Re: [Linux] Linux Hakkında Bir Kaç Söz..

From: Dogan Zorlu (doganzorlu@doganzorlu.com)
Date: Wed 15 Jun 2005 - 02:16:40 EEST

Selam,

Aferin, Kral çıplak diye bağırıyorsunuz. Fakat sanırım siz krala farklı bir açıdan bakıyorsunuz. Biz karşıdan bakınca giyinik görünüyor bize.

> 1. Debian Sarge çıktı. Ftp install yaptım kurulum default ayarlarda. Yaptığım ilk iş gnome'da evolution'ı açıp ayarlamak
> oldu. Güzel. Sonra mail monitor appleti açtım. Adresleri girdim. Birde dedim güzel ikonu olsun 'you have mail yazısı" yerine.
> ÇAAATT. Crashed. Please report bug. Neyse olur. Dedik applet restart çat çat crash. Haydi restart crash; system restart; yine
> crash. 3 senedir bir mail appleti geliştiremedin mi debian? Devrim Gündüz de benzer sorunu Open Office ' yaşayan arkadaşa
> diyorki "bug bildir" Arkadaşım sen bakma Sn. Gündüz'e "Aç fedora ekibine say dök"!

Böyle bir applet bir sistemin olmazsa olmaz parçası mıdır ? Kimse size "lisansında bunu kritik yerde kullanma karışmam" diye yazarak vermiyor. Beğenmiyorsanız kullanmazsınız. Beğenen ve sisteminde düzgün çalışanlar kullanacaktır. "Mail durumunu bildiren aplet çalışırken sorun çıkardığı için Debian Sarge işe yaramaz bir dağıtımdır" gibi bir genelleme hiç görmemiştim, demek ki sistemden tek beklentiniz bu imiş. Bu durumda haklısınız, beş para etmez.

> 2. Neyse monitor'ün çözünürlüğünü biraz arrtırayım dedim bunu ben
> eski usul xf86config veya dpgk-reconfigure ile yapayım. O.K
> configure. Ama oda ne X açılmıyor. Niye? no screen found. Lan
> tek yaptığım bu monitörün bal gibi desteklediği çözünürlüğe çıkmak.

X in konfigürasyon problemlerini tutup dağıtıma yüklemeniz de bir acayip. Bunu kullana her sistemde sorun aynı. Gidip SCO ya bakın bir ne durumda. Bunun zaten böyle olduğunu baştan beri biliyordunuz değil mi ? Hani okul yıllarından. Sizi neden hayal kırıklığına uğrattı anlamak güç.

> 3. Dedim ki olur böyle vakalar ben en iyisi Mandrakenin yenisi bir
> deneyeyim. Takalım Mandrivayı hop. Ula o. Ne Setup ekranı ben
> mouse u hareket ettirdikçe şekilden şekile giriyor. Mandrake'nin
> eski sürümlerinde de (başka pc lerde) gördüğüm karşılaştığım bir
> problem. Neyse hadi bakalım text kuralım. Kurduk ee x başladı
> tebrikler. Aynı hata fazlasıyla devam ediyor. Tebrikler
> mandrake. Eee ekran kartı sürücüsü bulacamda bakıyorum ekran
> kartını zaten doğru sürücüyle tanımış. Zaten sistem öyle çok
> aykırı bişi değil. Klasik IBM Thinkcenter desktop. Aferim
> [...]

Mouse seçiminde hata yaptığınızda mouse eventlarının karışması sadece sürüme özel değildir. Her zaman olur, bunu biliyor olmalısınız, mouse u sallayınca tuşa basıldı zannettiğini, yine X in problemi ve yine siz bunu görüp hayal kırıklığı yaşamışsınız.. Garip, halbuki defalarca gördüğünüz bir durum değil mi ?

> 4. Distrowatch.com'a giriyoruz. Bakıyoruz Ubuntu almış gitmiş.
> Hemen alıyoruz 5.04 kuruyoruz. Kurulum güzel. Oooo sistem hızlı
> güzel. Hiç sorun yok. Amanda ne güzel. Evet biraz parmakların
> pası silinsin. Gcc. One lan? Gcc yok. BIR LINUX SISTEMDE GCC
> YOK. Neyse synaptic var. Kur gcc . Güzel. Neyse o.k hadi
> bakalım. Buna mysql filan nerden kurcaz. Neyse debian rep
> kullanalım. Oo sistemde o yok bu yok bilmemne yok 300 mb upgrade
> isterim. Bu lib yok de get laaa. Sil ubuntu..

