Re: [Linux-programlama] Ruby mi ? Python mu ?

From: Yuce Tekol (yucetekol@gmail.com)
Date: Sun 22 Oct 2006 - 18:32:55 GMT

Merhaba,

> Söylediklerinizin bir bölümüne katılmakla beraber bir iki yanlışı
> düzeltmek istiyorum;
>
> Ruby ile yapılan işler için
> http://www.rubygarden.org/ruby?RealWorldRuby buraya bir göz
> atabilirsiniz. Ayrıca burada yer almayan ruby tabanlı güzel bir başka
> paket de http://www.bioruby.org/ adresinde bulunmakta.

Ben de "Python basari hikayeleri" ile ilgili bir baglanti vereyim bari :)
http://pythonology.org/success

Yukaridaki sayfada "Python Success Stories, Volume I: Eight True Tales of
Flexibility, Speed, and Improved Productivity" adli derlemede bulunan
makalelerden birisinde, bir grup deneyimli programciya bir gunluk Python
kursu veriliyor, ve gunun sonunda bu programcilarin soyledigi sey su: "Hep
aradigim buydu"; ayni seyi Python'la ilk tanistigimda ben de hissetmistim :)

Konumuzla ilgisi yok ama Halka (The Ring) filmini izlemissinizdir yada
duymussunuzdur. Bu film, Ringu adli bir Japon filminin yeniden cevrimi; bu
filmlerin hayranlari Japon versiyonunu daha cok sevenler ve Amerikan
versiyonunu daha cok sevenler olarak ikiye ayrilmis durumda. Halka ile
ilgili forumlardan birisinde, hangisini daha cok sevdiginizin, hangisini
daha once gordugunuze bagli oldugu one suruluyordu. Ben de bu fikre
katiliyorum (ben Amerikan versiyonunu once izledim :)); ilk once Python ile
tanistim ve daha sonra Ruby, ciddi olarak uzerinde ugrasmak icin "yeterince
farkli" gorunmedi bana.

Daha once de belirttigim gibi Ruby ve Python cok benzer diller, ve genelde
hitap ettikleri programci kitlesi (bence) ayni.

> Python ile uluslararasi/yerel programlar yazmak, bildigim kadariyla Ruby
> ve
>
> Evet bir zamanlar Ruby nin unicode desteği biraz sorunluydu. ancak
> bildiğim kadarıyla şu an da bir problem yok. sizin karşılaştığınız bir
> durum mu oldu ?

Ben Ruby kullanmiyorum, bu soylediklerimde daha once Ruby hakkinda okudugum
seylerden birisiydi, ama asagidaki 1 yil once yazilmis dokumana bir goz
atabilirsiniz:
http://blog.ianbicking.org/ruby-python-power.html#unicode

Bu dokumani okumak istemeyenler icin, Python ve Ruby'nin unicode
karsilastirmasi soyle yapilmis:
"Python has native Unicode objects, with very full support for everything
Unicode implies. Ruby does not have Unicode objects, only the ability to
translate encodings, storing all strings as bytes. From what I can tell the
translation (iconv) relies on operating system libraries. I expect this
leads to significant portability concerns, though I don't really know."

Turkce ozeti: Python'in unicode nesneleri vardir. Ruby'nin sistem bagimsiz
unicode nesneleri yoktur, butun karakter dizilerini baytlar olarak saklar.

Dedigim gibi Ruby kullanmadigimdan, bu bilginin dogruluguna garanti veremem;
eger Ruby'de sistem bagimsiz unicode nesneleri oldugunu biliyorsaniz lutfen
yanitlayin.

> http://jruby.codehaus.org/ ve http://plas.fit.qut.edu.au/Ruby.NET/
>
> projeleride benzer işleri görüyorlar.

Jython ve IronPython oldukca olgunlasmis projeler, JRuby ve Ruby.NET'in
durumlari nasil?

Mustafa Ekim, "artik dillerin becerilerinin yani sira, arkasindaki topluluk
daha buyuk bir onem arz ediyor." demis, buna kesinlikle katiliyorum.

Yuce Tekol.