Re: [Linux-programlama] herkese merhaba

From: Timu EREN (selamtux@gmail.com)
Date: Tue 27 Feb 2007 - 11:32:21 EET

Pazartesi 26 Şubat 2007 13:21 tarihinde, Ugur şunları yazmıştı:
> [...]
>
> Kafamda yeni bir iki proje var ama bu projeleri acik kod ile
> gelistirerek yavastan gonlumdeki
> bu dunyaya gecmek istiyorum.

> Bu liste aktif mi, kac uyesi vardir ve bu listenin adabi nedir onu da
> bilmiyorum, yanlis yere soruyorsam
> kusura bakmayin (yonlendirirseniz guzel olur)
> Bana kucuk tavsiyelerde bulunursaniz sevinecegim.
>
> en az zargan.com kadar cok kullanilan web uzerinde calisacak yeni bir
> proje dusunun,
> bunu kaldirabilecek kapasitede veri tabani, web sunucusu ve isletim
> sistemi cozumleri hangileri olmali sizce?

        Apache web sunucusu oldukça hızlı ve güvenilir bir web sunucusudur elbette
doğru yapılandırıldığında. Yoğun trafik ise farklı çözümler içeren
problemlerden biridir. Yoğunluktan kastınız ne kadar yoğun olduğu ile
doğrudan orantılıdır. Örneğin bir kısmını donanım ve bandwith ile
çözebilirken bir kısmı için proxy kullanmak gerekebilir, yada birden fazla
web sunucusu çalışmanız gerebilir. Bu çözümler ihtiyaçlarınız doğrultusunda
belirlenir.

> Sifir bilgi ile yaptigim arastirmada, veri tabani olarak bana en yakin
> gelen http://www.postgresql.org adresindeki
> veri tabani oldu. MySQL 'de stored procedurelar ve cesitli taskler
> yaratilamamasi benim icin buyuk sorun
> (yoksa MYSQL ile bu islemler yapilabiliyor mu?)

         MySQL'in yeni sürümleri store procedure desteklemektedir. Bir süre
PostgreSQL üzerinde çalışmış biri olarak diyebilirimki PostgreSQL'in gücü es
geçilemez. (kişisel tercihim bu yönde olurdu)

> Bir cok linux turevi var, hangi linux'u secmem benim icin daha hayirli?

        Linux işletim sistemi dağıtımlarından her hangi birini kullanabilirsiz,
buradaki tercih sistemi yönetecek olan kişiye kalmıştır. Sistem yöneticisi
tamamen en iyi bildiği ve kendini en rahat hissettiği dağıtımı tercih
edecektir. Bu sorunuza ve hemen hemen herkesin farklı nedenler ile farklı
dağıtımları tavsiye edecektir. Eğer ticari destek tarafında iyi olan bir
dağıtım istiyor iseniz SuSE, Redhat kullanabilirsiniz eğer topluluk desteğini
tercih eder iseniz Debian kullanabilirsiniz (Bildiğim kadarı ile Debian için
destek veren firmalar var). Bu dağıtım isimleri ve tercihleri az önce
yukardada belirttiğim gibi tamamen benim kişisel tercihlerim eminim başkaları
başka nedenlerden dolayı başka dağıtımlar tavsiye edecektir. Hepsini deneyin
bir fikir sahibi olun ve kendi kararınızı kendiniz verin. Yinede eğer
projeniz üzerinden ticari gelir elde edecek iseniz (bir tür hobi olmayacak
ise) Şu anda 0 olan bilginizi ihtiyacınız olan güvenlik önlemlerini
alabilecek seviyeye getirinceye kadar destek satın alın.

> Bir de sunucu uzerinde tum portlar vb nasil kapatilabilir, guvenligi
> nasil saglarim?

        Linux çekirdeği güçlü bir firewall içerir ancak yine doğru yapılandırılması
gerekir. Sadece portları kapatmak bir güvenlik sağlamaz güvenlik bir
konsept'dir ve kullanılmayan servislerin kapatılmasından, dosya dizin erişim
izinlerine kadar geniş bir problemdir.

> Kodun web tarafinin tek alternatifi PHP mi, baska bir dil mi tavsiye
> edersiniz?

        Python ve Ruby yükselen diller arasında yer alıyor. Ancak isterseniz perl,
java veya php ilede yazabilirsiniz. Hatta lisp kullanabilirsiniz. Eğer python
biliyor iseniz yada öğrenebilirim diyorsanız python öneririm (Web
freamework'ü olarak django veya turboGears deneyebilirsiniz) Eğer hali
hazırda PHP biliyor iseniz PHP ile yazabilir, framework olarakta symfony
framework'ünü kullanabilirsiniz.

> Bu ve benzer sorularima webdeki iyi kaynak siteler nelerdir?

        Google ;)

--
Saygılar && İyi çalışmalar
Timu EREN (a.k.a selam)