[linux-baslangic] Re: En uygun linux dağıtımı

---------

From: Volkan YAZICI (volkany@linuks.mine.nu)
Date: Mon 07 Jul 2003 - 20:37:11 EEST

    On Mon, 7 Jul 2003 20:12:05 +0300 (EEST)
    Devrim GUNDUZ <devrim@gunduz.org> wrote:

    > Oncelikle tesekkur ederim.
    >
    > Ustteki satir ile ilgili birsey soracagim: Debian'in farkli surumleri mi
    > var? (Terim hatasi yapiyorsam kusura bakmayin). BAzi seyler duyuyorum,
    > Debian Stable, Debian Woody, vs. Bunlar nedir?

    herkesin kafasinda (en azinda cogunlugu ele alirsak) soyle bir gorus var: "debian cok eski paketleri kullaniyor". bu cumle dogru olmasina karsilik tam anlamiyla degil. soyle ki debian'in uc cesit surumu mevcuttur:

    1. stable: ornegin su an stable debian surumu woody adi ile anilir (bundan once potato adi ile anildigi gibi). burada debian tester'lari tarafindan test edilip onaylanmis (!) paketler vardir. ve debian stable surumlerine ancak boyle paketleri koyarak yeni bir surum cikarir. bu yuzden cogu stable debian surumlerinde paketler hep -durmak bilmeyen bir hiz ile gelisen linux yazilim camiasi karsisinda- tabiri caizse miladidir. ama belirttigim uzre 100% olmasa da paketler cok guvenilirdir. (yani istediginiz paketi istediginiz ile birlikte kurun, sokun, takin, cikarin... seg fault ve benzeri program ici ve program+sistem hatalari cok nadir alirsiniz, misal ben sadece blender adli pakettte almistim (dusunun o kadar paket kurdugum halde) ve hemen report etmistim).

    2. sid: gelistirilmekte olan yeni surum icin (roegin su an sarge gelistiriliyor) testing paketlerini icerir. yani bu paketler ne stabe'dir, ne de unstable'dir. halen test asamasindadir. (ve cogu linux kullanicis bunu kullanir cunku genelde guvenilirdir ve en son cikan yazilimlara sahiptir hep.)

    3. unstable: adindan anlasiliyor herhalde =)

    simdi gelelim neden debian sorusuna. yukarida Recai hocam'in belirttigi yaziya katiliyorum ama ekleyecek olursam:
    a. apt-get denen koskoca bir kolumuz var ve uzerinde 10'dan fazla parmagimiz var ,)
    b. gnu/linux standartlarina tam anlamiyla uyuyor (kendi kendine ben config dosyalarini suraya, doc dosyalarini buraya koyayim... gibisinden anlamsiz ozellestirmelere girmeden). yani standart bir hiyerarsimiz vardir.
    c. bence su an internette en cok destege sahip linux surumu (tabi redhat vemdk ile paylasiyorlar da diyebiliriz ,)
    d. cogu linux distro'sunda ki gibi hemen cikan ilk paket lop diye sisteminize giremez, binlerce dineyimli kullanici tarafindan test edildikten sonra sisteminizde yerini alir (eger benim gibi stable kullaniyorsaniz tabi)
    e. ve belirtmeden edemeyecegim en kolay kurulum, kullanim ozelliklerine sahip distrodur bence

    ee hep artisi olacak degil ya, eksileri de var: internete cok bagimli bir duruma geliyorsunuz; cunku internetsiz apt-get bir hic gibi bir sey...

    umarim yararli en azindan bir cumle yazmisimdir sizin icin
    iyi calismalar