[Linux-programlama] Re: JSF (Java Server Faces)

---------

[Linux-programlama] Re: JSF (Java Server Faces)

From: Bora Güngören <bora_at_boragungoren.com>
Date: Tue, 18 Dec 2007 15:02:36 +0200

Merhaba,

JSF ile web uygulamasý yazýyorsunuz ki. Yani zaten Firefox üzerinden
çalýþýyor.

Oracle'ýn araçlarýndan önce belki de Eclipse WTP veya Rational
Application Developer gibi ürünlerdeki JSF desteðine ve bir de Apache
MyFaces projesine bakmakta yarar var.

ÝÞleyiþ mantýðý þu. Sizin normalde web uygulamasý olarak çalýþan JSP
uygulamanýz var diyelim. Bu uygulama HTTP isteðini Servlet modelindeki
istek yanýt Java nesnelerine çevirip sonra da HTTP bilen bir biçimde
HTTP yanýt nesnesine veri yazmak üzerine çalýþýr. Ýstediðiniz kadr nesne
tabanlý taklanýz olsun, JSP/Servlet modelinde bu döyledir.

JSF'de ise, HTTP istekleri bir "GUI olayý"na dönüþür ve sunucudaki
"bileþen aðacý" üzerinden iþlenir. Bu sayede sayfa yerine ekran sahibi
olursunuz. Sayfalar önceki geliþinizi hatýrlamaz. Ama ekranlar hatýrlar.
Yani "stateless" bir protokol ile çalýþsanýz dahi, "stateful" bir
biçimde çalýþýrsýnýz. Tabii bunu yapabilmek için form tabanlý ve POST
ile çalýþmaya alýþýyorsunuz. Linkler ve GET'e elveda diyorsunuz. Zaten
intranet aðýrlýklý kullanýmýn nedeni de bu. Ýnternet uygulamalarýnda
"sýk kullanýlanlara ekleme" alýþkanlýðý, baðlantýlarý kopyalayýp
insanlara eposta, msn üzerinden yollama alýþkanlýðý JSF için olacak
iþler eðil.

Ama model çok yararlý. Bu modele bir de kullanýcý girdisi doðrulama,
güvenlik, çok dil ve yerel ayar desteði, þablonlama sistemlerine uyum,
bileþen mimarisi türü ekleri koyunca iþ gerçekten "tadýndan yenmez" hale
geliyor.

Sevgiler,

Bora.