[linux-network] Re: E-posta sunucularına ulaşılamazsa...

---------

From: Baris Metin (baris@metin.org)
Date: Sat 07 Jun 2003 - 00:13:09 EEST

    Selam,
    Fri, Jun 06, 2003 at 08:10:38PM +0300 , Devrim GUNDUZ :

    > Merhaba,
    >
    > Bugün soru sorma günüm :)
    >
    > DNS'ten bir alan adı için iki tane MX kaydı tanımladık diyelim:
    > IN MX 10 1.1.1.1
    > IN MX 20 1.1.1.2

    Oncelikle hemen belirteyim. MX kaydinin karsisina IP adresi yazmak dogru
    degildir. Sanirim RFC'de de belirtiliyordu. Bazi e-posta sunuculari MX
    kaydinda yalnizca kendilerinde tanimli alan adlarini ararlar.
    Bulamadiklarinda mektubu kabul etmezler.

    > şeklinde olsun. Şimdi nedir bunun anlamı? 1.'ye ulaşamazsak 2.ye gidelim
    > ve e-postaları oraya iletelim.
    >
    > Tamam buraya kadar güzel. Peki 2.sunucuda nasıl bir ayar yapmamız
    > gerekiyor ki; gelenleri bekletsin, 1.sunucu eger tekrar erişilebilir
    > olursa e-postaları ona iletsin?

    Yalnizca e-posta sunucusuna bahsi gecen alan adi icin mektuplari kabul
    etmesini soylemek yeterli ( Cwalanadi.com, vs...).

    Ama biraz acalim :).

    DNS sisteminde e-posta sistemi icin tek bir kayit turu vardir, MX.
    MX icin tanimlanabilen oncelik degeri ise bu kayit turunun islevini
    biraz genisletir. Bu sekilde iki farkli turde kayit tanimlayabiliyoruz,
    MD (mail destination) ve MF (mail forwarder). MD mektubun gercek
    alicisi, MF ise yedek alici olarak nitelendirilebilir. Eger MD bir
    sekilde ulasilamazsa, gonderici(smtpd) MF'lerden en yuksek oncelikli
    olana mektubu ulastirmaya calisir. MF, MD ulasilabilir oldugu zaman
    mektubu kendisine iletir. Aslinda MD,MF kavramlari artik kullanilmiyor.
    Yalnizca oncelik tanimlamalari uzerinden konusuyoruz.Buraya kadar
    hersey tamam, zaten biliyoruz...

    Peki, dusuk oncelikli sunucu kendisinin dusuk oncelikli oldugunu nasil
    biliyor ? Nerden bilip de mektubu yuksek onceliklli sunucuya aktariyor ?
    Cevap gayet basit, e-posta sunuculari da kendilerine bir mektup
    geldiginde bir sorgu ile MX kayidini kontrol ederler. Eger daha yuksek
    oncelikli bir kayit varsa ona ulasmaya calisirlar. Ulasamiyorlarsa
    mektubu kuyruga atip bekletirler.

    Bir ornek verelim.

    metin.org IN MX 0 mail.metin.org
    metin.org IN MX 5 yedek1.metin.org
    metin.org IN MX 5 yedek2.metin.org

    metin.org'a bir mektup atildiginda mail makinasina mektup gonderilir.
    Ulasilamiyorsa gonderici(smtpd) daha dusuk onceliklilerden birisine
    ulasmaya calisir. Yukaridaki ornekte yedek1 ve yedek2 ayni oncelik
    seviyesinde olduklari icin gonderici hangisine isterse gonderebilir.
    Birine ulasamiyorsa digerini dener.

    yedek1 mektubu aldiginda, MX kayitlarini kontrol eder ve kendisinden
    daha dusuk ve _ayni_ oncelige sahip tum kayitlari iptal ederek gonderim
    isine devam etmeye calisir.

    > Araştırmadım sanmayın ama yine doğru anahtar kelimeleri bulamıyorum bugün
    > :(
    >
    > Çözümü sendmail ve postfix için arıyorum.

    Sendmail ve postfixde bahsi gecen alan adi icin mektuplari kabul et
    demek yeterli olacaktir.

    iyi calismalar;

    --
    Baris Metin