[linux-baslangic] Re: swap

---------

From: E. A. Murat EREN (meren@comu.edu.tr)
Date: Mon 14 Apr 2003 - 09:55:00 EEST

     Merhabalar,

> [...]
    > masaüstü için 512 MB) bu ramin dolma ihtimali nerede ise sıfır
    > ( en azından benim için) ; bu konumda ram eski ve dokunulmamış
    > bilgileri swap yapar mı, yapar ise hangi kriterleri göz önüne alır, bunu
    > önlemenin bir yolu var mı ( swap alanını devre dışı bırakma seçeneği hariç)
    > ve ayrıva swap alanını kapatmak ne gibi bir sorun yaratır? ben evde swap
    > kullanırken, iş yerinde 256 DDR ram+ 64 MB Geforce2 MX400 olan
    > sistemde oyun oynarken kapatıyorum ve bana yansıyan hiç bir sorun
    > olmadı. aksine hız bakımından oldukça iyi sonuçlar elde ettim.

     Swapping, linux cekirdeginin ve diger sanal bellek yönetimi kullanan sistemlerin kullanmak zorunda oldugu bir bellek yönetimi subsistemidir. Biliyorsunuz sanal bellek yönetimi, sistemin fiziksel olarak sahip oldugundan daha fazla bellege sahipmis gibi davranabilmesini boylece bir cok programi calistirabilmemizi saglayan faydali bir metod.

     Kernelden degistirilebilir kesinlikle (denemedim hic) ama, ornegin bellegin sahip oldugu ve diger programlara tahsis edilebilir kullanici kipindeki bos -yani kullanilmayan- sayfa sayisi bellegin kullanici kipinin sahip oldugu tüm sayfa sayisinin (bir sayfa=4Kb [IA32 mimarilerde, alpha ve sparc gibi 64 bitlik mimarilerde 8Kb]) %10'una düstügünde, bir önlem olarak swapping baslar. Sürekli bellegin ve süreclerin durumunu kontrol eden bir deamon calismaktadir sistemde, o karar verir tedbir icin swapleme yapilacakmi, kritik bir durum mu söz konusu v.s. diye. Ama adini hatirlamiyorum su an o deamonun ne yazikki. Hangi sayfalarin swaplanacagina da LRU (last recently used) algoritmasi ile karar verir. kim? linux cekirdegi. yani 2.2 serisinde LRU kullaniliyor idi, simdi nedir bilmiyorum.

     Swap genelde diske yapilir tabi, sonucta bellekten alan acmak icin bellege swap yapamayiz. ama linux cekirdeginde var olan 5 temel cache bellek yönetiminden birisi de swap cache bellegi yönetimi. yani bazi durumlarda swap, bir bellek alaninda da tutulabiliyor.

     Swap islemini önlemek icin az program calistirilabilir. Diger türlü, cok fazla program calistirdigimizda bos sayfa kalmayacak ve isletim sistemi muhtemel sorunlari bertaraf etmek ve sayfa bosa cikarmak icin kimi algoritmalar yardimi ile user kipindeki kimi sayfalari swapleyecektir.

     WinXP hic gormedim ama, muhtemelen sizin orada kapattiginiz swap bizim üzerinde konustugumuz swap olmayabilir. Bizim bildigimiz swapi kapatmak gereksiz olacaktir zaten, cunku sadece gerekli görüldügünde kullanilan bir sey swap, onu linuxta sevmiyor bizim gibi.

    > son bir şey daha bu swap ve ram alanını yönetmek için yazılmış ücretsiz
    >
    > bir program var mı( açık kaynak kodlu olursa iyi olur)
    > yazılımını incelemek istiyorum. belki bir fikir elde edebilirim.

     Linux Kerneli? Daha acik kaynak kodlu ve daha iyi bellek yönetimi yapabilen baska bir sey bilmiyorum :) /usr/src/linux/mm altina soyle bir göz atin.. tüyleriniz diken diken olacak..

     Sevgi ve selamlarimla..
     A. Murat EREN
     meren@comu.edu.tr

     PS: Surci lisan olmus olabilir, affola.