[linux-baslangic] Re: advanced server

---------

From: Ozer Tayiz (info@teknobilge.com)
Date: Thu 11 Dec 2003 - 15:59:00 EET

    Merhabalar,
    Bildigim kadari ile, AS, cok islemcili ve kumeleme yapilmasi gereken kritik
    onemdeki uygulamalarin kullanilabilecegi bir sistem. Redhat, bu urunu, tam
    GPL ile degilse de, bir "kullanici lisans sozlesmesi" ile lisanslamis.
    Lisansin en onemli maddesi, destek seviyesi, istediginiz destegin
    seviyesine gore, AS lisansi, 1500$ ile 2500$ arasinda degisiyor yillik olarak.

    Sistemin buyuk cogunlugu, GPL lisansli programlardan olusuyor. ISO'lari yok
    sitelerinde, ama GPL programlarin kaynak kodu var. Belki mesela, Redhat'in
    Cluster Manager'i, tamamen kendi yazdiklari bir program olarak, GPL degil
    de, kapali kodlu bir program olabilir, emin degilim.

    Tabi cluster kurmanın altyapisi, tamamen acik kaynak programlarla da
    mumkun. Eger ne yaptiginizi biliyorsaniz, kimseden teknik destege ihtiyac
    duymadan sisteminizde bir cluster kurup, calistirip, saglam bir sekilde,
    optimum performansta goturebilecekseniz, bunu almaniza gerek olmayabilir.

    Diger yandan, eger Cluster gibi kurulmasi biraz zor, incelikli, iyi bilerek
    yapılması gereken bir isi kendiniz yapmakta kendinize guvenemiyorsaniz,
    Redhat'den biraz daha hazir, biraz daha kolay yonetilebilen, ve en azindan,
    sizin kendi yetmediginiz yerde bir destek alip soru sorabileceginiz
    birilerinin oldugu bir cozum sizin icin daha uygun olabilir.

    Bu arada, uzerinde ciddi bir veritabani calisacak, kumeleme ve yuk
    dengeleme yapan, cokmesi bir yana, optimum performansta calismamasinin bir
    maliyeti olan hayati onemde bir sistem kurmanın, her zaman ciddi bir
    maliyeti vardir.

    Mesela tamamen acik kaynak bir cozumu, tam kendi kendi ihtiyaclariniza
    gore, kendi kendinize olusturmak isterseniz, bu yeterince Linux bilgisine
    sahip birinin ciddi bir zamanini bu ise ayirmasi anlamina gelir, ve zaman
    (=calisaninizin maasi = para, muhtemelen > yilda 2500$).

    Ya da RH AS'a abone olabilirsiniz, ya da diger cluster'a uygun, tamamen
    kapali baska seceneklere bakarsiniz.

    Ornegin, bir ara SCO'nun UnixWare 2-node cluster'ina bakmistim, ram'i,
    kullanici sayisi, islemcisi derken, soyle bir 25-30,000$'lik bir lisans
    parasi cikmisti. (Bunun uzerinden bir yildan uzun sure gecti, fiyatlar ve
    urun ozellikleri degisebilir, cidden ogrenmek isterseniz,
    www.prosoft.com.tr adresinden temas kurup teklif isteyebilirsiniz.)

    Kisacasi, bu tur ciddi islerde, ya zaman olarak, ya para olarak, belirli
    bir maliyeti ustlenmeniz gerekiyor...

    Oracle performansina gelince, Oracle kendisi Redhat kurun diyor, bir ara
    dergilerde carsaf carsaf "Unbreakable Linux: Dell+Linux+Oracle" diye reklam
    veriyorlardi, iyi olduklarini dusunuyorum o yuzden.

    Ancak, tipki Linux gibi, veritabanlari da, performans optimizasyonlari da,
    derin ve cok iyi bilinerek yapilmasi gereken seylerdir. Mesela sizin
    ihtiyaciniz, kullaniminiz, öyle farklı bir ozellik gosterebilir ki, ona
    gore ayri bir cekirdek, veya veritabani optimizasyonu yapmaniz gerekebilir.

    Kisacasi, bu isi yaparken, donanim+ isletim sistemi + veritabani + kullanim
    kosullari, her seyi goze alarak yapmaniz (veya baskasina yaptirip satin
    almaniz) gerekiyor...

    Yanlis anlasilmasin, ben kendim bu alanlarda uzman degilim de (henuz),
    sadece ciddi bir is oldugunu kestirebiliyorum. Simdiye kadar bir tek MCSE
    kursunda, W2K cluster kurdum, o kadar. O da fail-over bir cluster'di, ve
    bir veritabanina falan bagli degildi, basit bir seydi...

    Kolay gelsin,

    Ozer Tayiz.