[Linux-programlama] Çoklu Oturum Açmayı Engelleme

From: Yılmaz Uğurlu (yilugurlu@gmail.com)
Date: Tue 18 Apr 2006 - 08:21:42 GMT

Herkese iyi çalışmalar. Hazırladığım bir çalışma içerisinde kayıtlı
kullanıcılara özel bölümler var. Ancak gözlemlediğim kadarı ile kayıtlı olan
kullanıcılar kayıtlı olmayanlarla da kullanıcı adı ve şifrelerini paylaşarak
sistemden yararlanıyorlar, bu durum engellemek istiyorum, en azından aynı
anda bir kullanıcıya ait iki oturum olmasını engellemem benim için yeterli.
İlk olarak sisteme giriş yapan kullanıcılara ait bilgileri ayrı bir tablo
içerisinde tuttum, zaman aşımı süresini de 15 dakika olarak belirledim.
Kullanıcının oturum tablosunda kaydı varken, aynı isimle bir başka yerden
giriş yapılamıyor, bu güzel. Ancak kullanıcı yanlışlıkla tarayıcısını
kapatır ve oturumunu kapatmadan sistemi terkederse, boş yere 15 dakika
beklemek zorunda kalıyor. Yani kullanıcı tarayıcıyı kapattığı anda oturum
tablosundan verileri silemiyorum. Ardından javascript (ajax) ile kullanıcı
sistmi kullanırken her 7 saniyede bir kullanıcıdan bilgi alıp oturum
tablosuna bilgi girişi yapmayı düşündüm. Oturum zaman aşımınıda 10 saniye
olarak belirledim. Böylece kullanıcının zaman aşımı süresi 7 saniyede bir
sıfırlanacağından bir başka bir yerden aynı isimle oturum açmayı engellemek
mümkün. Sürekli tarayıcıdan sunucuya bilgi göndermek, hem istemci makina hem
de sunucu makina için ne gibi bir yük getirir bunu tam olarak öngöremediğim
için bunu yapmayı göze alamadım. Özellikle online kullanıcı sayısı 8-10 bin
olursa (örnek olarak 30-40 bin de olabilir :]) her 7 saniyede bir sürekli
sunucuya istek olması, aynı anda ortalama bin kadar istek olması gibi bir
durum yaratıyor ki, bu durumda veritabanı (mysql-postgresql-mssql :-]) ne
yapar ya da php bu durumun altıdan kalkabilir mi öngöremediğim için bu işe
giriÅŸmedim?
Bu konuda fikirlerinizi paylaşırsanız sevinirim.

--
Yılmaz Uğurlu ~ jabber : metoikos@jabber.org  ~ İzmir