[linux-baslangic] Re: sorunum büyük

---------

From: Serdar KÖYLÜ (serdarkoylu@fisek.com.tr)
Date: Fri 15 Aug 2003 - 20:00:30 EEST

    Selamlar..

    Belki dogru seyler soyluyorsunuz, ama yanlis insanlara soyluyorsunuz.

    Oncelikle, su cok sikayet ettiginiz driver problemine bakalim:

    Windows'ta driver'ini nasil yukluyorsunuz ? CD'Sini takip kur
    diyorsunuz. Altyapisi gayet belli. Bir INF dosyasi. Icinde versiyon
    informasyonu var. Buna bakarak Windows kendine uygun olan driveri
    yukluyor. Sozde olay bundan ibaret.

    Peki Linux icin ne yapiyorsunuz ? Ayni yontemi Linus ve saz arkadaslari
    Linux'a bundle etmekten acz icindeler mi yoksa ?

    Burada asil husus, donanim ureticilerinin Linux'a Windows'a
    gosterdikleri ilgiyi gostermiyor olmalarindan baska bir sey degil.
    elinizdeki modem, adi ustunde winmodem. "Designed For MS Windows". Daha
    ne oluyor ? Defalarca isedik, bize su DataPump'un spesifikasyonlarini
    verin, bizde oturup kendi driverimizi yazalim, madem siz yazmiyorsunuz..
    Peki ne cevap aldik ? Cevap bile vermeye tenezzul etmedi O zamanin
    rockwell'i ve simdinin Conexant'i. Ama, mesela o kadar baslarini
    agrittik ki, sonunda bazi arkadaslar, patentli kismi kapali kodlu,
    kernel spesific tarafini da acik kodlu olarak temin etmeyi basardilar ve
    o surucu yazilabildi. Malini satacak olan conexant'in kili bile
    kipirdamadi bir yerde.

    Demekki, surucu yazmak donanim ureticisine dusen bir is. Donanim
    ureticilerini zorlamak lazim. Bize bunlari yazana kadar hic Conexant'a
    "Sizin modemleriniz iyi hos ama Linux ile calismiyor. Bende gidip Lucent
    HSP alacagim" gibisinden bir mesaj atmayi dusundunuz mu ? Dahasi bunu
    gercekten yaptiniz mi ? Ben bir alet alirken, once Linux uyumlulugunu
    ariyorum. Sonucta her bir seyim calisiyor. Eger sizler, elinizdeki
    donanimin ureticisine aglamazsaniz size kimse mama vermez. Dahasi, Linux
    alternatifini dusunmeden onunuze gelen donanimi almaya cikarsaniz, hic
    kimse Linux surucusu yazmak icin ugrasmaz. Bakin nVidia'ya. Guzelce
    driver yaziyor. Neden ? Musterisine saygi duyuyor da ondan. O goren
    Intel'de yazmak durumunda kaliyor boylece gidiyor.

    Kisacasi, donanim surucusu yazmak icin once donanim hakkinda bilgi
    sahibi olmak gerekiyor. Ama uretici bilgiyi vermiyor, kendi de driver
    yazmiyor. Bizde oyle bakip kaliyoruz. Ya dokumani varsa ne oluyor ? Iste
    ayni firmanin Bt8x8 TV KArti chipseti. Bugun XP ile hic calismayan,
    CD'si kayboldugu icin Windows serisinin hic birine kuramadigimiz ne
    idigi belirsiz bir TV kartimiz var. Ama Linux makine hic bir faaliyet
    gerektirmeden bunu taniyip kullanabiliyor.

    Gelelim isin diger tarafina. Surucu kernele monte edilen bir sey. Bizim
    kernel ise Windows kerneli gibi degil. Nasil degil ? Bizim kernelimiz
    cep saatinden Devasa S/390'lara varincaya kadar her yerde calisabilecek
    sekilde yapilmis. Bu yuzden driver subsystemi Windows kadar yalin degil.
    Ama bu, surucu yazmak zordur demekte degil. Windows'un ruyasinda
    goremeyecegi esneklik sunan bu kernele uyacak bir driver yazmaniz
    gerektiginde, mutlaka mevcut kernele gore bir kismini bastan derlemeniz
    gerekecektir. nVidia ve sizin HSF/HCF suruculeri bunu yapiyor.

