[linux-baslangic] WINDOWS versus LINUX

From: Erdal YAZICIOĞLU (erdal.yazicioglu@gbhl.org.tr)
Date: Thu 08 Apr 2004 - 15:23:03 EEST

Günlerdir bu linux,windows kavgasını izliyorum. Bende birkaç kelime etmeden
geçemeyeceğim.

Her iki işletim sisteminin kendine göre artıları var eksileri var. Windows
yeni başlayanlar için kullanılması ve öğrenilmesi daha basit geldiği için
insanlara cazip gelmekte. Aslında komut yazmak, bir pencereden diğerine
geçmekten daha kolaydır. Düşünün bir kere XP deki network ayarlarınızı
görebilmek için bir sürü pencere açmak zorundasınız. Halbuki komut
satırından, buna MS DOS da dahil, tek bir komut ile tüm ip ayarlarınızı
görme imkanını sahibsiniz. Buda komut satırının o kadar da zor olmadığını
kanıtlıyor.

Aslında burada önemli olan işletim sisteminin ne amaçla kullanıldığı. Ev
kullanıcıları ne ister? Ev kullanıcısı, oyun oynamak ister, biraz
bilgisayarına resim koymak ister, wallpaper ister vs.vs. Yani iki tık tık,
biraz görsellik, hepsi bu kadar.

Ama sistem yöneticisi olan bir kişi ise devamlılık ister, güvenlik ister,
hız ister. Siz sisteminizi en son ne zaman reboot ettiğinizi hiç unuttunuz
mu? Yaklaşık 4 yıla yakın bir süredir çalışan LIS(Laboratory Information
Systems) sistemimiz var. Sun Solaris üzerine kurulu. En son kurulum
sırasında reboot yapıldı. Daha sonra ne zaman reboot yapıldı,
hatırlamıyorum.

Ayrıca yöneticisi olduğum sistemin kullanıcıları toplam 5 komut öğrenerek
Linux tabanlı sistemden tüm laboratuvar aktivitelerini yerinde getiriyorlar.
Bu harika bir olay bence....

Fakat bunun yanında bu sistem ile entegre çalışan Windows2000 Server ve
MSSQL server kurulu. Sistemize ek moduller SQL üzerinden çalışıyor. Her an
mavi ekran ile başbaşa kalabilirim düşüncesi içindeyim . Allahtan Solaris
ile replike halindeler. Solaris'e yazılan her bilgi 3 saniye içinde SQL'e
yazılıyor. Bu nedenle içim rahat. MSSQL çökse de UNİX üzerinde 4 yıllık
bilgileri(20gb lık hasta ve hastane bilgisi mevcut) yaklaşık 3 saat içinde
SQL'e geri yükleyebiliyorum. SQL'İN her akşam backup'ı alınmasına rağmen,
backup'a dahi güvenmiyorum. Her an corrupted mesajı almaktan ödüm kopuyor.

SQL server Windows'un tüm belleğini alıp gidiyor. Ne kadar ayar yaparsam
yapiyim. Server'daki hızı yükseltemedim. Bağlananlar birşey farketmiyor
fakat server üzerinde çalışırken zaten az olan saçlarımı da kaybediyorum:))

Aslında Microsoft bir veba gibi lisansız sistemlerin evlere girmesine izin
verdi. Bu sayede diğer yazılım şirketleri ev kullanıcılara ulaşmak için MS
uyumlu yazılımlar yazdılar. Veba günden güne yayıldı. Sonucunda Microsoft
istediği milyon dolarlık pastayı kaptı.

Linux kullananların aslında şu soruyu kendilerine sormaları gerek? Linus
Torvalds zamanında tekrar derleme yapması idi, UNIX bugün kullanıcı
seviyesine inebilecekmiydi?

Uzun sözün kısası, ben bir Sistem Mühendisi olarak sistemimde devamlılık,
hız, güven ve az maliyet isterim. Bugün alacağım Sun Solaris pahalı olabilir
fakat en az önümdeki 10 yılı garanti altına alır. Bu nedenle software
güncellemeleri, HDW güncellemeleri, o güncellemesi, bu güncellemesi ile
uğraşmak istemiyorum. Benim ne MS update sitesini update takip edecek
zamanım var ne de security patch yükleyecek zamanım. Bu işlemler ile
geçireceğim zamanı, oturup UNIX sisteminin olduğu bir ortamda linux.org.tr
makalelerini okumayı tercih ederim.

ps: Yazılıp çizelecek çok şey var ama bu kadar yeter herhalde

Herkese iyi çalışmalar...

Erdal YAZICIOĞLU
Laboratuvar Bilgi Sistemleri Sistem Yöneticisi

---
linux-baslangic listesinden cikmak ve tum listeci islemleri icin