[linux-baslangic] Re: scanner sorunu

---------

From: Baris Hasdemir (penguen@hasdemir.com)
Date: Thu 14 Aug 2003 - 09:51:55 EEST

    Serdar Göncü wrote:
> [...]
    > DTC modülü ile tanınabiliyormuş
    > modprobe dtc
    >
    > g_NCR5380 ile tanınıyormuş
    > modprobe g_NCR5390 ncr_addr=0x280 dtc_318e=1

    linux demek aslinda sadece isletim sisteminin cekirdegi(kernel)
    demektir. yani hardware(kartlar, hard disk, vb.) ile yazilim(isletim
    sistemi disindaki herhangi bir yazilim[mesela mozilla programi, apache
    webserver programi ya da XFree86 programi]) arasindaki arabirim...

    linux isletim sistemi oldukca moduler bir isletim sistemidir. acik kodlu
    olmasi bu konuda da linux icin cok buyuk bir avantajdir. istemediginiz
    yahut da sahip olmadiginiz hardware'i isletim sisteminizden
    kaldirabilirsiniz. ornegin pcmcia kartiniz yoksa bunlari kernel'den
    kaldirarak linux'unuzun daha hizli calismasini saglayabilrisiniz. yahut
    da CPU'nuzun modelini belirterek linux'unuzu CPU'unuza ozel bir hale
    getirebilirsiniz.

    bu amacla yapilan sey cekirdegin yeni seceneklerinizle bastan
    derlenmesidir.
    (http://www.belgeler.org/KiTAPLIK/archive-cekirdek-nasil.html) bastan
    derleyip yeni bazi hardware'i eklemeye karar verdiniz diyelim. yeni
    hardware'i iki seviyede eklemeniz mumkundur. 1) hardware'in
    suruculerini ister cekridege gomersiniz(sonradan ancak tekrardan derleme
    ile cikartilabilecek bir sekilde) yahut da 2) modul olarak kernele
    eklersiniz.

    modul olarak eklerseniz, modul olarak eklenmis olan hardware linux
    baslar baslamaz kullanilabilir hale gelmez. linux'unuz acildiktan sonra

    # modprobe <modul_adi> [module ait bazi ek argumanlar(adres vb. gibi)]
    diyerek o hardware'e ihtiyaciniz oldugunda modulu aktif hale
    getirirsiniz. bu arada bu komut hata verirse derlenme sirasinda
    "tahminimce" modul bir sekilde olusturulmamis demektir.

    hem modul olarak eklemek hem de acilista otomatik olarak baslatilmasini
    isterseniz, dagitiminiza bagli olarak degismekle birlikte slackware'de
    /etc/rc.modules bircok dagitimda ise /etc/rc.local dosyaniza

    /sbin/modprobe <modul_Adi> [module ait bazi ek argumanlar]
    yazarak her "boot"ta calistirilmasini saglayabilirsiniz.

    farketmissinizdir, sizin durumunuzda modul adlari dtc ve g_NCR5380,
    g_NCR5380 modulu icin ek argumanlar ise "ncr_addr=0x280 dtc_318e=1" oluyor.

    modprobe a yardimci bazi baska komutlar ise sunlardir:
    # rmmod : herhangi bir modu kaldirmak icin
    # lsmod : modulleri listelemek icin
    # depmod : ben de bilmiyorum ama modullerin birbirlerine bagimliliklari
    ile ilgili sanirim.

    bu komutlarin hepsi de sadece root tarafindan kullanilabilir.

    > ESASINDA BENCE BU LİSTEDE ÖNEMLİ BİR SORUN VAR. BU LİSTE LİNUX BAŞLANGIÇ LİSTESİ.FAKAT SORULARA VERİLEN CEVAPLAR KISACIK VE ANLAMADAN YAPMAYA ÇALIŞTIĞIM BİRŞEYLER HALİNDE VE HİÇBİRŞEY ÖĞRENMİYORUM.BEN VE BENİM GİBİ ARKADAŞLAR LİNUX YENİ YENİ SEVMEYE BAŞLAMIŞ KİŞİLERİZ VE BİRAZ DAHA AÇIKLAYICI BİLGİ İLE DAHA FAZLA YOL KATEDEBİLİRİZ DİYE DÜŞÜNÜYORUM. BU KONUDA HERKES BİRAZ DAHA HASSAS OLABİLİRSE LİNUXU DAH ABİ SEVECEĞİMİZE EMİNİM.
    > HERKESE KOLAY GELSİN

    bu yeni arkadasa tum kalbimle katildigimi belirtmek istiyorum. sunu
    yapin bunu yapin seklindeki mesajlar sorunun cozumune yonelik. Ancak bu
    yardimi yaparken yanina ufak bir iki de not dusulse (sunu yap cunku
    bundan dolayi, bunu yap cunku bu bu demektir vb. gibi) yeni baslayanlara
    fena halde yararli olacagini dusunuyorum.

    sevgiler,
    baris