    Kisacasi, driver konusunda elimiz kolumuz bagli. HCF/HSF kodunun bir
    kismi hem patentli hemde non-GPL oldugundan dagitim ureticilerinin cogu
    CD'lerine dahil etmiyor/edemiyor, kendilerince cok haklilar gercektende.
    Mesela GelecekLinux 2.0 dagitimin icinde bu suruculer ve bunlari kurmaya
    yarayan scriptlerle geliyor, cogu zamanda sorunsuz kurulabiliyor.

    Iste eli kolu bagli, gidip MS'Ye teslim olmaktansa bir guc olusturmamiz
    gerekiyor. Bunun da yolu:

    1. Linux uyumlu olmayan donanimlari almamak. Bu tercihi de saticilara
    cekinmeden belirtmek.
    2. MEvcut eski donanim icin surucu yoksa, zor kuruluyorsa vs. gidip
    uretici firmaya yakinmak, onun uzerinde baski kurmak.

    Bunlari yaparsaniz, cok surmez, her urunun Linux driveri cikar yakinda.
    Ama gelip bunu asil sorumlusu olmayan bizlere sikayet ederseniz, bizim
    size faydamiz olamaz.

    Konu ozelinde, HCF ve HSF driverler icin, hazir RPM'leri degil kaynak
    kodlari tercih edin. Bunlari acip kurun. O zaman daha sorunsuz
    oluyorlar. Sunu bir aklinizda tutun. Linux cihaz sistemi Windows'tan cok
    cok ilerdedir. BU yuzden her seyi standartmis gibi goremezsiniz. Ama bu
    onu hic bulamayacaginiz anlamina gelmez. HCF modemlerden, Windows
    altinda neler cektigimi zamaninda bir ben bilirim.

    Diger yandan, XLS ile bitenler bir Excel dosyasi, EXE ile bitenler
    calistirilir dosya gibi bir duzenek, ucubeden ibarettir. Sirf bu yuzden
    basiniza bela olan e-mail attachment viruslerini unutmus gorunuyorsunuz.
    Diger daha pek cok sorunda cikarir bu tur bir yaklasim. Linux, dosyalari
    adindan degil, iceriginden tanir. Bu olmasi gerekendir.

    Diger yandan gelip Windows soyle idi, bu neden boyle demek, maca maglup
    baslamaktir. Linux ile Windows farkli farkli iki seydir. Sokaktan hic
    bilgisayar gormemis birini (bizim sokaklarda bolca var) tutup getirsem,
    sizce hemen Windows kurup, Donanimlarini filan ayarlayabilir mi ?
    Windows Bilgisayar degildir. Windows Windows gibi kullanilir. Ogrenmek
    ve hakkiyla kullanmak cok zordur. 6 TB filan dokuman okumanizi
    gerektirir. Bunun temel kismini, ite kaka ogrenmissiniz ki, bu Windows
    spesifik olan taraf. Bu taraf Linux'ta baska bir sey. Eger Linux ile
    ugrasmaya baslar uzun vadeli (3-6 Ay) dusunurseniz, sonucta daha az sey
    ogrenerek sisteme daha cok hakim olabilir hale gelirsiniz. Cunku temel
    kavramlar Windows'taki gibi yuzeysel degil, cok belirgin ve her seye
    uyan yapidadir.

    Kisacasi, Linux'un basina oturdugunuzda Windows aramayin. Ilk kez
    bilgisayar basina oturmus gibi dusunun kendinizi. O zaman her sey daha
    kolay olacaktir. Ayrica elinizdeki Linux'un Win Bilmem Kac Advanced
    Ultra Multra Server, Professional, ISA, Exchange gibi bir suru Windows
    bileseninin hepsinin dengi, hatta cogu noktada daha gelismisi oldugunu
    da gozunuzden kacirmayin.

    Saygi ve sevgiler..