[linux-baslangic] internetten indirilen programlari kurmak icin:

---------

From: Koray Loker (loker@fisek.com.tr)
Date: Sat 10 May 2003 - 09:46:04 EEST

    Selam,

    > arkadaslar ben aran_za yeni kat_ld_m bana linux komt
    > sat_r_ndan (konsol) yapabileceklerim ve komutlar
    > hakk_nda bilgi veren bir adres verebilirmisiniz

    komut satirinda kullanabilecegin her programin ornegin ls yani liste komutunun da ls --help yazinca gelen bir komutla birlikte neler yapabilecegin listesi vardir. Bunun disinda (man komut) yazdiginda cok genis bilgiye ulasirsin... Eger man yazdiginda calismiyorsa kullandigin dagitimin cd'sinden 'documents' basliginda nelerin kuruldugunu kontrol et... eksikse kurarak manual (el kitabi) dosyalarindan faydalanabilirsin...

    > bide ben internetten indirdi_im linux programlar_n_
    > nas_l kuruyorum tar.gz uznt_l_ veya rpm heralde
    > anlatabilirmisiniz

    Bu da kullandigin dagitimla ilgili bir durum aslinda... Diyelim bir dagitimla birlikte KDE 3.1 kurdun ve bilgisayarini hep X altinda kullaniyorsun... acarsin download folderini bir tarayiciyla (normalde Konquerer ile yapar, iyi eder...) tiklarsin rpm'e iki kere... KDE'nin rpm programi calisip senin icin kurar... ama rpm'ler yapildiklari bilgisayarda olan bazi dosyalar sende yoksa (ki gayet mumkun) mizmizlik yaparlar... biraz daha zor olmasina ragmen .tar.gz kullanmak (yani kaynak kodundan kendin derlemek) daha emin bir yontem olabilir...

    .tar.gz dosyalarini kurabilmek icin yine dagitiminin CD'lerinden 'developers' bolumu altindan GCC adli programi kontrol et, eksikse kur... kuracagin programin kullandigi kutuphanelerin gelistirme paketlerine de ihtiyacin olacak... ihtiyac oldukca eklersin...

    Mesela KDE'nin getirdigi bazi kutuphaneleri kullanan bir program kuracaksin... ve bunun .tar.gz dosyasi var... bu programin derlenmek icin GCC ile birlikte cok buyuk olasilikla KDE'nin ilgili basligiyla birlikte devel yazili paketine de (kde-network-devel-3.1) ihtiyac duyacagini unutmamalisin... eger bunlar eksik degillerse gayet kolay...

    tar.gz paketleri bir cesit .zip dosyasidir... acmak icin (tar -zxvf dosyaadi.tar.gz) yazarsin... hatta tar -zxvf yazdiktan sonra dosyanin ilk bir iki harfini yazip iki kere TAB tusuna tiklar, enter'a basarsin...

    bu komut sana icinde bulundugun klasorun altina .tar.gz uzantisi olmadan ayni isimle bir klasor seklinde acar dosyayi... mesela mukremin_proje_3.3.4.tar.gz diye bir dosyayi actin, mukremin_proje.3.3.4 diye bir klasor olur... o klasore girip varsa INSTALL ve README dosyalarina goz atmak gerekir... bu dosyalar sana ozel bir sey yapman gerekip gerekmedigi konusunda bilgi verirler... %80 ozel bir islem gerekmez ve sen ./configure dedigin zaman program derlenmek icin sistemini kontrol eder... sonra ( make ) yazarsin ve kurulum dosyasi olusur (setup.exe gibi dusunebilirsin) bu islemler sirasinda hata vermediyse ( su ) yazip sifre sordugunda 'root' sifreni girmelisin... ve ( make install ) komutuyla programi bilgisayara kurabilirsin... README dosyasinda bu sirayla gittiginde hangi klasore hangi dosyayi koydugu hakkinda bilgi vardir, silmek istediginde oradan bakabilirsin...

    umarim anlasilir yazabilmisimdir...

    Sevgiler,
    Koray Loker