[linux-baslangic] Re: SCO

---------

From: Ozer Tayiz (info@teknobilge.com)
Date: Fri 16 May 2003 - 17:53:35 EEST

    Merhabalar,
    Ben bir adım daha ileri gidip, SCO'nun, hala eskiden kalma "büyük
    şirket" mantığıyla, (kanal yapısı, distributor ağı vs) tam olarak açık
    kaynak olmayan, kurulum için bir "son kullanıcı lisans sözleşmesi"
    gerektiren bir modelle iş yapmasının, açık kaynak her tür Linux'u tehdit
    olarak görmesi yatıtığını söyleyeceğim. Yani anlayacağınız, SCO da, MS
    kadar "Gnu/Linux bizim için en büyük tehdit" mantığıyla hareket ediyor.
    Kimi nasıl dava ederse, ediyor. IBM, elle tutulur, gözle görülür güçlü
    bir hedef. Özellikle de SCO, IBM gibi, Dell gibi, Oracle gibi büyük
    şirketlerin Gnu/Linux'a olan desteklerine anlam veremiyor. "Her şey açık
    kaynak olursa biz nereden para kazanacağız?" diye...

    Bu davanın akıbeti çok mechul. Birincisi, IBM'in Linux'u gelistirmek
    icin, SCO'dan kod calmaya falan hic de ihtiyacı yok. IBM kendisi de
    istediği gibi bir Unix türevi işletim sistemi geliştirebilecek düzeyde
    bir şirket. Gerçekten kodun çalındığının ispatlanması, hayli zor bir iş.
    Tıpkı telif hakkı davalrında, "ben onu o kitaptan okuyup yazmadım, kendi
    kafamdan yazdım" denmesinin, aksinin ispatını çok zorlaştırması gibi bir
    durum var.

    Ayrıca, sonuçta bu dava IBM aleyhinde sonuçlansa bile (ki çok zor),
    gerçekte Gnu/Linux camiasına zarar verecek bir şey olmaz, olsa olsa IBM
    AIX kullanıcıları ve IBM'in kendisi etkilenir.

    SCO'nun ne gibi bir mantık ve panik halinde böyle bir dava actigini,
    asagidaki alinti ozetliyor:

    /"It is not possible for Linux to rapidly reach UNIX performance
    standards for complete enterprise functionality without the
    misappropriation of UNIX code, methods or concepts to achieve such
    performance, and coordination by a larger developer, such as IBM./"

    Gercek, bunun aksi. IBM olsa da olmasa da, diger buyuk sirketler olsa da
    olmasa da, Linux hizla, ozellikle de gonullu, acik kaynak mantigi ile
    isbirligi icinde, butun buyuk sirketlerin yapabildiginden kat kat daha
    iyi, hizli, kararli gelisiyor. Ama onlar, kendi islerine gelmedigi icin,
    bu gercegi gormuyorlar.

    Felaket senaryosu: Diyelim, butun buyuk "kapali kaynak" kod gelistiren
    sirketler, butun buyuk "acik kaynak" kod gelistiren sirketlere karsi,
    olmadik davalar actilar, ve kazandiler, butun GNU/Linux'cu sirketler
    batti. Linux "biter" mi, "ölür" mü, "piyasadan silinir" mi? Yoo, en
    azından gonullu cabalarda devam eder. En azindan Debian'i batiramazlar,
    ortada ticari bir sey olmadigi icin. En azindan, isteyen yine program
    program, kaynak kodunu oradan buradan indirir, "kendi Linux'nu kendi
    derler" yine kullanir. Kisacasi, bu tur "sirket batirma" senaryolari
    bile, GNU/Linux'a viz gelir, ki bu olasi en kotu senaryo...

    Asagidaki makale ve alintilar durumu gayet iyi ozetliyor...

    http://www.itworld.com/Man/2681/030307scoibm/page_1.html

    "SCO's motivation is desperation, because it doesn't have a business
    left," Raymond said, referring to the financial problems the company has
    faced.

    In the unlikely case SCO wins this lawsuit, the implications for Linux
    will be small because the open-source community will abandon whatever
    piece of SCO technology is deemed wronged by the court and "reengineer
    (Linux) around it," he (Eric Raymond, OSI) said.

    Kisacasi, GNU/Linux camiasinin korkmasi gereken hicbir sey yok. Bu azim,
    paylasma, gonulluluk ve isbirligi sayesinde, asilamayacak engel yok...

    Hala "fabrika modeli" is yapan buyuk sirketlerin son cirpinislari,
    panikleri bunlar...

    /"Yoksa siz hala Open Source yerine, babaannenizin AR/GE yontemlerini mi
    kullaniyorsunuz?" /

    ;)

    Saygilar, sevgiler, hurmetler...

    Ozer Tayiz.