilebilmesini sağlayan
derleyiclerdir. Bir sürü C derleyicisi var ve linuxta genel geçerlilik
kabul etmiş olan "GNU C Compiler (gcc)" var. Programınızı herhangi bir
editör ile yazıp gcc ile derleyebilirsiniz. Anjuta (gelişmiş C editörü)
kod tamamlama ve renkelndirme yapabilen ve derleme işlemlerinizi
kolaylaştıran oldukca hoş (bence) bir yazılımdır. hangi dağıtım olursa
olsun sisteminizde gcc bulunması yeterli olsa da yine de automake,
libtool gibi yardımcı yazılımlarında olmasını öneririm.

Glade uygulamasına gelince, C öğrenince herşey güllük gülistanlık
olmuyor malesef. Siz C öğrenmek ile araba tamir etmenin temel bilgi ve
beceresini almış oluyorsunuz. Eğer araba üretmek isterseniz, arabanın
nasıl üretileceğini bilmeniz yetmeyecektir. C ile görsel uygulamalar
geliştirmek isterseniz GTK isimli bir kitaplık var. (Gnome masaüstü de
dahil olmak üzere bir çok uygulamanın alt yapısını oluşturan grafik
kütüphanesi) Glade uygulaması ise GTK kitaplığı ile kolay bir şekilde
arayüz geliştirmenize olanak sağlar. Normalde gtk kitaplığı içerisindeki
fonksiyonlar ile tek tek yazıp arayüz geliştirmeniz gerekirken Glade ile
görsel şekilde arayüz geliştirebilirsiniz (editör ile html kodları
yazarak web sayfası yapmak ile nvu veya dramweaver kullanmak farklı gibi
düşünün).

Size tavsiyem eğer bir dil öğrenmek istiyorsanız ve bu kısa vadede her
türlü işime yarasın derseniz ben "phtyon" öneririm. C ile birlikte bir
çok şeyide beraberinde öğrenmeniz gerekir ve yapılan hataların
maliyetleri yüksek olur. Her ne kadar phtyon bilmesemde takip ettiğim
kadarı ile öğrenebileceğiniz en makul uygulama o olur :) Öğrenme
süreciniz bile 2/3 oranında azalacaktır.

kolay gelsin.
Atıf CEYLAN