Re: [Linux] klavye sesimi mouse sesimi ?

From: Serdar KÖYLÜ (serdarkoylu@fisek.com.tr)
Date: Mon 13 Dec 2004 - 13:58:33 EET

Selamlar..

> Mesela Terminali actin , hakkaten harika seyler yapabiliyormussun ,
> windowsta pek yok boyle seyler , disardan yukleme bi kac programla
> yapabiliyorsun . Ama sorun linuxta o yapabileceklerini onceden ogrenmen
> gerekli . Bunu asmanin yoluda mouse kullanmaktan geciyor cunku bi yere

Windows veya GUI için gereksiz mi?

> tikliyorsun pat karsina bir menu geliyor , ordaki seceneklerden birini
> seciyorsun , pat bi menu daha geliyor , dsnyorsun hangi secenek acaba
> diye ... sonra orda help isareti goruyorsun , tikliyorsun bilgi alip devam
> ediyorsun . Bukadar basit . Simdiye kadar bisey bilmek zorunda kaldim mi
> mouse kullanirken , hayir !!! olay burda yatiyor iste , kullanim kolayligi
> ... Hah sen ustasi olmussun , komutlarla ugras ... Ama izin verde normal
> kullanici sicak havada elini sallayarak serinlemeye calismasin KLiMA varken

Himmm.. Hal böyleyse, sizin Linux ile sorununuz olmaz. CD'den taze
kurduğunuz Windows XP için, hiç DSL modeme olan upload hızını 64K'ye
ayarlamayı denediniz mi?

Linux hakkında mitler çok fazladır. Tipik bir kullanıcının günlük
hayatta ihtiyaç duyacağı hemen her şeyi mouse ile yapabilirsiniz ama
size sanki Linux kullanıcıları fare kullanmaz gibi lanse ediliyor
sanıyorum. Listede kimse web sayfaları için mouse'dan başka bir şey
kullanmıyordur. Ama şahsıma, bir web sitesini olduğu gibi (mesela
belgeler.org, lokal kopyasını alınca daha rahat oluyor) indirmek
gerekirse, konsoldan wget ... gayet daha kolay ve pratik oluyor. Ama
bunu yapmak için bir dizi GUI FrontEnd yok mu? Var, fakat oradan
tıklatmakla uğraşmaktansa... Kıssadan hisse: Linux'taki hemen her şey
için en azından bir frontend bulunur. Mesela CD Yazmak için
dosyaları/dizinler bul, gerekiyorsa mesela Audio CD Track'a vs. çevir,
kopyala vs. mkisofs --fesmekan, cdrecord --filan gibi bir sürü şey
gerekir. Ama k3b var. Tıpkı şu Nero vs. gibi güzel güzel, tık tık
yapabiliyorsunuz.

Fakat, eğer Windows'un %10'unu kullanabiliyorsanız, Bu Linux'ta %1'e
filan tekabül eder. Yani, Windows'un yapabileceklerinden en fazla
%10'unu tıklamakla yapabilirsiniz. Linux'taysa %1'ini. Bu kapsam nicelik
olarak aynı büyüklüktedir. Tamam, bazı şeyleri Windows'ta
yapabilirsiniz, ama Linux'ta o işlemin karşılığı o kadar gelişmiştir ki,
bunun için konsol gerekmese bile daha fazla efor gerekir. Örneğin,
internet bağlantısını paylaştırma olayı. Bu, Windows'ta size 10
bilgisayar içinden sadece 2'sine paylaştırma, istemcilere hangi IP'nin
atanacağını belirleme vs. özellikleri sunmaz. Windows sizin için IP
Forward eder, DHCP server ve basit bir Forward Only DNS Server kurar.

Oysa ki, DHCP server internet paylaştırma değil, koskoca bir ağdaki
makineleri otomatik yapılandırma için vardır. DNS ona keza. Routing
işlevi? Iki DSL hattınız ve bir Kablonuz varsa, sadece web bağlantıları
şu DSL'den, giden mailler bu DSL'den, gelen mailler ise kablodan gelsin
demek gayet makuldür.

İşte Linux'taki çoğu bileşen, böyle full sürüm, full aksesuar ve özellik
zengini olunca, mesela internet bağlantı paylaşımı daha zor olmaktadır.

Kısaca, Linux nedir cevabı size bir fikir verebilir:

Tipik bir Linux: MS-ISA Server, MS-Advanced Server, MS-SQL Server, MS
Visual Studio, MS Office ve 4-5 ICQ, 3-4 Browser, 4-5 e-mail programı,
Novell NetWare (duruma göre), MS-ISS Server, Apple Client/Server, Full
featured, QoS+Policy+NAT+Firewall destekli router, vs. vs. demektir. Hal
böyle olunca, bunun yapabileceklerinin ancak %1'ini, sadece en temel, en
sık kullanılan tarafını tık tık edebilirsiniz. Fakat, genel kural
olarak, bir makinede bu fonksiyonelitenin çok azı gereklidir. Sonuçta, o
%1'lik kısım, size yetecektir.

Bu arada, "Konsol daha iyidir" diyen arkadaşlara şunları söylemek
isterim. Konsol güçtür. Elbette. Ama insanlar onu sevmiyor istemiyor ve
bunu doğal karşılamak lazım. Onlara konsol gücün anlatmaktansa, GUI
Tarafının yeterli olduğunu söylemek daha iyi olacaktır sanıyorum. Konsol
mu yaa.. diye gelen birine "konsolun nimetlerinden" bahsedince,
sanıyorum konsoldan başka bir şey yok anlaşılıyor. GUI yapacağız diye
harcanan tonla emeğe haksızlık oluyor gibime geliyor. Gördüğünüz gibi,
sanki biz sıcakta kima konforuna sahip değilmişiz gibi bir hava
oluşuyor.

Saygı ve sevgiler..