[Linux-programlama] Re: linux üzerinde programlama

---------

[Linux-programlama] Re: linux üzerinde programlama

From: Deniz Koçak <lenduha_at_gmail.com>
Date: Fri, 19 Oct 2007 14:21:29 +0300

On 10/19/07, SARI <floyd07_at_gmail.com> wrote:

> arkadaşlar merhaba ben c / c++ den herhangi birini linuxta öğrenmek
> istiyorum bunun için ne yapabilirim?
> daha önce microsoft üzerinde "borland c++" hakkında biraz deneyimim
> oldu, hatta öyle ki hala kocaman bir "borland c++" kitabım bile var
> ancak ben linuxta program yazmak ve derlemek istiyorum kısacası c/c++
> ile linux üzerinde çalışan programlar yapmak ve microsoft üzerinde
> değil, linux üzerinde çalışmak istiyorum, daha önce visual basic ve
> borland delphi 7 ile microsoft üzerinde çalışan veri tabanı programları
> [...]

Aklıma gelen gerekenler iyi bir kaynak, derleyici ve geliştirme ortamı. :)
Derleyici olarak gcc kullanmanız iyidir ve gcc ile ilgili temel bilgileri
(sık kullanılan parametreler vs.) bilmenizde fayda var.
http://www.belgeler.org/howto/gcc-baslangic-basit.html adresinde en basit ve
Türkçe haliyle gcc kullanımı var. Linux altında C/C++ için birçok geliştirme
ortamı (IDE diyelim) mevcut. Ama eninde sonunda yapabileceğiniz her şeyi
komut satırından vi veya emacs ile beraber gcc kullanarak yapmanız mümkün.
Fakat IDE kullanacaksanız aklıma gelen birkaçı anjuta, kdevelop, eclipse...
Başlangıç için IDE'ler ile boğulmadan sadece C ve gcc ile boğuşmak
isterseniz daha basit metin düzenleyici tadında uygulamalarla da
yetinebilirsiniz. Geany programı sevdiğim bir tanesi ayrıca gedit'le bile
rahatlıkla C kodu yazabilirsiniz.

Ayrıca öğrenmek istediğiniz geliştirme ortamı olsun kullanacağınız kütüphane
olsun öncelikle kendi sayfasına ve dökümantasyonuna göz atmak en mantıklı
yol olacaktır. Örneğin bir süre tecrübe kazandıktan sonra programınızda hata
ayıklama yapmak isteyebilir ve gdb (GNU debugger) kullanmak
isteyebilirsiniz. Ya da arayüz hazırlamak için GTK veya QT benzeri
kütüphanelere bakabilirsiniz. Bu liste saymakla bitmez. Ama son
söyleyebileceğim şey linux altında C kodu yazmak için kullandığım ilk ortam
vi ve gcc ikilisinden ibaretti.