[linux-baslangic] Re: Chip Ozel Sayýsý + Q=A7eviriler?=

---------

From: Deniz Akkus Kanca (deniz@arayan.com)
Date: Fri 18 Apr 2003 - 12:59:36 EEST

    yalcin kolukisa wrote:
    > selamlar
    >
    > cevirmekte oldugum belge genel yapýsý itibari ile ilk kurulum aþamasýný ve temel kavramlar ile ayarlarý anlatmakta. bu nedenle bu belgenin yararlý oldugunu düsündüm ve cevirmeye karar verdim. henüz red hat 9,1 e bakma sansým olmadý ama tavsiyenize istinaden devam etmeden önce bu yeni sürüme bir göz atmaya gayret edecegim.

> [...]

    Bu sanýrým belgeleme/yerelleþtirme vb ile uðraþan herkesin gönlünde
    yatan þey, fakat pratikte ne kadar yapýlabilir olduðundan çok emin deðilim.

    Bir baþlangýç linux kitabý üretseniz, kýsa zamanda hedef kitlesinin
    baþlangýç haricine çýkmasý ile karþýlaþýyorsunuz. Üstelik baþlangýçta
    bile bir sürü deðiþik seçenek var. Linux'a baþlayan, fakat ilk iþ olarak
    bir beowulf cluster kurmayý üstlenen birisine ne denecek... (uç bir
    örnek oldu, fakat genelde linux'un kapýdan içeri girdiði yer
    firewall/proxy/posta sunucusu/dns sunucusu/baðlantý paylaþýmý vb gibi
    hakkýyla yapmak için her biri hakkýnda 3-5 kitap yazýlabilecek þeyler)

    Artýk ne kadar kurulum kitabý gerekli, hele hele Redhat için,
    bilemiyorum. Neredeyse kendi kendini kuruyor alet.

    Dökümantasyonun zor tarafý, kavramlarý verebilmek. Kavramlar ciddi
    çalýþma gerektiriyor -- bu nedenle ben örneðin Kernighan & Ritchie'nin C
    Programming Language kitabýnýn halen güncel olduðunu düþünüyorum. C'nin
    özünü ve altýnda yatan kavramlarý konu alýyor. Geri kalaný ise uygulama
    kitaplýklarý...

    Ha keza Advanced Programming in the UNIX Environment.

    Bence bu þekilde kavramlarýn "raf ömrü" yüksek.

    Ama bunlarý çiziktirivermek mümkün deðil. Üstelik de "falanca derdime
    bir çare" sorularýna cevap vermez. Bu sefer NASIL dökümanlarý gündeme
    geliyor ki, bunlar kavramdan ziyade spesifik problemleri ele alýr.

    Bence bu spesifik problemleri de kitaplaþtýrmak doðru deðildir. Çünkü
    bunlar sürekli olarak deðiþir, ve sürüme/yazýlýma/o yazýlýmýn yoðurt
    yiyiþine baðlýdýr.

    Sizi daha çok NASIL belgesi yazmaya davet ediyorum.

    Eðer kavramlarý açýklayýcý bir çalýþma üzerine kitaplaþýlacaksa, ne mutlu.

    Fakat spesifik uygulamalarý spesifik bir tarih itibari ile anlatmaya
    yarýyan büyük çalýþmalarýn neredeyse yazýldýðý tarih itibari ile raf
    ömürlerinin bittiðine dikkat çekmek isterim.

    Esen kalýn,
    Deniz