[linux-baslangic] Re: swap

---------

From: Deniz Akkus Kanca (deniz@arayan.com)
Date: Sat 12 Apr 2003 - 09:32:15 EEST

    Serdar Koylu wrote:
> [...]
    >
    > http://www.ileriseviye.org/arasayfa.php?inode=linux_bellek.html
    >
    > SWAP konusuna gelince, 1 GB RAM var ve sistem SWAP kullanmak istiyorsa SWAP alanini dusunmektense
    >en yakin RAM saticisini ziyaret etmek daha iyi olacaktir. Disk sistemi
    zaten o 1 GB uzerinde islenen
    >programlar icin Disk ile haril haril ugrasirken, bir de SWAP
    katarsaniz isin icine o makinenin hali icler acisi olabilir.

    Benim swap konusunda düşüncem, swapa ihtiyaç bırakma, swapsız kalma
    şeklinde.

    Pek çok sistem, sonsuz hafıza varsayımı üzerine yazılmış. Eğer makina
    swapsız çalışır ise, kırk yılın bir başı swap gerektiği zaman ne olacak?
      Bellek tükendi hata mesajları bana içacıcı gelmiyor.

    > En hizli harddiskin, 1 GB veriyi transfer etme suresini bir dusunun. RAM'a veya soyle bolca RAM destekleyen
    >bir anakarta odeyeceginiz para sistemin beklerken yakacagi elektrik
    parasindan daha ucuza bile gelebilir.

    Belki ben yanlış biliyorum fakat sistem swap yaptığı zaman hafızanın
    tümünü swap'a yazıp swap'tan boşaltmıyor, bunu page bazında yapıyor diye
    hatırlıyorum. Dolayısıyla 1Gig hafızası olan bir sistem, çok yüklendiği
    bir zamanda ufak bir miktar swap yazabilir/kullanabilir. Muhakkak 1 Gig
    yazması gerekmez.

    Ve eğer ciddi bir swap kullanımı olacak ise, swap'ı farklı bir diskten
    vermek en iyisi.

    > Simdi gelelim bu tur sistemde ne yapabiliriz konusuna. Bu benim kendi tezim ve tartismaya acigim.

    Ufak bir makinacık var, CPU'su çok hızlı bir makina da değil. Güvenlik
    duvarı, squid, fetchmail, DNS vb çalıştırıyor. Özellikle squid yüzünden
    rutin olarak 1 Gig hafızayı dolduruyor. Genelde swap yaparken
    yakalamıyorum fakat swap yaptığı da oluyor.

    Aynı şekilde, çok kişinin bir şekilde bağlandığı (örneğin dosya sunucuları)
    makinalar, üzerinde procmail, spamassassin, virüs temizleme vb
    çalıştıran posta sunucuları, veritabanı makinaları, ağa hizmet veren
    sunucular (ldap, imap vb). Bunlar Giglerce hafızayı güzelce kullanıyorlar.

    Bence Gig'lik hafıza artık özel bir durum olmaktan çıktı.

    Makinanın normal işleyişini karşılayacak ve normalde swap'a ihtiyaç
    hissettirmeyecek kadar hafıza konulması konusunda size katılıyorum.
    Fakat hafızası yeterli olan bir makinada hiç swap kurulmaması konusunda
    katılmıyorum. O zaman makinayı herkesin aynı anda maksimum kullanımına
    göre tanzim etmek gerekli ki, baştan doğru hesaplanması bile güç.

    Bence sistemde swap kurmak ve eğer sistem rutin olarak swap'a yöneliyor
    ise, RAM'i arttırmak gerekli.

    Esen kalın,
    Deniz