[linux-baslangic] Re: SCO

---------

From: Görkem Çetin (gorkem@gelecek.com.tr)
Date: Thu 15 May 2003 - 16:36:01 EEST

    On Thu, 15 May 2003, oguz eren wrote:

    > SCO olayini takip eden var mi? Varsa bir ozet gecmesi fena olmaz.
    > Linus'a gore kaygilanacak birsey olmasa da, SCO firmasinin Linux'la ilgili
    > acacagi davalardan duyulan kaygi epey yaygin gorunuyor.

    Merhaba

    7 Mart tarihinde SCO, IBM'e 1 milyar dolarlık bir dava açtı. Davanın
    temelinde, IBM'in yeni Linux servis iş modelinin, SCO'nun elinde olan UNIX
    haklarına ve UNIX'in ekonomik değerine ağır bir darbe indirdiği konusu
    yatıyordu. SCO, IBM'in Linux işletim sisteminin değerini artırırken
    yaptığı açıklamalar ve aldığı kararlarla UNIX'in değerini düşürdüğünü
    söylüyordu (Gartner: "that IBM deliberately undermined and sought to
    destroy the market value of Unix in the enterprise market to promote
    Linux."). Bunu belirtirken, içinde SCO'nun fikri mülkiyet haklarının da
    dahil olduğu IBM AIX işletim sisteminden alınan kodların, peyderpey
    Linux'a aktarıldığını ve bu sayede üst uç sistemlerde Linux'un daha iyi
    çalışması yoluyla SCO UNIX'in pazarını içten içe erittiğini de söyledi.

    Kanımca SCO'nun ortaya koyduğu verilere şüpheyle yaklaşmak gerekiyor.
    Henüz İnternet'in herhangi bir köşesinde, IBM'in hangi kodlarının Linux'un
    neresine yamandığını gösteren bir bilgi, açıklama, iddia yok (ya da ben
    göremedim). Kaldı ki bir işletim sistemi kullanıcı ve grup sistemi, bellek
    yönetimi, güvenlik, yüksek bulunabilirlik vb gibi onlarca alt bileşenden
    oluşur. Bir üniversite öğrencisinin oldukça mütevazi bir yaklaşımla
    hazırladığı bu sistemin, SCO'dan alınan (kapalı) kodlarla bu noktaya
    gelmesi ve doğrudan doğruya SCO UNIX'e alternatif olması pek de olası bir
    durum değildir.

    Bu nedenle genel olarak SCO, yaptığı açıklamayla istemese de kendi kendini
    baltalamaya, müşterilerini tedirgin etmeye doğru bir gidişe doğru
    yöneliyor. Bundan sonra SCO, UnitedLinux ile mevcut 6000 müşterisine
    hizmet vermeye devam edecek. Ancak Linux camiası içinde SCO'ya duyulan
    öfke ve tepki de tıpkı aşağıdaki örnekteki gibi her geçen gün artarken
    yeni müşteriler kazanmak için SCO'nun her zamankinden daha çok çalışması
    gerekecek.