[linux-baslangic] Re: MDK 9.1, ac97, ses Q=FDkm=FDyor,?= ben kimim?

---------

From: Onur Kucuk (onur@kablonet.com.tr)
Date: Tue 27 May 2003 - 16:47:08 EEST

    Devrim GUNDUZ wrote:
    > Merhaba,

    > Mandrake 9.1 kurulu bir bilgisayarimiz var. Bunda bir sorun yasiyoruz.
    >
    > Alette bir ses karti var. Mikisoft ikspe, bunu "sound max" markasi ile
    > birlikte tanıyor (tanımıyor aslında, sürücüsünü yüklemek gerekiyor)

      Butun soundmax serisini ( 1 ,2 ,3) incelemis ve evinde soundmax 2
    kullanan biri olarak cevap versem iyi olacak.

    > Ses kartı, ac 97.

      Ac 97 ses karti ya da cipi degildir.

      Soundmax larda ses cipi olarak crystal media kullaniliyor.

    > Mandrake de tanımadı. Bunun için hangi modülü yüklemek
    > gerekli?

      Crystal Media ses ciplerini kontrol edebilmek icin ister cmpci (OSS)
    ister snd-cmipci (ALSA) modullerini kullanabilirsiniz. ALSA modulunu
    tavsiye ederim.

      ama tabi ki sizin hic bir sey yapmaniza gerek yok. Mandrake coktan
    tanidi yukledi ayarladi. Gayet de user friendly :)

    > Aslında tanımış da olabilir ama ses çıkmıyor bir türlü. Kullanıcı
    > dostu(!) Mandrake sanırım pek de öyle değil. Türkçe kurulumu tamam iyi
    > güzel de sonrası? Denetim masasının yarısı ingilizce idi; Mandrake'yi öve
    > öve (malum, camia MDK'yi son kullanıcıya pompalıyor ya!) kurmaya gittiğim
    > Mardin'de bir de ingilizce dersi vermek durumunda kaldım.

      Evet bundan ben de cok sikayetciyim. Maillarinda "Mandrake I18n
    koordinatoru" yazisini imza olarak kullandigina gore bu soru Omer Fadil
    Usta'ya gitmeli. Omer ?

    > Uygulamalar çalışıyor gibi, ama ses çıkmıyor. Aumix'i vs karıştırdım ama
    > ses açık. Öneriler?

      Burada ses kartini "sizin" tanimamanizdan kaynaklanan bir durum var.
    Ses karti calisiyor, ama sizin hoparlorunuzun kablosu yanlis delige
    takilmis durumda...

      Crystal Media ses kartlari bildigimiz standart analog (ya da soft
    digital) ses kartlarinin otesinde, digital out ve bunu yaninda 6 kanal
    analog cikis desteklemekte. Aslinda cm ler birer djital cikisli ses
    karti. Bunu yaninda analog olarak 6 kanal ses cikisi vererek ornegin 2x2
    kolonu ses kartinin farkli deliklerine takip woofer inizi da diger
    cikisa taktiginizda analog cikis destegi de verebilmekte (SPDIF in, out
    vs. ye, bunlarin bile programlanabildigine hic girmiyorum). Bu ozelligi
    sayesinde de, klasik ev kullanicisinin standart 2 hoparlorlu ses destegi
    de yine bu kart ile beraber bonus olarak gelmekte.

      Yukarida bahsettigim modulleri incelerseniz aslinda ses kartinin
    digital out a ses vermeye ayarli oldugunu, yani yapmasi gerekeni
    yaptigini gorursunuz. Siz ise dijital ses kartiniza dijital hoparlor
    takmadiginiz icin butun sistem, yazilim ve donanim olarak yapmasi
    gerekeni yapmakta, ancak size ses kulaklariniza ulasamamakta. Ancak
    mandrake bu isi alsa servisine yaptirdigi icin hic ugrasmaniza gerek yok.

      Mandrake denetim masasi -> sistem -> servisler altinda alsa servisinin
    acilista calismasini engelleyerek 2 hoparlor vs. ile sesinize
    kavusabilirsiniz. Ses karti programlandigi icin bilgisayari resetlemeniz
    gerekebilir.

      Eger ses ayarlarinda (mixer vs.) kurcalarken yanlis birseyler
    yaptiginizi dusunuyorsaniz aumix, alsamixer ve alsamixergui programlari
    ile tekrar duzgun ses ayarlari yapabilirsiniz. Yok ben elle yapicam
    derseniz /etc/.aumix , $HOME/.aumix , /etc/asound.state dosyalarini da
    kurcalayabilirsiniz ama hic gerek yok bence...

    > Bundan alınacak dersler:
    >
    > 1. Bildigin dağıtımı kullan. Sorun çıktığından en azından ne
    > "yapamayacağını" da bilirsin.
    > 2. Uzaktaki bir makineye Linux kurarken, özellikle internet bağlantısı
    > sürekli değilse 1. maddeyi uygula.
    > 3. Bunlar dışındaki tüm olasılıklarda 1.madde geçerlidir.

      Kesinlikle katiliyorum. Bilmediginiz dagitimi kullanirken baska
    dagitimlardan bildiginiz bilgiler bazen sizi yanlis yollara
    saptirabiliyor. Sonra da suc dagitimin oluveriyor. Biz buna gunah kecisi
    sendromu diyoruz.

      Tanidigim butun uzman linux kullanicilari Mandrake kullanirken cok
    ciddi tokezliyor, sorun tamamen "eski bildiklerin de ise yarar ama sag
    kulagini sol elle tutmak gibi olur, bu dagitimin yogurt yiyisi
    farkli"'yi kabullenememeleri ya da kendilerine yedirememeleri...

      Neyse, linux olsun da ne olursa olsun.

      Saygilar,
      Onur Kucuk