Distro seçmek için ilginç bir yöntem. İhtiyaca göre değil, herkesin talep durumuna göre seçim yapıyorsunuz. Bu ise yapılabilecek en ciddi hatalardandır. Üstelik dağıtım sizin için önemli sayılan paketleri getirmiyor diye hayal kırıklığı yaşıyorsunuz bu da bir acayip, tercihleri bu yönde, yoksa dokumanlarinda icinde diyorlar da paketten mi çıkmıyor ? İstemezseniz kullanmazsınız.

> 5. Görkem Çetin Linux listelerinden birinde geçenlerde kartta irq
> sorunu var yeni yuvaya taktım düzeldi diye yazdı. YIL 2005 VE
> EVET BU LİNUXTA BAZEN TEK ÇÖZÜM OLABİLİYOR.

Bu işletim sistemine özel değildir. Gerek board ve gerekse çevre birimlerin firmware yapısı gereği bazen bu gerekir, sadece Linux'da değil. Linux çekirdeği tüm donanımları sıfır hatayla çalıştırır iddiasını nerede okudunuz bilmiyorum, inanmayın. Ama en az diğer işletim sistemleri kadar verimli kullanır.

> 6. Bu sıralar listelede Transparent yapıcam diye network şemaları
> gönderdiğiniz squid'in kullanıcı sayısı arttıkça nasıl şiştiğini
> ("FINE TUNING YAP" HİKAYE BAL GİBİ ŞİŞİYOR VE KALDIRMIYOR) hiç
> yaşadınız mı?

50-100 kullanıcı arası 4 işletmede şimdiye kadar hiç yaşamadım. Sizin yaşamış olmanız herkesin yaşayıp bunu sizden saklıyor olduğu anlamına gelmiyor.

> 7. Bence en harika OS Olabilecek "Linux From Scratch" yaptıktan
> (kurmak değil) sonra "İŞTE KAYA GİBİ SİSTEM YAPTIM DEYİP" Sonra
> deli gibi security patchleri takip et , derle, kur döngüsüne
> girdiniz mi?

Bu söylediğiniz işte en olmayacak iş. Hele ki Türkiye'de. Sistem yöneticisi dediğiniz adam ne işler yapar burada hayal edemezsiniz, vazgeçtim edersiniz edersiniz. Akıllı sistem yöneticisi bunlarla uğraşmaz.

> 8. Kernel listelerinde tartışılan konuların iyice ütopiğe kaçmaya
> başladığını ve LİNUS TORVALDS'IN HYPERTREADİNG OLAYI İLE İLGİLİ
> BİR KONUDA "KİMSENİN BU AYRINTIYLA BİR GÜVENLİK AÇIĞI
> YARATACIĞINI DÜŞÜNMÜYORUM" diye yazmak zorunda kaldığını
> "Türkçesi yeter lan bu kadar da garip ayrıntıya girilir mi?"
> okudunuz mu

Buradaki sorun nedir sizce, ya da çizilecek rota için önerileriniz nelerdir ? Kernel gelişimine katkınızın boyutu nedir ki insanların bu konudaki kararları hakkında hüküm vermeksizin bu paragrafı yazmışsınız...

Buraya kadar yazdığınız sorunlar, gerçekten incir çekirdeğini doldurmayacak şeylerden alınan nahif yurdum insanı özelliklerinin neredeyse tamamını taşıdığınızı gösteriyor. Evet moda diye kullanmaya kalkanlar yok mu var, ama Linux ayakta tutmak için değil, işini görmek için kullanan tahmin edemeyeceğiniz kadar insan var.

Bu kadar oturup yazdım, zira kurduktan 30sn sonra virus kapan sistemi ben neyleyim diyen arkadaşın yargısından farklı değil ulaştığınız sonuç. Sizin ne beklediğiniz, kullandığınız şeyin ne verdiği önemli. Beklentinize uygun olanı kullanın. Kodun açık kapalılığına bakmayın diyeceğim size. Olay diğer os lar ve Linux değil.. Her çıkan dağıtımı yükleyip görmek isteyen birisi için oldukça sıradan şeyler yaşamışsınız.

Linux un sadece ias olarak kullanılmadığını hatırınızdan çıkarmayın lütfen.

Bu kadar...

Kalın sağlıcakla,