[linux-baslangic] Re: egitim almak ya da almamak

---------

From: Deniz Akkus Kanca (deniz@arayan.com)
Date: Fri 09 May 2003 - 07:20:22 EEST

    Perşembe 08 May 2003 22:49 tarihinde şunları yazmıştınız:

    > Senlige geldiginizi soylediniz, hakikaten sistem yoneticiligi konusunda
    > orta duzeyde hic seminer bulamadiniz mi?
    >
    > Hemen her internet servisi anlatildi da. Cok mu ust duzey idi?

    Pek seminere girmedim ama, şöyle bir iletişimsizlik yaşandığını tahmin
    ediyorum:

    Linux dünyası kendisini anlatabilmek için genelde ana temel taşlara referans
    veriyor. Örneğin iptables anlatılacak ise bunun paket filtreleme yöntemi
    olduğundan dem vuruluyor. Tabii iletişimin paketlerle yapıldığını, OSI
    seviyelerini vs. biliyor iseniz, iptables'ın neyi yapıp neyi yapamayacağını o
    noktada kavrıyorsunuz -- geriye sentaks kalıyor.

    Windows programları daha farklı. Onlar OSI seviyelerine referansta falan
    bulunmuyor. "Çok mu korunsun, az mı korunsun" diye soru soruyor. Ona göre bir
    şeyler yapıyor. (RedHat'in kurulumda sorduğu lokkit sorusu da bu)

    Windows sistem yöneticilerinin son kullanıcıdan farkı, bir kaç uygulamanın
    kullanıcı aç ve seçenekleri ayarla pencerelerinde bir şey yapıyor olmaları.
    Linux dünyasında ise sistem yöneticisinin ufak çaplı entegratör olması
    beklenir.

    Windows dünyasından gelenler, iletişimin ne şekilde yapıldığını bilmeksizin
    güvenlik duvarı yönetip, SMTP lafını hiç duymadan posta sunucusunda kullanıcı
    açarak gelmişler. Linux sıçraması yapabilmeleri için hazır kurulmuş
    programlar, GUI ve standardizasyon lazım -- yani kullanıcı açılması
    anlatılırken bunun 85 değişik alternatifi değil, kutudan çıktığı hali
    anlatılacak..

    Bu tarz bir eğitim, kullanıcıyı Linux'da yaşatır, fakat Linux'u etkin kullanır
    hale getirmez. İşin çelişkisi, Windows'dan Linux'a gelenler etkin kullanılıp
    her şeye eğilip bükülebildiğini duydukları için gelmişler. Ama hayatlarında
    ilk defa arabanının ön tarafını açıp, altına eğilip bakınca hem karışık
    geliyor, hem de fren denen mucizevi ve hayat kurtarıcı mekanizmanın tekerleği
    yavaşlatmak için friksiyon yaratan bir düzenekten ibaret olduğunu öğrenince
    biraz da korkuyorlar. Tıpkı benim uçak müh okuyan arkadaşlarımın 2. sınıftan
    itibaren uçmaktan biraz korkmaya başlamaları gibi.. Sonra geçecektir.

    Windows'dan gelenlere standart programların standart kullanımı anlatılıp,
    bununla yaşa, elin alışsın, 6 ay bu şekilde kullanıp bunun çok farklı bir şey
    olmadığını gördükten sonra tekrar gel demek lazım sanırım. Son kullanıcıya
    mandrake kurup OpenOffice kullanması anlatılıyor ise, Windows sistem
    yöneticisine de Suse veya RedHat kurup dağıtımla gelen GUI sistem yönetim
    menüleri anlatılmalı.

    Esen kalın,
    Deniz